Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg nybörjare

104 inlägg 41449 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Peteflamingstar  
#382938 Det är också lätt att vänja sig vid det extra pulver en större såg har, trots den högre vikten. Allt under 60 kubik känns plötsligt rätt trött :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#382942 Hur är det där just vid kvistningen har hört flera säga att vissa sågar är jobbiga för tex kvistning ...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#382943 Ja rätt såg för rätt arbetsuppgift. För kvistning använder jag en 40cc-såg.

Så det kan vara bra att fundera över vad sågen skall användas till.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Peteflamingstar  
#382944 Beror helt på tekniken, men det viktigaste tycker jag är att få upp arbetshöjden. Försök fälla träden i bänk, för att skona ryggen. Låter man sågen vila på stammen så mycket som möjligt under arbetet orkar armarna längre också.

Sen är det naturligtvis don efter syssla, går man och gallrar 10-centimeters träd räcker förstås en 40-kubikare.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Delsbo  
#382947 Många bra råd i inläggen !!
Jag skulle valt Husqvarna 445 e-series TrioBrake och skulle nog inte vara rätt för vikten med ca 0,5ha skogsmark till stugan... Vad jag vill säga är att du inte kommer att lida av tyngden på sågen pga den tid du kör sågen sammanlagt / dag. OK, nu till en början verkar det som att det var lite eftersatt med skötseln av sommarstället, så visst kommer du att ha lite träningsvärk i armarna och axelpartiet, men det går över.... Om du har problem sedan tidigare med armar och axlar så skall du absolut välja en lättare såg oavsett tillverkare .... TrioBrake är bra och säkert... Jag köpte en 550XPG för ett år sedan och sonen en 550XPG TrioBrake.. Jag skulle valt en TrioBrake idag om jag köpt en ny nu...

Andra råd

Kör alltid med ASPEN bränsle när du har en såg som inte används så frekvent. ASPEN ger dig en lättstartad såg även om den får stå längre perioder utan att användas.

Köp en bra yxa och tillverka lite kilar i nått bra/hållfast material (eller metallkilar t.ex. Biltema). Du kommer att nypa fast sågen ett antal gånger och undra hur f..n får jag lös den.. :???:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#382953 En gammal hederlig bågsåg för vedkapning kan vara guld värd om an sätter sågen och bara har en såg. Aspen eller motsvarande är nästan ett måste, det handlar om din hälsa, samt att sågen mår bättre av det.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#382960
Delsbo skrev:Köp en bra yxa och tillverka lite kilar i nått bra/hållfast material (eller metallkilar t.ex. Biltema). Du kommer att nypa fast sågen ett antal gånger och undra hur f..n får jag lös den.. :???:

Hema skrev:En gammal hederlig bågsåg för vedkapning kan vara guld värd om an sätter sågen och bara har en såg. Aspen eller motsvarande är nästan ett måste, det handlar om din hälsa, samt att sågen mår bättre av det.

Mycket bra råd att ta med sig! Kommer i håg ett antal gånger när sågen satt där, och det var långt till hjälp, så den gång jag bara hade en såg lärde jag snabbt att ha med extra svärd och kedja i säcken. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#382971 tack tack låter bra det , brukar köra med aspen tex trrimmer .
Är den bensinen färdigblandad , eller har man olja på sidan om ??

Inga problem med kroppsarbete man vänjer sig ,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Peteflamingstar  
#382973
qvintus4 skrev:tack tack låter bra det , brukar köra med aspen tex trrimmer .
Är den bensinen färdigblandad , eller har man olja på sidan om ??

Inga problem med kroppsarbete man vänjer sig ,,


Aspen 2T är färdigblandad! Finns ingen trötthet så skön som efter huggning :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Delsbo  
#382975 ASPEN är färdigblandad...
Skrev inget om hälsoaspekten men den är givetvis viktig

Oavsett såg kommer du att vara tillfreds kvällen efter ett avslutat pass när du känner det ömmar i armar och axlar och tänker tillbaka på förbaskat snyggt det blev där du dragit fram !!

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#382978 Aspen finns både som 2T med olja (orange) och 4T utan (blå).

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Delsbo  
#382979 Tack Hema !! Viktigt med skillnaden på 2T (2 takt) och 4T (4 takt)

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#382983 Då kan man med andra ord sätta sig nöjd ute på verandan efter ett pass med motorsågen ta en kall god öl för man är värd det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

axwell  
#382990 Aspen(Husqvarna) är ett av flera marknadsförda namn på ALKYLATBENSIN, det går precis lika bra med något annat märke skrivet på förpackningen.
Tom. Jula har en helt OK produkt som heter Starta, Biltemas är lika bra och billigare, Stihls (motomix?), OKQ8:s Ultima, osv.

Färdigblandad för vanlig motorsåg kallas Alkylat 2T (2-takt), för maskiner som tex gräsklippare är den inte oljeblandad och heter då Alkylat 4T.

Kedjeoljan i fina flaskor kan du ersätta med helt vanlig rapsolja direkt från hyllan i livsmedelsaffären.

Köp absolut inte någon bioolja till kedjan, sågen klibbar ihop om den får stå oanvänd någon längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#382994
axwell skrev:Köp absolut inte någon bioolja till kedjan, sågen klibbar ihop om den får stå oanvänd någon längre tid.

Kan jag skriva under på - har provat 😡
Och i dag gick sista av min Stihl Delsynt. kedjeolja, så nu blir det rapsolja på mig ochså! :wink:
Senn får jag säga att det smakar hemskt gott i kväll med rött vin efter fyra tankar på MS200 och två på KM130 i en djungelträdgård - alkylat-tankar! Om det hade varit ordinari 95 oktan så hade huvudet nekat vin :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).