Motorsåg och handhållet

Är det värt att repa en gammal 346:a?

24 inlägg 9753 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är det värt att repa en gammal 346:a?

Kse  
#382411 Jag har en 346:a med över tio år på nacken som börjat krångla.
Svår att få igång, går dåligt och svår att få upp i varv.
Den har hängt med timmerbilen för att kapa nån gren när det behövts så den bristfälliga funktionen har accepterats, nu har den ersatts av en nyare såg.
Lämnade in den till min ÅF för att kolla vad som var fel på den.
Skuren och inte värd att reparera med tanke på ålder blev svaret, detta konstaterades genom att ta bort ljuddämparen och titta på kolven.
Jag har ju två 346:or till så den kanske får agera reservdelssåg eller ska man repa?
Jag fick bara en höftning till prisuppgift , minst 5000:- och det kändes lite väl dyrt.
Jag har sågar så det räcker och även hobbyprojekt, men såklart kliar det ju lite i fingrarna att fixa den själv även fast rösten i huvudet säger nej.
Vad kan det tänkas kosta i delar, går det att köpa billigt på nätet kanske?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

skogsjan695xl  
#382417 Här har jag köpt grejer ifrån och det fungerar klockrent.

http://www.skogsverktyg.se/Motordelar-M ... :2865.html

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Fredrik Reuter  
#382419 Hej,
Har du tiden så är det, beroende på hur man ser det, absolut värt det.
Nu är ju du "inskruvad" så det räcker och blir över, men alltid kommer du lära dig något!

Kanske testa att polera och porta lite också ... :shock:

Vill du spejsa till det ytterligare finns det ju på ex Amazon: http://www.amazon.com/Max-Motosports-Cy ... qvarna+346

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382467 Har du två till och de är samma version så ha den till delar till dem.

Vill du skruva för nöjes skull är det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

SawTroll  
#382470
Kse skrev: ....
Vad kan det tänkas kosta i delar, går det att köpa billigt på nätet kanske?


Det er utrolig mye "aftermarket" skrot som selges som "passende" på nettet, så unngå det du ikke vet er bra. Til og med dårlige kopier av 350 cylindre/stempel selges av noen som "passende" til 346. Visst passer de (vanligvis), men så var det kvalitet og ytelse...
I beste fall er det et lotteri, selv med de som er en kopi av riktig cylinder.

Husqvarna har satt ned prisen på OEM cylinder kit kraftig i USA, så jeg hadde antakelig kjøpt et 44.3 mm 346NE kit derfra - dersom resten av sagen er i bra stand.
Senast redigerad av SawTroll tis 22 mar 2016, 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Kse  
#382491 Ja tid har jag väl inte så jättemycket till övers, inte för sågskruvning iaf.
Jag har i ärlighetens namn knappt skruvat alls i motorsågar annat än vanlig service och nå småsaker.
När jag för några år sedan högg mycket manuellt så köpte jag en ny såg varje år per huggare, fjolårsågen var reserv. Fanns alltid gott om spekulanter på en två år gammal såg så det blev sällan att köra några sågar i botten.
Men man kanske inte är för gammal för att lära sig. :grin:
Tanken va ju först att ha den som reservdelssåg men det är nog en hel del som är ändrat på dom genom åren.
Den nyaste jag har är sista årsmodellen av 346:an och den som skurit är väl drygt tio år.
En sån där Amazon satts såg ju lite lockande ut dock...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Mats_Orberga  
#382502 Ta bort cylindern och kolla om det bara är kolven som skurit. Jag har varit med om att det varit så och då är det definitivt värt både kostnaden och besväret. Jag köpte en originalkolv till en 575:a för några år sedan och vill minnas att den gick på ungefär en tusenlapp i butik.

Det borde rimligtvis vara billigare till en 346:a. Mindre material och den säljs ju säkert i betydligt större volymer.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

totte  
#382548
Mats_Orberga skrev:Ta bort cylindern och kolla om det bara är kolven som skurit. Jag har varit med om att det varit så och då är det definitivt värt både kostnaden och besväret. Jag köpte en originalkolv till en 575:a för några år sedan och vill minnas att den gick på ungefär en tusenlapp i butik.

Det borde rimligtvis vara billigare till en 346:a. Mindre material och den säljs ju säkert i betydligt större volymer.


Bra tänkt. Om det inte repat igenom kromskiktet så kan cylindern oftast fixas genom att med slippapper ta bort aluminiumrester från kolven. Plocka isär och utvärdera.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Hema  
#382565 Kan vi få en förlängning av tråden så är svaret ja! :)

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

rikard_e  
#382600 Håller med ovanstående!

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Kse  
#382754 Ja jag kan väl börja med att kolla exakt vilka modeller jag har så får Mange berätta vad dom har gemensamt, sen får vi väl iaf. lyfta cylindern i rent studiesyfte om inte annat. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382795 Primer har den om det är nyare version, ingen primer är de äldre.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Hema  
#382800
Mange skrev:Primer har den om det är nyare version, ingen primer är de äldre.

Så primer = 50cc mao?

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382805 Ja, om det inte skruvats ihop nån specialare...

Avatar Fallback

Re: Är det värt att repa en gammal 346:a?

SawTroll  
#382835
Mange skrev:Ja, om det inte skruvats ihop nån specialare...


Det ble produsert en NE versjon med 42 mm/45cc motor, men den var vel kun for det japanske markedet...

For øvrig så forteller serie nummeret om den forlot fabrikken som en NE eller ikke (fra 07 19xxxxx).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).