Öppna kategorin

Hur gick ni tillväga?

22 inlägg 9584 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur gick ni tillväga?

FilipK  
#380972 Skriver här för min fars räkning då jag försöker peppa han till något han vill hålla på med istället för att gå till ett jobb som suger ur ens själ.

Nyfiken på hur ni som startat eget inom skogsvård gick tillväga. Är det något som man kan livnära sig på idag?
Tanken är att starta i mindre skala och är lite fundersam vilken sorts utrustning som är lämplig i början?

Berätta gärna hur ni gick tillväga?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

Tjita1  
#380998 Ja, jag försökte ju föreslå att jag skulle göra nåt liknande, men blev i princip totalt nerskjuten, så det ska bli intressant att se om du får några intressantare svar än jag fick.. :)

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

husqvarna_med_sthil  
#381012 Det här är ju en fråga jag själv tänker på minst en gång om dagen. Mina egna fundering kommer iaf fram till att det blir flera olika sysslor och kanske också en "turistdel" där man kanske erbjuder något skogrelaterat att prova på, hästturer, en smedja att ha smideskurser i osv. Jag har faktiskt lyckas sälja en grov stolpe till en bekants bekant som inte hittade det han sökte på brädgården. Den skulle användas till ett western-tema. :)
... Jag tror att man får hålla på med lite av varje om det ska gå.

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

husqvarna_med_sthil  
#381013 Handlar det bara om skog är det nog att hitta något som inte finns på byggmax. Ta förädlingsprocessen dit den inte finns i massproduktion.

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

tallen100  
#381014 Det är nog inget det går att bli rik på i pengar, men livskvalité är nog en bättre "lön" i längden... Svårt att spekulera i sånt där, alla tänker så olika.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381027 Började som 19 åring med mitt skogsvårdsföretag, hade turen att kunna låna utrustningen under första säsongen och däreefter köpa loss den. Hade också en fördel att man kunde jobba åt ett av de större skogsbolagen och fanns i princip obegränsat med jobb när man startade så behövde inte lägga ut pengar på reklam eller tid för att kolla på "möjliga" jobb. Har aldrig riktigt behövt söka med ljus och lykta efter jobb, haft turen att nästan alltid haft full sysselsättning under hela barmarkssäsongen.

Tror det var enklare för 10 år sedan att starta eget inom skogsvård kontra med idag. Men absolut ingen omöjlighet. Har levt rätt sparsamt under hela tiden som man drivit företaget och rik, nej det blir man inte men är skönt att kunna lägga upp jobbet så det passar en själv.

Började även med att ha säsongsanställda direkt från start. Vilket kan behövas om man inte kan jobba året runt.

Har inte direkt blivit enklare med tiden att driva företaget, mer och mer diverse kostnader och svårt att få upp priserna till de nivåer man önskar sig.
Känns som att det är större konkurrens om röjningsjobben kontra planteringsjobben.

Se till att starta som AB;KB lr HB om ni vill kunna jobba åt de större företagen. Tror det är svårt att enbart jobba åt privatpersoner utan att ha något bolag eller förening som kan fixa objekt åt en.

Först och främst bör man ringa runt lite till de skogsbolag som finns i närheten och kolla hur det ser ut med jobb som skogsvårdsentreprenör i området.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381358
Tjita1 skrev:Ja, jag försökte ju föreslå att jag skulle göra nåt liknande, men blev i princip totalt nerskjuten, så det ska bli intressant att se om du får några intressantare svar än jag fick.. :)


Oj, du ska nog läsa din tråd igen, inte tycker jag att du blev totalt nerskjuten :shock:
Vissa inlägg kan du ju sålla bort, men det finns handfasta råd där också. Speciellt injustering av pelletsanläggningar är intressant eftersom det inte är så många som håller på med det. Har själv funderat på sånt tidigare men hade inte tid att sätta mig in i det.

FilipK skrev:Skriver här för min fars räkning då jag försöker peppa han till något han vill hålla på med istället för att gå till ett jobb som suger ur ens själ.

Nyfiken på hur ni som startat eget inom skogsvård gick tillväga. Är det något som man kan livnära sig på idag?
Tanken är att starta i mindre skala och är lite fundersam vilken sorts utrustning som är lämplig i början?

Berätta gärna hur ni gick tillväga?


Jag var 24år (fyllde 25 det året) när jag startade upp min firma. Började med röjning när jag var arbetslös och tänkte ge det ett par år, farsan har drivit röj/plantering-företag när jag var liten och jag var allt annat är sugen på att gå i hans fotspår, det var 2004 och firman är kvar än, 12 år senare!
Tycker det är riktigt skönt att jobba i skogen, har haft ett sabbatsår ifjol men gör nu comeback.
Har röjt åt StoraEnso i första hand, det underlättar att ha kontrakt hos nån av de stora bolagen men jag har bättre betalt när jag jobbar åt privatkunder. Det är ifs mer tidskrävande att jobba åt privata kunder så det ekonomiska går nog på ett ut i slutändan.
För mig har röjningen varit på undantag de senaste åren, men det ligger varmt om hjärtat då det var där jag började.
Har sen dess utökat med verkstadstjänster åt andra (mek-konsult :mrgreen: ) och trädfällning och håller på att utbilda mig till skoglig planerare nu.

Det som är bra med att starta företag med manuell huggning/röjning är att man i stort sett bara behöver en såg och lite säkerhetsutrustning, billigt och enkelt att dra igång.
Farsan din kanske kan gå ner i arbetstid till 50% och börja lite försiktigt med egen firma, det tar tid att komma igång rent ekonomiskt, innan man har en jämn ström av jobb. Så är det oavsett bransch, det dröjer lite innan kunderna känner till en.

