Motorsåg och handhållet

Köpa såg!

52 inlägg 20489 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

traktorz  
#382680 HVA 345 / Jonsered CS2145 är sågar med bra kraft och varv. Enkla att underhålla dessutom.

Vi har en RS44, ett decennium nyare än din RS40. Beroende på skicket, så visst duger en 40cc till både gräsröj och förslagsvis förstaröjning.

Såg ingen manual till den, men reservdelslista finns ju:
http://www.jonsered.com/ddoc/JONI/JONI1 ... 00018_.pdf

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Sundvik  
#382727 Så här är det, en 50 kubikare är för stor att ta med till skogs om man inte är väldigt van, man blir fort trött och det är farligt.
En 40 kubikare räcker alldeles bra till men man skall alltid ha med 2 sågar. Den som aldrig har sågat fast sågen han har nog inte gjort något annat heller.
Jag är inget proffs men hugger rätt mycket ved samt stock till solosågen, har 10 sågar, mest Stihl, så när jag far till skogs har jag med mig Stihl 241 (40 kubik) samt Stihl 201 (35 kubik), fäller med den större och kvistar med den mindre, denna är så lätt att man orkar jobba vidare fast man är trött.
Har sedan bruk för de större på vedbacken hemma när jag kapar, Stihl 261 (50 cc), Hva 345 (45 cc). Marginell skillnad men Stihlen är ju nyare.

Så köp ingen stor såg, ta en 40 kubikare. Stihl MS 241 är verkligen en väldigt bra allroundsåg.
Senast redigerad av Sundvik tis 22 mar 2016, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#382744 Det där har jag svårt att instämma i. Om jag bara ska ha med mig en såg blir det solklart en 50cc och jag har rätt kass kondis. Klart är det endast förstagallring, kanske det räcker med 40cc, men iaf. Det är väl inte för inte att husqvarnas mest sålda såg på proffssegmentet är just 550:in? Men visst man orkar längre med lättare såg.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

jannee  
#382755 Jag började med en Jonsered 410, kompletterade den senare med en Jonsered 435. När den sågen började sjunga på sista versen köpte jag mig en Jonsered 2051 och kompletterade den med en Stihl 020. Alla sågarna fungerar än idag.
Köpte även för styvt ett år sedan en Jonsered CS 2253 som aldrig fungerat, äntligen fått den inlöst.
Till 2051 har jag 3 olika svärd 13,15,18 tum. Den klarar 18 tum, dock går det lite tungt.
Köpte 18 tumsvärdet för att såga loss efter Gudrun och Per.
Fäller och kvistar grovt med 2051 och då oftast med 15 tum svärdet. Vid klenare bestånd använder jag mig mestadels av Stihlen.
Till saken hör också att jag numera är ålderspensionär.
Jag har alltid försökt köpa det bästa (proffssåg) som då fanns på marknaden, tror att det lönar sig i långa loppet.
Troligtvis jobbar jag fortare med 2051 men jag blir också "ganska" mör i mer eller mindre hela kroppen framåt eftermiddagen. :grin:
Är man inte proffshuggare har jag lite svårt att förstå nyttan med en 60 cc såg, sällan man behöver en så stor.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#382778 Vid större trän eller på vedbacken är glädjen desto större. :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#382861 Tack för alla tips!

Jag är väldigt nöjd med 345:an, och har kört ett par dagar med den utan problem (gallring). Får fundera vidare på det med 550:n. Kanske inte gör med en 50cc:are än?

Mvh Klaxman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382946 Köpte en 550 för tre år sedan, men var inne på att köpa en stihl 241 men det fanns ingen med värme på i närheten så då blev det en husqvarna ändå. Använder den inte dagligen men tidvis, och ibland kan jag tycka den är lite tung men brukar vänja mig efter någon dag. Har inte haft några problem med den och tycker den går bättre nu än i början, och nu går den ruskigt bra och det är snabbheten från tomgång till fullt ös som jag uppskattar mest. Min gamla 242 känns väldigt bedagad nu, och ska nog göra mig av med den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).