Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796215 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#382743 Jens: Mätte inte dia. Den var inte särskilt grov. OBS! Kolla inte på brytmånen. Den verkar inte vara i världsklass.
Alias: I nuläget är figuren 40 årig tall. Finns stora luckor som självsått med gran. Bördigheten torde räcka till för granen, åtminstone i sänkorna. Måste glesa ut granpartierna och ta bort björkskärmen jag lämnade vid gallringen. Ingreppet kan sammanfattas till begreppet du myntade samt "avlägsnande av skärmställning".

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#382746 Skötsel ger resultat! Härlig volymtillväxt, Macho :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#383243 Gallringssäsongen lider mot sitt slut. Familjens matriark börjar bli trött på det evinnerliga skogsarbetet. Jag har ännu lite kvar att fixa, inte gallring utan lite plockepinn på fastmark och nära väg. Trött på spännande utmaningar långt ut på blöt myr!!
1458892432_bild0607.jpg

Ännu har jag gallringsskog kvar men det kräver vinterföre för backen är omringad av myr.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#383248 Jaså, du har kommit upp dig i hierkin!? :wink: Har också lagt undan sågarna för ett tag. Mycket annat som måste göras. Skönt att egenveden är klar så nu är det bara lite till grannarna. Undrar om det inte var lite lägre moms till dom, :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#383262 Här gallras det fortfarande. Värmen verkar vara på väg och jag fick just lätta lite på klädseln

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

rikard_e  
#383277 Vacker arbetsplats du har skapat dig Svampbob :wink:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#383281 Snöföre än för dig Svampbob!
Fin gallring! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#383284 Har nu börjat på ett nytt område med bättre bärighet. Meningen är att gallra april ut, sen börjar plantering och röjning. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#383319
1458915821_bild0620.jpg

Sågstockar för eget bruk.
Resten är virke från dikeslinjer. Långt att köra och sällan sortrena lass, drygjobbat hela vägen. Det blev två vältor, halva skiftet till varsin lastningsplats. Det blev rätt mycket långved.
1458915782_bild0619.jpg

1458915749_bild0604.jpg

1458915703_bild0603.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#383324
isteskog skrev:Snöföre än för dig Svampbob!
Fin gallring! :smile:

Ja det är fortfarande snö i skogen här. När jag åkte upp från Timrå i fredags så var det i princip snöfritt tills några mil söder om Umeå.
Det är en fin avdelningen och det blir snabbt kubik när man gallrar här.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sunilorblede  
#387130 Har idag avslutat huggandet för den här säsongen. Första gången jag hugger för att sälja och med skogstraktorn jag skaffade i höstas. Roligt att påta med på lediga stunder även om det varit en del skruvande i traktorn inledningsvis.
Nu blir det spännande när mätbeskedet kommer.

1460551000_20160413_122310.jpg

Avatar Fallback

Re: Sv: Gallring, Manuellhuggningar

Bengt.Svensson  
#387132 Roligt att se er vinter-avverkning, Kanonfina bilder!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lissnils  
#388411 Har kommit igång med gallringen lite nu sista veckan. Var där i söndags och högg två tankar, och lika igår efter jobbet. Funderar på om jag inte ska fara dig idag med. Ser ut att bli en fin kväll. Om inte annat för att försöka klura ut varför inte hydraulvinschen vill snurra. Älskar att vara i skogen med motorsåg i hand denna årstid. Inte för kallt - inte för varmt. Ingen mygg eller knott.

Svärfar och svÅrmor kommer upp imorgon och svärgubben klurade på om det inte är läge för oss två att fly barnkalasförberedelserna på lördag. "Jag kan brossla och lägga ris i basvägen och du kan hugga". :smile: Hjälp tar man tacksamt emot. I synnerhet när vinschen strular...

Slänger upp en bild från gårdagens eskapader.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388416
lissnils skrev:Har kommit igång med gallringen lite nu sista veckan. Var där i söndags och högg två tankar, och lika igår efter jobbet. Funderar på om jag inte ska fara dig idag med. Ser ut att bli en fin kväll. Om inte annat för att försöka klura ut varför inte hydraulvinschen vill snurra. Älskar att vara i skogen med motorsåg i hand denna årstid. Inte för kallt - inte för varmt. Ingen mygg eller knott.

Svärfar och svÅrmor kommer upp imorgon och svärgubben klurade på om det inte är läge för oss två att fly barnkalasförberedelserna på lördag. "Jag kan brossla och lägga ris i basvägen och du kan hugga". :smile: Hjälp tar man tacksamt emot. I synnerhet när vinschen strular...

Slänger upp en bild från gårdagens eskapader.

Han är inte dum han svärfar. :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

TheJo  
#388607 Tänk om man hade någon som gick och släpade ris åt en :wink:
Eller så kanske man ska välja att göra saker där riset kan ligga kvar.

Då var granarna borta. Ja, den sista ska ner också. Men det får vänta tills traktorn går att köra igen.
Ska även plocka lite bland lövet när sommaren kommer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).