Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulsystem på Kraftaxeln.

13 inlägg 6787 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Rasken  
#383402 Hej!

Tänkte skaffa ett extra hydraulsystem till traktorn. Skulle vilja köra en Slåtterbalk i kranen och ett dikes putsaggregat och kanske köra en stegmatare i framtiden. Har en Nisula klipp 105 som jag tänkte köra på det nya systemet för att få lite fart på denna. Är det hydraulflödet som bestämmer hastigheten och trycket som bestämmer kraften?

Min traktor har ett flöde på 30 l och tryck 190 bar. Så det kommer nog att bli skillnad. Problemet nu när jag kör Slåtterbalken är att den går för sakta med mitt flöde och att jag då inte kan köra några andra hydraul funktioner.

Håller på och kollar lite delar till detta. Dyrt blir det har jag förstått, därför kollar jag lite på Oljekylare till automatlådor, de är ju betydligt billigare än en riktig hydraulik olje kylare. Det är ju bara returoljan som skall gå igenom denna. Så det borde väl hålla till detta, eller vad tror ni om det?

Jag vill ha en liten smidig tank på traktorn, får inte plats med någon jätte tank, därför behövs kylning tror jag.

Hade tänk en pump på 70 liter, då ger den 50 liter vid 350 varv på kraftaxel, beräknat motorvarv 1200 varav. Det känns som rätt lagom, inte förstor och för mycket värmeutveckling, samtidigt tillräckligt kraftig.

Tacksam för tipps och trix inför bygget av systemet!

Rasken



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383408 Spännande, du måste säga vad det är för traktor?
Kan man tänka sig ett byte av originalpumpen till en större?
Kan man ha en frontmonterad pump direktdriven från vevaxeln? Då får man gott om plats för oljetank åxå.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Rasken  
#383410 Jag har en kompakt traktor Ferrari vega 95, vill inte byta orginalpump pågrund av att kylningen inte räcker då och så riskerar man ju infästningen i motorn.

Känns säkrare att ha en på kraftaxeln, sedan vill jag ju kunna köra alla funktioner även om jag kör en hydraulmotor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383414 Fin mackapär det där.
Jag ser att frontmonterat inte är aktuellt heller.
Här finns grejer:
http://www.weimer.se/Shop/Search?q=pto%20pump&page=1

Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Rasken  
#383416 Jo jag har kollat där en hel del...

Vilka fler sidor finns det. Har tittat på http://www.oie.se/.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Hema  
#383419
Rasken skrev:Jag har en kompakt traktor Ferrari vega 95, vill inte byta orginalpump pågrund av att kylningen inte räcker då och så riskerar man ju infästningen i motorn.

Känns säkrare att ha en på kraftaxeln, sedan vill jag ju kunna köra alla funktioner även om jag kör en hydraulmotor.

Nu får du sluta posta läskade bilder på din fina traktor. =P~ =P~ Blir ju helt grön av avund ju. :)
Men så la jag märke till att din Nyvabvagn såg lite annorlunda ut, har du dubbla boggies på vagnen? Om så, berätta gärna mer :)

Utan att ha för stor koll, så verkar det som om du har tänkt till angående hydraulfrågan. Sedan har jag läst om många som fått bra hjälp av Wiemer, så hör med dem.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Rasken  
#383426 JO visst är det lite extra ljul på vagnen, det sitter påsvetsade axlar innåt så det är 8 ljul på denna. De tillverkade den speciellt till mig, men det blev inte riktigt bra. Men smeden här i byn har fixat nya boggi nu. Så nu skall det hålla. Används på myr och kärr mark. Har några sådana jobb.

Vad tror ni om oljekylare, håller det med en vanlig tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

rikard_e  
#383444 Är traktorn på 95hk?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383448 Nog ska väl en oljekylare räcka till, de drar sjukt mkt ström om fläkten behöver gå länge
så tänk på det. Kanske den kan monteras på taket så är den skyddad samtidigt om du
inte tänkt montera pump osv på vagnen?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Rasken  
#383508 Ja Traktorn är på 96 hk, vm motor så det är bra drag i den :-BD .

Ja jag funderar på att montera fläkten på taket, eller skärmen nära fönstret. Förra jobbet jag gjorden var att köra ris i ett natur reservat. Då var det mycket kvist som hängde ner från träden så de skrapade i taket när jag körde under träden. Då blev jag fundersam att montera fläkten på taket. Vi får se. Har hittat en kylare som ser regel ut, så jag kanske slår till på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

mikael_s  
#383554 Tror du verkligen det behövs kylare vid 50l/min flöde? Hur stor tank tänker du dig? Har du 50-75l tank och minst halvtums slang och ventil känns det som det skulle gå utan? Weimer kan det här, men här är mina amatörmässiga observationer och funderingar:

Jag har kylare på min Niab men aldrig sett den gå igång. Flöde 50-60l/min och kanske max 200bar tryck men ganska stor tank (100l?).

Frontmonterad pump och tank på traktorn, utan kylare. Dock igen med större tank, säkert 120-150l. Kranar oftast med 40-60l/min flöde (max 185bar) och har nog aldrig sett högre temp än 55 grader.

Jag kanske underskattar oljevolymens inverkan på temperaturen men det känns som det skulle vara värt att pröva utan kylare först? Tänk också på att det är lättare att bli av med bubblor och skum i en större tank, inte bra om pumpen drar i sig olja som inte "stillnat".

Användarvisningsbild

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Rasken  
#383749 Nu är lite delar beställda, blev en pump med växellåda från tyskland, får väl se hur det fungerar att beställa därifrån. Det kostasde underr halva priset där. Hittade länk dit från en gammal länk här på skogsforum. Sedan weimers lilla 27 liters tank. Kylare från ett företag som håller på med biltrimmning, kylare för automatlådor. Elhydraliskt ventilpaket från ollsson i ellösa.

Blir intressant att koppla ihop detta sedan. Tar hjälp av den lokala traktorverkstaden. Det blir trångt på traktorn. Men jag har beslutat att ha allt monterat på traktor, så jag har extra hydralik även till andra redskap till traktorn. Man vet ju allrig i framtiden vad man skall använda det till.

Rasken

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulsystem på Kraftaxeln.

Hema  
#383770 Ska bli spännande med fortsättningen! Lycka till! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).