ATV och UTV i skogen

6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

27 inlägg 14464 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

cmattsson  
#382560 Hej!
kanske kan passa på att låna tråden lite?

det är nu så att jag ska satsa till 100% att använda mig av någon slags ATV som arbetsredskap!
det värkar ju som majoriteten föredrar att använda 6x6?!

men vill endå fråga vad som passar mitt användar mål bäst!
så skriv gärna för och nackdelar mellan 4x4 och 6x6

Maskinen kommer att användas till:
-Skogsarbeten med en fullutrustad kranman/farma eller liknande kärra med hydraulik/ men också mycket med en gammal helig timmer kärra utan någon utrustning.
-Snöskottning både mindre gårds stigar till lite större grusvägar samt sand/saltning
-flytta runt på diverse släp med kulhandske m.m
-Gräsklippning m.m

-Så jag behöver ju en maskin som är smidig att krångla sig fram med både bland stock och sten i skogen, eller bland Hus/staket o diverse skit som kan finns runt hus eller gårdar!
-Men också en riktig stark arbetshäst som inte suckar o pustar utan klarar av det hårda och tunga arbetet!
Jag befinner mig i östergötland, så 99.9% av mina vintrar består ju av snöblask och lera!

Den maskinen finns ju bara i fantasin tyvärr! så vänder mig till er erfarna om hjälp och råd!

MVH
C.Mattsson

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#382667
1458655359_img_2932.jpg
1458655323_img_1900.jpg
1458655295_img_1773.jpg
1458655266_1011472_10151803699779059_845292350_n.jpg
1458654871_img_1255.jpg
Då är det min 800 efi med fullutrustad avesta 4,2 H det du ska köpa. Maskinen har gått 250 timmar och vagnen ca 60. Hjulingen har servo, skogshjul, hasplast, HD fjädring, skärmbreddare, radiostyrd elvinsh bak, bärgningsvinsch fram TB kedjor, vindruta, helt ny oanvänd elservoplog bruchguard fram och bak och säkert något jag glömt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#382668 Lasträcken och transportvagn glömde jag ju.. \M/

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#382684 Å värmehandtag har den ju också.. :D

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

röjar kalle  
#382691 Ingår damen i köpet? :D

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#382693 En prisfråga.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

cmattsson  
#383264 Smidigt ekipage! vad ligger prislappen på en sådan då?

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

Hema  
#383268 Jämför gärna en ATV med en minitraktor (yanmar exempelvis).

Anersimyra tråkigt att höra men du har ju funderat länge på detta nu så och om inte maskinen används tillräckligt så är det som det är. Tre frågor dock, hur blev det med den norske vinschen och vad är det för transportvagn? Ser ut som en ombyggd vinschtimmervagn för ATV. Slutligen maskinen redan såld eller menade du nästa onsdag?

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#383270 Arbetet där den norsbyggda vinschen var tänkt att användas kunde göras med traktor och tio tons farma då vi fick bra tjäle under en hel månad, det blev alltså ingen vinsch. Transportvagnen är en påbyggd Avesta TB 1300 vedvagn. Ekipaget kommer ut till försäljning efter påsk skulle jag tro, det är inlämnat till Go offroad i tumba. Jag begär 175.000 plus moms 218750. Totalpris för ekipage och tillbehör uppgick till ca 330.000 inkl moms.. :-BD

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

Hema  
#383271 Då får jag önska dig lycka till och hoppas att det blir någon annan skogsforumist som blir köpare. :)

Btw blir det något annat kul måhända?

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#383272 Möjligtvis en nyare båt.. \M/ någon mer maskin blir det dock inte, lägenhet och en större maskin fungerar inte något vidare då förvaringen blir ett problem.. :sad:

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

Hema  
#383276
anersimyra skrev:Möjligtvis en nyare båt.. \M/ någon mer maskin blir det dock inte, lägenhet och en större maskin fungerar inte något vidare då förvaringen blir ett problem.. :sad:

Lycka till med vad det än blir :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).