Vedmaskiner, flishuggar

Liten bensindriven vedmaskin

50 inlägg 30147 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382302 Har ikkje noke sån voldsom logistikk eg, helde på på gammlemåten med motorsag og kløyver samt alle kubber på bakken ! Har ein ei trillebår som ein hive kubbane oppi før dei skal kløyvast synes eg det går greit. Må selvsagt bøya seg da og men kan stå på kne og hiva oppi trillebåra for så å trilla den bort til kløyvaren. Etter at det eg kløyvd hive eg det oppi ein tipphenger. Synes det fungere greit. Det som tar ei god stund er å lø opp veden etterpå samt tildekking med plater og stein på toppen, men da blir den torr og bra.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

hfab  
#777131
JensSkoog skrev:
Och skulle du behöva lite mått och dimentionar, så kan jag fixa det en dag och göra en ritning :wink:
Jobbar nu med nr fyra på beställning från en kompis. Blivit populär här den svenska genimaskinen :grin:


Har du gjort någon ritning på Ingemarsklyven?
Det skulle vara kul att bygga en liknande.

Avatar Fallback

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Hema  
#777142 Ett annat förslag om det inte varit uppe, är en kap/klyv bensindriven från Lennartsfors.

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

JensSkoog  
#777158
hfab skrev:
JensSkoog skrev:
Och skulle du behöva lite mått och dimentionar, så kan jag fixa det en dag och göra en ritning :wink:
Jobbar nu med nr fyra på beställning från en kompis. Blivit populär här den svenska genimaskinen :grin:


Har du gjort någon ritning på Ingemarsklyven?
Det skulle vara kul att bygga en liknande.

Ska fixa det. Vet att jag gjort det nån gång, men mina sparade files är lika
svåra att hitta saker i som det är att hitta en edru norrbagge på midsommarnatten :((

Användarvisningsbild

Re: Liten bensindriven vedmaskin

Williamm  
#777163
JensSkoog skrev:Ska fixa det. Vet att jag gjort det nån gång, men mina sparade files är lika
svåra att hitta saker i som det är att hitta en edru norrbagge på midsommarnatten :((

Här finns lite om ingemarsklyven: http://www.pidia.se/ingmarsklyv.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).