Motorsåg och handhållet

Full wrap till 262?

15 inlägg 6281 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Full wrap till 262?

Westra Aros  
#382304 Goddag
Finns det Full eller 3/4 handtag att få tag på till min lilla husqvarna tro?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382311 Jag har inte sett det till 262. Förr var det tillval till fäll sågar. 262 är den största Kvistnings sågen och användes som allround såg till klenare huggning vilket var vanligast. Då slapp man ofta ha två sågar.

Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

Westra Aros  
#382320 Se där ja, jag som tyckte den gick bra till fällning med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382323 Det gör den. Den och de andra mindre i denna familjen var det som kom att kallas allroundsågar.
154/254 i synnerhet.
262 är i samma familj men lite större.

Den ska inte blandas ihop med de som är rena fällsågar eftersom den har inte den karaktären som de oftast har.
Jämför man andra sågar i samma storlek som är fällsåg så har de mer vrid, går inte lika lätt varma om man plågar dem med lite längre svärd och mycket tunga kap. Senare så delades det upp så de såg i denna kubik klassen inte var fällsåg. Sist ut var 162 familjen.
Den typen av såg som 162 var finns inte idag, vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

Westra Aros  
#382326 Allroundsåg alltså, skulle den bli mer allround med 3/8 eller ska jag ha kvar .325 på den? Använder den mest för grovfällning med 18" och jag tycker den går som en ekorre på tjack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

macke  
#382359 Haha ekorre på tjack. Kul beskrivning :lol:
Röstar på 3/8

Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382370 ibland är jag faktiskt lite osäker på vad mange pratar om?? (all respekt Mange) 262 är såklart inte en kvistningssåg! det är en fällsåg! punkt slut! fantastiskt otymplig för kvistning enligt mig! du ska enligt mig med 18" köra 325 på 262an!

jag har kört massor med stor 3/8 med hva 560/562 men 18" å det funkar jäkligt bra! men det är bra mycket mer pulver i dom än 262an!

262 har blivit så otroligt upphaussad nu för tiden! å jag fattar inte varför?? visst var det en bra såg.....men.....men jämfört med tex 560 så är den rätt blek o medioker vill jag säga! men vill man köra som nr 2 så får man väl göra det om man vill såklart! :-BD

Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

Westra Aros  
#382386 Hade jag varit proffshuggare så kanske jag köpt något nyare men som fattig student så får man ta det man "får". Hugger ifrån dom jag jobbar med ändå 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

totte  
#382408 Gode vännen Huggarn har rätt bestämda åsikter ibland :grin: :lol: Men faktum är att jämfört med många andra av dåtidens 60-kubikare så har den en mer ettrig karaktär, inte lika mycket bottenvrid, det är därför som Mange säger att den inte är renodlad fällsåg. Att den sen hamnar i ett annat läge jämfört med nyare sågar är förvisso sant, där förstår jag hur Huggarn resonerar. Den användes rätt mycket just för kvistning i slutavverkning, sån huggning som knappast förekommer nuförtiden.

Funkar bra att busa på med 262:an! Har du .325 så fortsätt med det, ingen stor anledning att byta. Mer en fråga om att fila rätt för typ av jobb och trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

johan eriksson  
#382423 En sak som jag märker många gånger hos både dom som ställer frågor och de som svarar är att man många gånger inte tänker på de geografiska skillnaderna. I Manges trakt huggs det mycket grov lövskog, ek, Alm och bok. Där jag bor ca 10 mil norr om Mange så är gran det dominerande träslaget, samt en del björk, asp och tall. Det som den ene uppfattar som grovt är för den andre klent. Skulle tänka mig att medelgranen här är kanske 40-50 cm och inte speciellt hård att såga i. En bok i Manges trakter är kanske 70-80 cm i medel eller kanske ännu grövre. Så vad som är lämpligt att använda som fällsåg beror på var man bor. Jag klarar mig bra på 40-50 kubiks såg och med 15" svärd på, kan vara skönt att ha något kraftigare att ta till ibland så det finns hos mig med, men det är inte ofta det behövs för min del.

