Föryngring

Markberedning, små avdelningar??

41 inlägg 23216 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383123 En Ha ,ska plantera sibirisk lärk. Är det lönt ta dit en maskin som markbereder eller ska jag köra med röjsågen och markberedningspryl i stället?

Enkelt komma ut till skogen, fina vägar. Bra basväg upp till hygget. Lättkört hygge enligt mig, lite stening mark och fuktig i sluttning. Långsmalt, kanske 4 vändor sen klart.

Vad kostar det? Eller är det som att fråga hur långt ett snöre är? :???:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

ulfgustav  
#383138 Hej
Markberedare verkar för mig "overkill"
Varför inte köra med konventionell fläckmarkberedning med hacka, det skulle i alla fall jag välja om det vore mitt objekt

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

isteskog  
#383143 Pröva med röjsågen, det är väl terracut du använder?
Är det för stenigt så gå loss med hackan .... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

loppan  
#383146 I mina trakters bondeskogsbruk är sällan ett hygge mer än 2 ha.
Förr markberedde man sällan utan det var grönris planterad barrot som sattes.
Nu så vill de flesta markbereda och sätta täckrot och då är det grävmaskin som markbereder.

Som ett vanligt exempel så markberedde jag i veckan ett 1,5 ha hygge.
Det tog mig 10 tim inkl flytt(690 kr tim),då ingick lite skyddsdikning och tillrättning av väg.

Problemet med grävmaskin är den dåliga framkomligheten i stenig terräng.
Om det är idealiskt att larva så har rekordet vart 0,5 ha i timmen med min 16 tonnare.
Jag har en arbetsbredd på 15-16 m och rekommenderar inte maskin under 14 ton,de har ännu sämre framkomlighet.

Fördelen är att man kan ta så objekt,utföra andra sysslor samtidigt samt klarar riktigt svår och sluttande terräng
bättre.
Men problemet är alltid sten och åter sten.
Brukar köra en 10-15 ha per vår.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

jannee  
#383164 Rota om ALLT med en grävmaskin + gräv ned stenarna. Sedan behöver du inte göra mer, blir skog bara du röjer någon gång då och då. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Seb macahan  
#383169 Terracut ska man nog bara använda om man vill ha en anledning o köpa ny röjsåg. Har i dag pratat med en som kört några Ha ca 2 trodde han och vinkel växeln började redan bli glappig.
Jag hade kört med skrot efter traktor eller grävmaskin. Så kommer jag i alla fall o göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Chuck Norris  
#383171 Terracut är ett skämt som inte duger till något mer än att förstöra vinkelväxeln, möjligen kan den fungera i grusås med tunt mosstäcke.

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Vilsten  
#383174 Terracut fungerar utmärkt till att röra om i rabatten har gjort det flera gånger, men där stannar det nog också.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

sundelius  
#383177
Vilsten skrev:Terracut fungerar utmärkt till att röra om i rabatten har gjort det flera gånger, men där stannar det nog också.

Jag rensar mellan raderna i potatislandet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Skogsfrost  
#383179 Har hört att grisar ska var riktigt duktiga på att markbereda. Bara fixa inhägnad och släppa ut dem på MB :-BD

Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

isteskog  
#383185 Ska man köra med terracuten får man vara försiktig och inte trycka på för hårt!
Litet område funkar det bra på. Men inte om det är för stenigt .... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383188
Uvskogen skrev:
Vad kostar det? Eller är det som att fråga hur långt ett snöre är? :???:


Okej, Terracut är skräp, grävmaskin är bra och hacka likaså. Men min fråga då, ingen som har någon uppfattning?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Seb macahan  
#383199 När ja pratade med inspektorn sist sa han att Södra markbereder för 1500kr/ha med harv/Bracke oavsett 1 eller 15ha ingen framkörningsavgift. Detta kan nog inte alla erbjuda o jag tycker det låter misstänksamt billigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning, små avdelningar??

Axl  
#383214 Jag skulle tippa 1500-2000 i startavgift + ungefär samma taxa per hektar. Jag har satt hybridlärk utan markberedning med lyckat resultat. Spraya dom med märkfärg annars är det omöjligt att se var man varit och planterat när man kommer med nästa rad. Jag har lejt en traktorgrävare för att markbereda ett mindre område i vår får återkomma om det blir lyckat.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning, små avdelningar??

Göt  
#383317 Jag skulle då ta in en maskin och markbereda Det är en liten slant i förhållande till de 100 åren det skall delas på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).