SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

211 inlägg 108335 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan gamla och nya Stihl MS 261 C-M ??

JensSkoog  
#382205
Huggarn skrev:...............jamen du är ju stihlfientlig å bitter över nånting!! haha !!..................


Fattade först inte vad du ville säga, @Huggarn
Undrar om du hamnade mitt i det traktorz skrev??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382237 mycket möjligt att jag gjorde! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382238 traktorz bladdrar om saker han inte har en aning om!! men det är väl tjusningen med detta forum antar jag!!? :grin:
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 05 apr 2016, 20:06, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat olämplig text av personlig karaktär.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

jannee  
#382243 Huggarn, kan vi få höra något om din utvärdering :?:
Vilken såg är bäst - i ditt tycke. Den nya Sthilmodellen eller Husqvarnas "missfoster".
OK, de senaste exemplaren verkar dock fungera till 100%
Prisskillnaden är ju inte direkt försumbar, Husqvarna "rear" ju ut sina lite då och då, ett år 550 nästa år 562.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

SawTroll  
#382286
anersimyra skrev:Jag träffade två representanter från Sthil för ca 4 veckor sedan och fick prova den nya 261:an. Nog tyckte jag att den volymmässigt var större än 550, den var snarare i klass med 560 ?


Det er en vanlig observasjon, og i tillegg så sitter sverdet lengre ut på siden i forhold til tyngdepunktet. Dette skyldes i stor grad at den har innvendig clutch - og er etter min mening en betydelig ulempe, spesielt ved kvisting.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382289 Eg er vel kanskje litt innteresert i å vita kva som fungere best pga 550 saga som eg har må vel skiftast ut om ei stund, er forøvrig meir spent på den nye 1,3 kjeda fra oregon 95 txl som skal erstatta 95 vpx.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Lumberjack95  
#385418 Fick en sådan av jobbet och är riktigt nöjd redan .. Kände direkt när jag starta den att detta va en riktig såg. Har haft 4 st 550 sågar och kört slut på dom på 2 år. Alltid samma problem med autotune. Men tycker stihl håller klassen !

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385419 Missforstå meg ikkje, bra at du er fornøyd men hold your horses og vent litt til du har kjørt ho noken måneder og sjå kva du synes da.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

anersimyra  
#385421
can skrev:De som har prøvd 550 og den nye 261, er den nye 261 lika glad i bensin som 550?
Jag har nu provat den nya förgasaren till 550 i två månader och sågen går fantastiskt bra och drar inte mer bränsle än min 346.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

fs480  
#385698 Har fått hem nya 261 an med h-värme. Den känns lättare, lite nättare och känns bra klipp i. Har inte provat i skogen ännu.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

henrikett  
#385725 Men det har jag, kört ca 40 tankar å är helnöjd hittills. 241:an blev över kan man säga [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Lumberjack95  
#385736 Kört min hårt på jobbet i två dagar nu och då menar jag riktigt hårt och den viker inte en tum slår 550 tycker jag :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385739 Er alltid litt innteresert i skjæreutrustninga eg, meir enn saga kanskje så de som har 261 kjører de .325 deling med stihl si RS kjede eller er det oregon det går i?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

henrikett  
#385740 Trevlig balans jämfört med gamla 261:an. Å ett jävla klipp.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261 C-M 2016 - FaceLift

Fredrik Reuter  
#385771 Hej,
Kommer ni ihåg att jag lade upp ett embryo till video i denna tråd?
Kul att det sammanfaller med att tråden är aktiv för nu äntligen har jag fått alla bitar på plats och gjort den färdig och lagt upp den på YouTube. Jag fick alltså låna två motorsågar av Stihl, den nya facelift 2016 och en äldre ”vanlig” 2015 (båda MS261).

Den färdiga videon kan du se nedan.

Jag är i ärlighetens namn inte riktigt nöjd med den. Många är ni genom åren som skrivit att en ny motorsåg först börjar producera fullt efter kanske 10 – 15 tankar. Detta gick inte att få till i testerna jag gjorde. Det visade sig att det var svårare än jag trott. Jag själv hade tyvärr inte tiden att köra såpass mycket med den nya sågen. Inte heller de jag lånat ut den till visade det sig och detta trots att jag stretchade lånetiden till max...

Det är mest troligt att vi på något sätt får göra en återkoppling lite senare under året och kanske göra om testerna med en facelift som gått in sig rejält.

Vad var fel då?
Absolut ingenting. Det var bara vetskapen om att en ny motorsåg kan prestera som den ska först efter fler tankar är ca fem som jag tror vi kom upp i. Det ligger liksom där och gnager när man ska sammanställa det hela.

Men nog om det. Som ni andra som testat och/eller köpt facelift redan skrivit så tycker också jag att det är underbar motorsåg. Den har aggresiviteten och tillräckligt med kraft för de vanligaste åtgärderna i skogen. Den är också förhållandevis lätt. Jag själv kan jämföra med MS241 som jag testade ifjol och facelift har bra mycket mer kraft, samtidigt väger den inte anmärkningsvärt mycket mer. Man känner av det, visst, men det är ändå mycket större skillnad mot om jag tar min gamla 357 med 18” svärd och vandrar ut i skogen (även fast den är oootroligt bra eftersom den är min) :wink: .

Jämte gamla MS261 tycker jag faktiskt inte att skillnaden är så stor och det är det ju å sanningens namn inte heller på pappret. Här får andra komma in och bedöma – ni proffs som sågar mycket har mycket bättre input i detta. Som ni ser på videon så har den nya – trots (kanske) ej inkörd – den snabbaste kaptiden. Om än med mycket liten skillnad. En passus att inte samma kedja användes, men om jag ska tala till facelifts fördel så var den kedjan faktiskt sågad med mer än den gamla.
Sedan gjorde jag ett ljudspektrum i videon för varje såg. Jag vet inte om någon vill fördjupa sig i detta och kanske dra några slutsatser. Klippet med spektrumet är i mitten av videon och i slow motion. Det är alltså en form av equalizer som mäter ljudet från 20Hz upp till 14 kHz och sedan presenterar ljudnivån för varje frekvens med en stapel, 20 Hz är till vänster och sedan går det uppåt.

För mig känns det som att MS261 oavsett modell och Husqvarna 550 XP i det sk 50cc pro segmentet är grymma sågar alla tre, dessutom svårt att urskilja någon vinnare utan att det blir alltför personlig prägel på det. Vi får istället hylla dessa två företag att de i sin iver att leverera mest kilowatt per kilo båda två erbjuder otroligt bra motorsågar i proffssegmentet!


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).