Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samlingstråd för Norska Järnhästar

94 inlägg 73018 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#382343 Jaaaa! Tack själv GROMBASEN!
Så föreningen VIIAGRIA lever vidare? De brukade ha träffar och utflykter. Är Du rent av med där?

Jag har sparat ner en del underlag från nätsidan. Både instruktioner och en del diskussioner.
Skulle gärna dela med mig av dessa i SKOGSFORUM. Men jag vet inte om VIIAGRIA tillåter det.

Har Du möjligen kontakt med någon i styrelsen?

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#382363 Ja, foreningen lever videre. Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å delta på utflukter og treff siden jeg selv arrangerte treff i Innfjorden i 2011. Dette på grunn av flytting, husbygging og familieforøkelse. Jeg driver fortsatt med service og justering av styrekoblinger til Drabant. Brosjyrer og bilder fra Viiagria.no, tror jeg ikke er noe problem å legge ut på Skogsforum. Når det gjelder innlegg fra forumet, er jeg mer usikker fordi det kan stå navn på personer er der. Innlegg og diskusjoner som jeg har skrevet kan du gjerne legge ut her. Jeg lagde vel også en instruksjon om justering av styrekoblinger som ble lagt ut på forumet til Viiagria.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#382380 Trevligt att föreningen lever vidare. Nu har jag ju aldrig träffat någon av medlemmarna IRL. Men, som med flera andra forum, får man nästan en känsla av att vara känd med vissa aktiva medlemmar.

Vill minnas att Du flyttade upp långt norrut längs kusten i Norge. Annars hade jag nog redan kommit över med mina DRABANT momentkoblinger.

Just nu hugger jag på igenväxande betesmarker så jag klarar transporterna med AGRIA 4800 och snöskoter. Men jag måste väl ge mej på momentkoblingarna igen så jag får igång min DRABANT.

Beträffande instruktioner:
1. Hittade inte någon instruktion av Dig. Men en dialog med "tgrue" i 2009.
2. Har en instruktion, med fina bilder, som Paul Tuseth har gjort.
3. Även en original REINHARDT instruktion med dåliga bilder. Men den verkar vara samma som Johann Th lade in på SFO (inlägg #380697).
Drabant_Koblingsinstruksjon.pdf

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#382416 :mrgreen: Hei. Den instruksjonen som Tuseth har laget er ikke riktig. Den er fin og oversiktlig, men innholder dessverre mange feil. Bilder og tekst stemmer ikke overens. Jeg og du hadde en lengre dialog på forumet under emnet "gir og hjul". Husker ikke årstallet, men tror overskriften var "momentkoblinger Drabant 1-5". Det var her jeg tilslutt la ut en kortfattet veiledning i montering og justering av koblingene.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#382497 Hej!

Ja, drar mig den diskussionen till minnes. Jag hade säkert sparat ner den. Tyvärr har jag inte varit så flitig att säkerhetskopiera. Den verkar ha försvunnit vid det senaste datorhaveriet.
Går det att komma åt något ur VIIAGRIA Hjemmeside i dag?

Det var bekymmer att tolka Tuseths instruktion. Har inget original kvar. Bara kopior där jag har förvanskat (uppdaterat) med kompletterande text och korrigerade bilder. Tror Du vi törs dela dem här?

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#382521 Jeg syns egentlig den originale instruksjonen som ligger her på forumet er bra. Bildene er også brukbare. Tror ikke det er håp for å få tak i noe fra forumet på Viiagria.no. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#382563 Tack! Då försöker jag igen i sommar.
Ha det!

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

AKKAMAAN  
#386830 För er som undrar över "Stålhästen"....
Stålhästen uppfanns av Uno Grönvik från Revsund i Jämtland. Uno var barndomskamrat med min far och jag träffade honom ett par gånger på 1970-talet. Uno utveckalde sedemera och den klassiska TUBI-fettsprutan. Min son är för övrigt delägare i det lilla TUBI-företaget idag.

