Föryngring

Markberedning, små avdelningar??

41 inlägg 23214 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

morco  
#383333 Jag plockade ut en 15 tonnare för att markbereda 1.7 ha och passade på att rensa ett par hundra meter diken, lägga ner 6 st diameter 200 trummor på några ställen samt laga till de körskador på basvägen som skotaren ställde till. Har för mig det landade på strax under 20 000 kr ink trummor. Han använde ett specialaggregat som hetta Karl-Oskar och gjorde en slags högläggning, blir nog bra(-: Mitt råd är att tänka till lite extra på vad man ändå bör göra när man ändå har en grävare på plats, jag missade flera saker som hade varit bra att få fixat.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383427
morco skrev:Mitt råd är att tänka till lite extra på vad man ändå bör göra när man ändå har en grävare på plats, jag missade flera saker som hade varit bra att få fixat.


Det där vad en bra tanke till mig! En grävare som kan fixa till backen upp till hygget och göra riktiga diken. Det skulle underlätta massor. Sen kunde den ta bort en väldigt stor och irriterande sten alldeles i början av vägen in i skogen och sen, och sen........ Kanonbra! :grin:
Så ska jag göra om jag nu hittar någon med grävmaskin som kan markbereda också förstås. :???:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

machonisti  
#383511 Farsan rensade alltid diken efter kalavverkning. Inga stamskador och maskin kunde förflytta sig på enklaste sätt.
Att fixa smått och gott på samma gång är absolut billigaste alternativet.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Amatörhuggare 62  
#383854 Småhyggen kör jag med denna Kombo.

Valmet å Moheda

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Anse  
#389441 Har några mindre områden (gissningsvis totalt 0,5 ha) där örnbräken brett ut sig och tagit död på allt övrigt som växte där tidigare. Det var en fröställning med tall där de nya plantorna inte hann upp innan örnbräken kom. Nu är det hopplöst att få något att ta sig och på ett av områdena är det bara ett antal björkar som har klarat sig. Funderade på att köra över dessa områden med Terracut eftersom det är relativt stenfritt. Frågan är om det räcker med detta för att hålla örnbräken stången några år tills nya tallplantor hunnit upp ?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

JensSkoog  
#389445 Bättre än Terracut är att köra dom ner med treuddig kratkniv, och inte rota upp jorden. Men du får köra två gångar genom sommarn. En när örnbracken har kommit upp i 8 - 10 cm, och senn när dom har kommit tilbaka. Har bra erfarenhet med det. Om du rotar upp jorden med en terracut eller körer kratkniven mycket i jorden, så kommer det bara dubbelt av skiten 😡

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Anse  
#389465 Ok, tackar!

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Axl  
#391091 Knappt 0,5 hektar tror det kommer kosta ca 1500.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Axl  
#391125 Tycker det blev rätt skapligt.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

halvproffs  
#391126
Anse skrev:Har några mindre områden (gissningsvis totalt 0,5 ha) där örnbräken brett ut sig och tagit död på allt övrigt som växte där tidigare. Det var en fröställning med tall där de nya plantorna inte hann upp innan örnbräken kom. Nu är det hopplöst att få något att ta sig och på ett av områdena är det bara ett antal björkar som har klarat sig. Funderade på att köra över dessa områden med Terracut eftersom det är relativt stenfritt. Frågan är om det räcker med detta för att hålla örnbräken stången några år tills nya tallplantor hunnit upp ?


Höglägg (invers) och ta lite större granplant så blir det bra.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Sture Andersson  
#391210 Markbereder med en 5 tons grävare ,tar väl en 6 fläckar i bred varje drag .Går väldigt bra ,har markberett åt andra med som är nöjda med resultatet.

Vist om det är riktigt stenig mark med stora block så är det inget bra,men som tur är har vi inte sån mark vi har mycket sten men dom ligger under ytan det mesta.

Hur lång tid ,om jag får gissa 10 sek/ fläck -1min=6 fläckar 1Tim =360 fläckar Kan nog gå snabbare med ,men som snitt tror jag nog det ligger så.

Jag får kolla nästa gång ,på stora ytter är det nog bättre med riktig markberedare .Men på 1ha och mindre går det nog kånkurera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).