Föryngring

Plantorna i backen snart! (Video)

10 inlägg 4979 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantorna i backen snart! (Video)

Torbjörn Johnsen  
#382655 Det drar ihop sig till planteringssäsong och kanske åker dom första plantorna i backen under påskhelgen här i södra landshalvan? Den här filmen från Kunskapdirekt kan ju tjäna som inspiration:




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382662 Drabbas du av svårhanterligt sug efter plantering så har jag 4000 barrot till dig utanför skillingaryd :lol:

Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

jannee  
#382664 Dumt i mitt tycke att plantera för tidigt. Min erfarenhet säger mig att INTE börja före den 1:a Maj.
Blir vädret fortsatt torrt och kallt är det stor risk att plantorna torkar INNAN de börjat växa.
Bäst resultat har jag fått vid höstplantering och plantering strax innan midsommar.
Nu bor jag i ett område med regelbunden försommartorka, spelar kanske en avgörande roll. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

Torbjörn Johnsen  
#382665 I tanken känns det som en utmärkt idé! Men efter några hundra misstänker jag att man ser lite annorlunda på situationen. Men tack för erbjudandet :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382666 @jannee Beställt sibirisk lärk och blivit rådd att få dom i backen så fort som möjligt. Det verkar viktigare med lärken än med tall och gran.

Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

jannee  
#382671 Lärk (fejningobjekt och viltbete) har jag aldrig planterat, håller mig till gran, resten äter rådjuren och älgen upp :oops:
Lärk ska dessutom var känslig för försommartorka, efter vad jag sport, men som sagt var ingen egen erfarenhet.
I vilket fall, Lycka till, du har i alla fall påsken räddad :grin:

Användarvisningsbild

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

Ängagärdet  
#382679 Fel Jannee!
Satte 2014 5000hybridlärk, 10000gran.
Lärken är så gott som orörd, ca 90% betesskador på granen första vintern, ca 50% andra vintern.
Satte 2000 gran förra året Ca 80% betskador på dem denna vintern!
Jag har ej sprutat dem mot viltet.

Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

jannee  
#382698 Där ser man hur lite man vet, eller vilka felaktiga antaganden man gjort :oops:
Ängagärdet har du något äldre lärkbestånd. Den lärken jag sett på planteringar längsmed olika vägar så verkar lärken bli väldigt krokig. Fel typ av lärk eller hur är det. :?:
Växer fort verkar den i alla fall göra, mer eller mindre dubbelt så fort som vanlig rödgran + bli väldigt vidlyftig.

Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382701 Hybriden blir krokig och kräver bra mark. Jag satsar på sibirisk för sågtimmerleverans runt 2085.

Avatar Fallback

Re: Plantorna i backen snart! (Video)

axwell  
#382791 http://www.lantbruk.com/skog/lark-intre ... la-sverige
En artikel från 2010, hittar inte den jag läste förra veckan.

Där rekommenderades hybrid i södra- och sibirisk i norra -Sverige.

Den ena var känslig för höstfrost och den andra för vårfrost.

Här är artikeln, den finns ju här på forumet . :oops:

http://www.skogforsk.se/kunskap/kunskap ... -material/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).