Bara mina tankar i ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382439 Jo, det klart man får tycka o tänka och beskriva hur man vill efter bästa förmåga.

Men man får ta i hänsyn hur det var då och inte hur det blev sen.

Dessa var i begynnelsen av allroundsågen. Tanken att göra en såg som var bäst på både fällning och kvistning hade inte så många andetag i sig. Det är de olika typerna av såg som ställer till det rent tekniskt sett. Det är inte lätt att få till det så den passar både som fällsåg och kvistningssåg, inte ens idag. Det blir en kompromiss som lutar åt en det ena eller andra hållet beroende på karaktären i sågen.
Hade alla såg varit lika då hade det inte gjorts eller sålts större såg än den minsta.

Fällsåg ska klara tunga kap med högt kraftuttag länge. Bäst effekt är oftast 30% under toppvarv och kallas ibland arbetsvarvtal. Där ligger man o tuffar länge, skapar mycket värme med sämre kylning. De ska ha gott om bottenvrid och stark koppling så de orkar dra igång kedjan i skäret etc.
Kvistningssågar är tvärt om.
De ska vara lätta och rappa. De ska klara att gå på rusvarv mycket och även under lite eller ingen belastning. De ligger ofta på toppvarv/rusvarv. Är de inte det är de oftare på tomgång än fullt belastade i arvbetvarv.

Ser man det så är 262 mer kvistnings såg än fällsåg. Detta var även anledningen att de gick varma när de hade 20-24 tum på dem o fällde bok likt de gjort med sin 162 innan. De höll inte för den belastningen.
Många klagade på fjädringen eftersom den inte hade de fina mjuka gummina som 254 hade. När 261 kom ut i slutet på serien (1998-99) såldes den nog inte här ens. 254 och 262 skulle ersättas av 357. Ett mellanting av de två som funkade fint till det, men inte fälla grovt.

Samma gäller 550/560. De funkar fint som allroundsåg, de är även de kompromiss sågar.
Men inte till grov fällning. Det behövs mer brum då och större sågar för det ska hålla o vara hyfsat effektivt.
De gillar heller inte rusvarv i långa perioder.

Att skapa en produkt som är bäst på båda dessa är inte möjligt. De är tekniskt olika i volym, vikter, vevaxel, kolv, svänghjul, koppling, tändkurva etc. Att de är olika är problemet man tampas med. Därför användes förr två såg, en till fällning aptering, en till kvistning.
Exempel 162/44 eller 162/444 om det var klenare var vanlig kombination här. Var det grovt så var det ofta 80-100cc till fällning och det 40cc inte klarade.

I en perfekt värd hade sågarna varit urstarka, outslitliga, rappa, fjäderlätta och gratis.

Man kan fälla en Alm som är 1,3m på stubben med en 020. Det tar ev vecka, kostar en del bränsle och delar men det går. Det går betydligt fortare, enklare och billigare med en 064.

Användarvisningsbild

Re: Full wrap till 262?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382443 Jag har kört 262 en hel del. Jag har provar med olika kedjor och svärd och tycker den gör sig bäst med 16" 21LPX en kedja med mejseltand så den får möjlighet att briljera i kapning i medelgrovt.

Tyckte inte 3/8 gav nån fördel alls på 262. Inte nån av de olika kedjorna jag provade verkade fungera bättre. Jag provade inte Stihls, men Oregon, Windsor, Carlton i mejseltand och halvmejseltand.
3/8Hobby har jag inte provat på den och tänker inte göra det.

Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

SawTroll  
#382466 De få "full wraps" jeg har sett bilder av på 262xp har alle vært preget av "hjemmesnekring", enten fra bunnen av eller i form av modifiseringer.

Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

Westra Aros  
#382495 Då blir det att skaffa 21lpx och snickra ett eget full wrap då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Full wrap till 262?

Westra Aros  
#382503 Vanligtvis håller jag till i dom tre brinnande skithögarnas rike men är för tillfället en bit från sollefteå och fäller manuellt i en nipa så skördaren får något att göra.

Det är mest gran och tall så mejselkedja skulle nog gå som smör.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).