Skogsekonomi

Aktiebolag eller Enskild firma

20 inlägg 12691 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

wikbergs.allservice  
#382091 Ja som jag förstod det så hade jag klarat mig undan då. Men han som jag prata med på gs hade ingen bra förklaring på varför han krånglade så verkade mest bara som han krånglade för att han kunde. Men mitt tips fall du väljer att köra det som enskild firma är att du går med i ett arbetsgivar förbund direkt och skaffar ett hängavtal då ska du klara dig

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Vilsten  
#382329 Tack för alla svar. Ska prata med en kunnig till veckan. Men otålig som man är så har jag en fråga som jag hoppas någon här har svar på, kan man köpa tex en såg, innan firman är startad, och spara kvitto för att sedan när firman är startad om en månad eller så dra av den då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

svampbob  
#382332 Det ser jag inga problem med.

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

opekka  
#382511 Om Skm gör en koll kan du få problem att dra av momsen om sågen är inköpt innan firman startades.

Men att starta en enskild firma tar bara några minuter via Skatteverkets hemsida och även att momsregistrera sig.

Jag skulle utan tvekan köra med både aktiebolag o enskild firma. Och använda en revisor för bästa mixen däremellan.

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

jannee  
#382544 Hur som helst BÖR du fixa ett AB INNAN du anställer en massa personer. Med flera anställda kan ekonomiska problem dyka upp och som enskild firma kan du personligen bli riktigt drabbad om något skulle gå åt fanders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).