Traktorer och processorer

startproblem sedan 2012

111 inlägg 47627 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

skogsjan695xl  
#383162 Vi har haft problem med en IH 844 i många år med att den varit extremt svårstartat. 5 plus ute = motorvärmare.
Vi har bytt batteri, kablar å massa grejer.
Men nu i vinter la startmotorn av helt.
Självklart var jag ju tvungen å demontera den för att se om nått gick att laga. Men icke.
I yttre änden av startmotor skulle det sitta en mässingbussning så att drevet höll sig rakt om man säger så.
Bussningen var helt borta så när startmotorn aktiverades så gick drevet lite snett och resulterade i att den var lite orkeslös och krävde mycke ström.
Köpte ny startmotor och nu startar den ner till minus 10 grader utan problem.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

rikard_e  
#383212 Här är skogsjan inne på något.

Har varit med om motorer som inte startar pga sliten startmotor. Verkar som den vill gå, men under belastning så krävs det för mycket ström och ger för dåliga varv för att motorn ska hoppa igång lätt.

Är båda lagrena slitna i starten så är det dags att renovera eller byta ut. Oftast är det inte värt att renovera.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#383216 Ja en del motorer är väldigt känsliga på "snurr" för att hoppa igång, medans andra bara behöver 1,5-2 varv i sakta takt för att tända. Så startmotorn är helt klart värt att kolla.

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

machonisti  
#383238 Batteri, kablar, kabelskor och mystiska kopplingar som tiden fört med sig kan även de vara värt att kolla.

Efter ett större motoringrepp är det enkla problemet ändå kvar och måste fixas innan eländet fungerar.
Den minan har jag trampat på så många gånger att jag tvivlar att jag kommer att lära mig!!

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

halvproffs  
#383247 Jag ställer mig också lite tvivlande till topplockspackningen. Har själv varit med om när topplockspackningen gick i skogen på min MF165. Kallt som f.. , lät traktorn stå på tomgång. skulle bara ta reda på ett par frötallar. Vattenpumpen skar under tiden jag högg :shock: . Bogserade traktorn hem till verkstan, fick stå några dar till tids fanns, startade direkt och i det vita taket blev det en stor skitig svart fläck. Övertygad om felet.

Så kontentan innan du river toppen, kolla allt annat enklare först!

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#383251 Försvinner det vatten eller får du grå motorolja, då är det oftast toppackningen, inte annars.
Personligen tror jag motorn är så pass sliten (glapp) att du inte får någon kompression.
En motor mår inte bra av att inte användas, säkert rostig 😈

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#383265 jo vatten försvinner ca en liter på en månad fast då måste den först starta, så jag tror jag river startmotorn efter topplyftet då märker jag om den inte vill starta

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

ville65  
#383294 Jo kolla startmotorn. IH motorer behöver mycket varv innan de startar. Går det för sakta kan du låta startmotorn gå hur länge som helst utan att den tänder.

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

machonisti  
#383305 Jag hade startproblem på valmetskotaren i vintras. Drog runt men för sakta. Köpte nya batterier men felet var så enkelt som lös generatorrem.
"Det enkla" som jag hoppade över kostade mig strax över 200 € i nya batterier, vilka jag ännu inte satt dit.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#383306 Det är alltid så, man hoppar över dom enkla sakerna :cry: En tröst är att dom flesta verkar göra likadant :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#383688 Jag skall ta väck startmotorn och rengöra och smörja upp den som första åtgärd sen gör jag ett startfösök med två traktorbatteri tänk ifall felet vore så enkelt får hålla tummarna. För jag är inte direkt sugen på att lyfta topplocket vilket skall vara ganska enkelt på IHs stötstångsmotorer annars. Återkommer efter helgen, tack för tipsen Med vänlig hälsning Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

skogsjan695xl  
#383697 Om drevet är slitet så byt startmotor.
Syntes väl på våran att drevet gått snett mot startkransen.

Avatar Fallback

startproblem sedan 2012

treveslin  
#391094 Jag har rengjort startmotorn och kollat upp anslutningarna tyvärr hjälpte det ej. Har haft väck spridarrören och de fjäderbelastade ventiler som sitter på utgående spridarrörsfästen tre av dessa satt fast men lyckades få dessa lättrörliga igen men har efter luftning av systemet inte fått in något bränsle i förbränningsrummet då ingen vit rök syns vid startförsök. ska fortsätta felsökning i morron.
Jag tror att insprutningspumpen är försvag så den inte orkar trycka in bränsle?

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#391107 Hur kollar man trycket på insp pumpen? Nästa åtgärd?

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#392059 fortsatte fredags med insprutningspumpen delade den och fann att den var rätt roströd invändigt rengjorde den och satte ihop den luftade och gjorde startförsök, det kom lite vit rök ur avgasröret men ingen start, får lyfta toppen senare och kolla ventiler och ny toppackning. Kanske kompet är för dålig, kolvringar kanske av vi får se.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).