Traktorer och processorer

Sladda skogsvägar

67 inlägg 39734 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Hema  
#346894
ÅsaNisse skrev:Ska du plana ut backar så ska du göra det med grävmaskin och ev. sprängning. Gruslaget ska vara lika tjockt längs hela vägen annars blir det bara bärighetsproblem på höjderna.( tjälskador)

Tackar för bra svar, då kanske det är billigare att fylla dalarna ist, genom att först dra undan översta bärlagret för att sedan lägga lite grövre och sedan lägga tillbara det mer finkorniga? :???:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Amatörhuggare 62  
#346899 Det är inte att jag vill ha finare väg än grannen. Denna vägen skall serva 1100 Hektar.
Och det är en mil till sista vändplanen. Att då skumpa omkring i ca 20 km timmen.
Det kostar också.
Det är många som skall fram, och dom flesta maskinerna kommer nuförtiden på trailer.
Ofta med band runtom. Dom vill komma fram ,köra och åka till nästa ställe, så fort som möjligt.
Kräver ju en viss standard då.
Sedan skall plantor och röjare fram. Jägare och övrigt friluftsliv.

Mvh Amatörhuggare 62

Ps man får använda lyften, och hydrauliken på bakhjulen. så kan man få upp grus på backen.
Även med Vretensladden. en fråga om teknik.
Hyr även in en " Riktig " hyvel Volvo 3500 ,vid behov.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346900
Amatörhuggare 62 skrev:Det är inte att jag vill ha finare väg än grannen. Denna vägen skall serva 1100 Hektar.
Och det är en mil till sista vändplanen. Att då skumpa omkring i ca 20 km timmen.
Det kostar också.
Det är många som skall fram, och dom flesta maskinerna kommer nuförtiden på trailer.
Ofta med band runtom. Dom vill komma fram ,köra och åka till nästa ställe, så fort som möjligt.
Kräver ju en viss standard då.
Sedan skall plantor och röjare fram. Jägare och övrigt friluftsliv.


Var en får göra som han själv vill, efter det behov man har. En väg som servar 1100 ha har helt andra krav och belastningar mot den som servar 11 ha. Att det skulle vara samma vägstandard i bägge fallen har jag svårt att tänka mig, likväl att en bättre väg alltid lönar sig. Bäst att ha flera olika nivåer på standard som man får välja efter behov.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Erre  
#346902
Amatörhuggare 62 skrev:Det är inte att jag vill ha finare väg än grannen. Denna vägen skall serva 1100 Hektar.
Och det är en mil till sista vändplanen. Att då skumpa omkring i ca 20 km timmen.
Det kostar också.
Det är många som skall fram, och dom flesta maskinerna kommer nuförtiden på trailer.
Ofta med band runtom. Dom vill komma fram ,köra och åka till nästa ställe, så fort som möjligt.
Kräver ju en viss standard då.
Sedan skall plantor och röjare fram. Jägare och övrigt friluftsliv.

Mvh Amatörhuggare 62

Ps man får använda lyften, och hydrauliken på bakhjulen. så kan man få upp grus på backen.
Även med Vretensladden. en fråga om teknik.
Hyr även in en " Riktig " hyvel Volvo 3500 ,vid behov.


Man behöver aldrig förklara varför man har en fin väg, man behöver bara förklara varför man har en dålig väg. :wink: :wink:
Snygg jobbat! :-BD

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

stektlök  
#346906 En väg som leder tilloch från 1100 ha har väl även lite mer tyngd bakom när det gäller avsatta medel för skötsel:)

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

haggloader  
#346926 Problemet som jag ser det med en för fin väg är att fordonen kör alldelens för fort, det går betydligt saktare när man har -35 mm än -18 mm grus.
När man använder det mindre gruset tenderarar gruset att vilja hamna i trädtoppar samt diket och där gör det ingen nytta.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Amatörhuggare 62  
#382146 Vad det redde sig fint idag.
Samlat in gruset efter vinterns snöröjning.
Och kantskurit lite.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Hema  
#382148 Ser föredömligt ut!