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

Vilsten  
#381377
SkogsGotte skrev:Först och främst bör man ringa runt lite till de skogsbolag som finns i närheten och kolla hur det ser ut med jobb som skogsvårdsentreprenör i området.

Lånar tråden eftersom jag själv går i liknande tankar.

Vem på bolagen bör man kontakta? Virkesköpare. Planerare eller någon annan?

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381447 Någon skogsvårdsansvsrig skulle jag säga, men ring till någon och tala om ditt ärende så hjälper dom dig säkert rätt

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

Göt  
#381508
Tjita1 skrev:Ja, jag försökte ju föreslå att jag skulle göra nåt liknande, men blev i princip totalt nerskjuten, så det ska bli intressant att se om du får några intressantare svar än jag fick.. :)


Jag hoppas att inte jag gjorde så du kände dej nedskjuten...Kanske visade på några problem eftersom det kan vara bra att gå in med öppna ögon ...tycker fortfarande att du skall starta ett företag :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

tallen100  
#381511 Dom flesta menar väl, klart det är trevligast att bara höra det positiva... Men det är nog bättre att höra dom sämre sidorna också, så det liksom kommer med i beräkningarna :wink: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

FilipK  
#382235 Man får tacka för bra svar! Verkar inte vara en dans på rosor precis men tror inte att det är det för något nystartat företag. Satt och funderade på om man har möjlighet att såga upp till typ trägolv, timmerpanel, badtunnor, stugor osv
Tänkte är det någonting att satsa på?

Nu ska jag ändå införskaffa ett sågverk igen så där kan man ju testa mer för skojs skull.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

Rasken  
#382268 Det är svårt att tala om för någon annan hur man skall göra när man startar. Så råd om sådant är svårt, alla har ju olika förutsättningar.

Jag började när jag var hemma med barnen, åkte ut på kvällar och helger när det fanns barnvakt. Sedan växte det. Till en början var det mest jobb ingen annan ville ha. Dra ris, ta bort granar på tomter, rivningar, grovstädning av ladugårdar, avbytarjobb för lite lön.

Sedan fick man möjlighet att ta bättre och bättre jobb, men fortfarande är det så att jag fixar mycket som ingen annan vill göra, besvärliga jobb av någon anledning. Det känns väldigt jobbigt ibland, men man har alltid en möjlighet att göra något annat, brukar jag tänka. Men lite så "Kniven på strupen" är det som man måste ha för att vara egen.

Ett vanligt jobb gör nog en väldigt försoffad, jag tänker alltid på olika problem lösningar och olika saker som skall fixas. Det kan vara maskiner som skall utrustas, eller saker som skall lagas, jobb som skall planeras både tidsmässigt och logistikmässigt. Bankaffärer skall klaras av, budgeten måste hållas. Ja listan kan göras lång.

Men det är ju det som är det som är det roliga för mig, bara det hålls på en bra nivå. Men jag tror det är svårt att gå från ett vanligt jobb till detta över en natt...

Nu i April brakar det loss med jobb, och visst det är väldigt kul men när tiden inte räcker och man måste försöka få hjälp av andra entrepenörer så krävs det hundra procent av mig.

Jag kanske var lite negativ i Tjita1 tråd. Men jag är lite negativ av mig som person. Många sa att när jag startade att jag var för negativ och att man måste ha en possetiv sida vid företagande. Och tro på att man skall göra stora pengar på allt. Det stämmer ju inte riktigt på mig. Jag tror inte på att jag kommer att bli rik på detta, men det är inte min drivkraft.

Jag är en jävel på att jobba, vill göra bra jobb och en fixare som gärna hjälper till. Det är min drivkraft. Jag tror det är en viktig sak att komma fram till vilken drivkraft man har i företagandet.

Rasken

Avatar Fallback

Re: Hur gick ni tillväga?

husqvarna_med_sthil  
#383978
tallen100 skrev:Dom flesta menar väl, klart det är trevligast att bara höra det positiva... Men det är nog bättre att höra dom sämre sidorna också, så det liksom kommer med i beräkningarna :wink: :smile:


Yes ! för man tar inte med i i beräkningarna, iaf inte jag utan man vill att det ska gå, det är ens dröm samtidigt som mycket av tonen idag är "se positivt" så ska man ändå tänka ut sitt worst case scenario så man har en backup så inte livet puttar en av pinnen.
Många har sagt det förut och jag tänker säga det igen, det är härligt att kasta sig ut från den fasta anställningen men det är en onödig risk som kan kosta en väldig massa, inte bara pengar. Bättre att smygstarta om det alls är möjligt. Sälja lite ved kanske, ta motorsågskörkort, jobba in sig sakta så folk vet att man håller på och är villig och kan att jobba samt visa på visst resultat... lägga en grund liksom. Jag följde inte mitt råd men hade tur i starten så det gick ändå men om det inte gjort det hade det inte blivit roligt. Jag var i annan bransch.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick ni tillväga?

svampbob  
#383982 Ja ska man starta eget inom skogservice får man vara beredd att leva billigt eller jobba extremt många fakturerbara timmar.
Jag hjälpte ett företag tidigare och då med kalkyler och projektledning i samma veva behövde dom lite skoglig hjälp och jag hade just köpt Avestavagnen och tänkte att jag skulle få lite inkomster på den. Jag vill minnas att jag hade 250 kr mindre i timmen då jag var ute med såg och hjuling än då jag bara satt på en stol. Det kändes lite förnedrande att skogsjobbet värderades så lågt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).