Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst, koppla ihop kärran?

5 inlägg 4238 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Järnhäst, koppla ihop kärran?

svenssons  
#383180 Har fått låna en järnhäst av grannen. Dock saknar hans maskin kärra. Fått låna kärra av en annan bekant... men hur sjutton ska jag få detta att fungera ihop? Har de ändrat nåt i konstruktionen med åren eller saknas det något? Tacksam om någon som sitter kunskap kan tala om för mig hur jag ska lösa det...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst

BjörnS  
#383240 Jag har ingen järnhäst men i den här filmen har han ett fäste som skulle passa till din kärra. Du får kanske fråga din bekant om fästet sitter kvar på hans maskin.
Kollar vid 2:20min


Användarvisningsbild

Re: Järnhäst

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383301 Om det är en kärra till en äldre järnhäst så hade de maskinerna en upprättstående tapp (samma typ som man kan hitta på åkgräsklippare) istället för en ögla för att fästa kärran.

Avatar Fallback

Re: Järnhäst

svenssons  
#383302 Maskinen är helt ny i fjol. Kärran är jag osäker på ålder men den verkar vara hyfsat ny iallafall. Men den är helgalvad. Lennartsfors verkar vara lackade röda orginal. Lunnar ut vindfälena istället. Fungerar det med...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383330 Då är kärran så gammal att den behöver en äldre timmerbanke än den som säljs nu. De nya kärrorna har banke inbyggd och fästs därför direkt i maskinen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).