Uno's företag hette "UGE-bolaget" (eller ev UGE-bolagen), där UGE stod för Uno Grönvik Ensam....det var ett enmansföretag. I andra halvan på 70-talet när jag besökte Uno för att se fettsprutetillverkningen och fett-fyllningen av papptuberna, så hade Uno 1 anställd i verkstan som skötte fettfyllningen och montering av fettsprutor. Mitt på golvet stod då en komplett stålhäst som Uno stolt berättade om.....
Jag är helt övertygad om att Uno's efterlevande har denna stålhäst i sin ägo, troligen nere i Revsundstrakten.
1460379341_stalhaesten-artikel2.jpg

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

timber  
#386860 Lite bilder på en Krabat 232 årsmodell 1981. Motor är en tysk Faryman luftkyld diesel på 40hp.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#386900 Kan Du beskriva hur man styr KRABAT?

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#386901 Jeg kan se etter om jeg kan finne noe i papirene mine. Mener å huske at jeg har en bok eller en deleliste på Krabat liggende.

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Grombasen  
#386939 Styring foregår ved å koble fri ett hjul og bremse dette. Prinsippet er ganske likt med Drabant, men her er det snakk om frakobling av hjulet og ikke at koblingen slurer.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Hema  
#386949
AKKAMAAN skrev:För er som undrar över "Stålhästen"....
Stålhästen uppfanns av Uno Grönvik från Revsund i Jämtland. Uno var barndomskamrat med min far och jag träffade honom ett par gånger på 1970-talet. Uno utveckalde sedemera och den klassiska TUBI-fettsprutan. Min son är för övrigt delägare i det lilla TUBI-företaget idag.

Uno's företag hette "UGE-bolaget" (eller ev UGE-bolagen), där UGE stod för Uno Grönvik Ensam....det var ett enmansföretag. I andra halvan på 70-talet när jag besökte Uno för att se fettsprutetillverkningen och fett-fyllningen av papptuberna, så hade Uno 1 anställd i verkstan som skötte fettfyllningen och montering av fettsprutor. Mitt på golvet stod då en komplett stålhäst som Uno stolt berättade om.....
Jag är helt övertygad om att Uno's efterlevande har denna stålhäst i sin ägo, troligen nere i Revsundstrakten.
1460379341_stalhaesten-artikel2.jpg

Spännande maskin. Har du något minne om vad det var för lunningsbank det satt på(lite svårt o se på bilden)?

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Hema  
#386950
timber skrev:Lite bilder på en Krabat 232 årsmodell 1981. Motor är en tysk Faryman luftkyld diesel på 40hp.

Vilken trevlig maskin, blir inte alls sugen. :)

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

AKKAMAAN  
#387228
Hema skrev:
AKKAMAAN skrev:För er som undrar över "Stålhästen"....
Stålhästen uppfanns av Uno Grönvik från Revsund i Jämtland. Uno var barndomskamrat med min far och jag träffade honom ett par gånger på 1970-talet. Uno utveckalde sedemera och den klassiska TUBI-fettsprutan. Min son är för övrigt delägare i det lilla TUBI-företaget idag.

Uno's företag hette "UGE-bolaget" (eller ev UGE-bolagen), där UGE stod för Uno Grönvik Ensam....det var ett enmansföretag. I andra halvan på 70-talet när jag besökte Uno för att se fettsprutetillverkningen och fett-fyllningen av papptuberna, så hade Uno 1 anställd i verkstan som skötte fettfyllningen och montering av fettsprutor. Mitt på golvet stod då en komplett stålhäst som Uno stolt berättade om.....
Jag är helt övertygad om att Uno's efterlevande har denna stålhäst i sin ägo, troligen nere i Revsundstrakten.
1460379341_stalhaesten-artikel2.jpg

Spännande maskin. Har du något minne om vad det var för lunningsbank det satt på(lite svårt o se på bilden)?

Har ingen aning om någon speciell lunningsbank. Det var nåt 10-12 år före mitt inträde i skogsbranchen. Jag skulle tro att hela maskinen är "specialdesignad"...men jag låter det vara osagt. Om du presenterar bilden för några gamla norrländska hästkörare så kanske de kan hjälpa dig med svar på detta. Alternativt om du Googlar lunningsstöttingar ser om du hittar nåt likadant....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).