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

stektlök  
#382157 Ja å möe grus ser det ut å va på vägen också :)

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

loppan  
#382162 En välskött väg som sköts i tid är absolut billigast i drift.
Att fuska med den årliga skötseln och göra en akutinsats är bara dyrt och blir sällan bra.
Jag sköter ungefär en mil grusväg och får ofta försöka tjata på vägägaren om detta.

En skogsbilväg klarar sig ofta med en skrapning per år.
Jag brukar räkna med ca 30 min i tidsåtgång per km väg.
Underhållsgrusning behövs vart tredje till vart femte år med ca 40 ton per km.
Jag brukar ge pris på 1700-2000 kr km per år inkl grus i driftskostnad.
Tyvärr så tycker många skogsägare att detta är ohyggliga summor pengar.

Kan tillägga att jag helt slutat med spårgrusning då det inte sparar nått grus alls och det blir bättre om man skrapar ner gruset i hjulspåren allt eftersom det sätter sig.
Spårgrusning är enbart lämpligt om man har kraftig spårbildning som skall fyllas ut.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

macke  
#382165 Hoppade in och tittade i denna tråden.
Fin standard du håller på vägarna amatörhuggare! Tycker det är värt dom pengarna du tar för att hålla vägarna i bra skick loppan. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Vedproducent  
#382170
loppan skrev:En välskött väg som sköts i tid är absolut billigast i drift.
Att fuska med den årliga skötseln och göra en akutinsats är bara dyrt och blir sällan bra.
Jag sköter ungefär en mil grusväg och får ofta försöka tjata på vägägaren om detta.

En skogsbilväg klarar sig ofta med en skrapning per år.
Jag brukar räkna med ca 30 min i tidsåtgång per km väg.
Underhållsgrusning behövs vart tredje till vart femte år med ca 40 ton per km.
Jag brukar ge pris på 1700-2000 kr km per år inkl grus i driftskostnad.
Tyvärr så tycker många skogsägare att detta är ohyggliga summor pengar.

Kan tillägga att jag helt slutat med spårgrusning då det inte sparar nått grus alls och det blir bättre om man skrapar ner gruset i hjulspåren allt eftersom det sätter sig.
Spårgrusning är enbart lämpligt om man har kraftig spårbildning som skall fyllas ut.

Ja det låter billigt 1700-2000 kr km/år. Det borde man skämmas för de som klagar.
Underhållsgrusning 40 ton var 3:e till var 5:e år låter lite. Tidsintervallet är nog fullt rimligt men 40 ton är väl 3 normala lastbilslass grus ungefär. Tycker inte ett gruslass räcker längre än högst 100 meter och då återstår 700 meter av vägen. Beror så klart på skicket på vägen från början men att ett gruslass skulle räcka 330 meter drygt då blir det ju som en ordentlig sandning och inte underhållsgrusning.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

loppan  
#382182 40 ton/km är enbart underhållsgrusning,saknas material så krävs naturligtvis mycket mer.
Vägen skall vara färdigbyggd för detta.
Detta är den mängd som beräknas till vägsamfälligheter enligt transportsyrelsen/vägverket.

Om man anser att en skogsväg skall vara i princip gratis så är en kostnad oavsett dess storlek ofta orimlig.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Vedproducent  
#382217
loppan skrev:40 ton/km är enbart underhållsgrusning,saknas material så krävs naturligtvis mycket mer.
Vägen skall vara färdigbyggd för detta.
Detta är den mängd som beräknas till vägsamfälligheter enligt transportsyrelsen/vägverket.

Om man anser att en skogsväg skall vara i princip gratis så är en kostnad oavsett dess storlek ofta orimlig.

Nu är du väl inne på olika bidrag när du skriver transportstyrelsen/vägverket? Det kan väl ändå inte vara en rekommendation om behovet? 40 ton/km

En underhållsgrusning mindre än 150-200 ton per km gör man väl knappast. Sen blir det väl oftast något år längre intervall i stället.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

molnia  
#382225 @Amatörhuggare 62 och ni andra med vana med bakblad. Vad har ni för knep? Hur får ni gruset att stanna i bladet på bilden? Jag försökte förra hösten men lyckades inte utan en vall av grus efter mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).