Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag funderar på kranman!!

21 inlägg 9702 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jag funderar på kranman!!

Polaris 500  
#38074 Hej

Jag har funderat på en kranman 1800 driven kärra men 330 kranen.
Jag vill mycket gärna ha för och nackdelar på den här kärran.





Är glad över era synpungter :D



   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38083 Den verkar dyr.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#38090 jo men hur kvaliten o sånt är:D

   TS
Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38131 En som har kört mycket med den aktuella vagnstypen här ikring visade vad som krånglade i sommras. Efter att han har kört ca 300 timmar med den så var det sprickor i kranens infästnings platta. Närmare bestämt i de trekantiga förstärkningarna under den. Detta är lätt att svetsa.
Sedan går brytpinnarna i vagnsdriften av med jämna mellan rum, även det lätt ordnat.
Det tråkigaste var att han har tre(jo du läste rätt) reserv hjul till den för det blir väldigt lätt punka med de däcken.
I övrigt var han hel nöjd.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#38190 Det lät ju inte så bra men på dom nya så är de chock ventiler så man inte ska överbelasta kranen de kanske är de på dom gamla me de vet ja inte. Men jag har hört att om man ha fö högt tryck i däcken så är de lätt att få punka men ja vet inte om de är sant:D

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38194 hör kört Kranman, och känner även till företaget en hel del, jag kan bar tala gott om de, bra kvalitet och bra service. det som ovan skribent skriver måste nästan vara handhavande fel eller så har han fått tag i ett totalt måndags exemplar tyvärr finns ju även sädan i alla branscher. seda nom man pumpar däcken stenhårda och lastar över kapacitet ja då kan nog det mesta hända,

Har kört 6-7 olika vagnar aldirg haft mer problem än att ett av hydraulslangarna blev hål på förmodligen efter att praktikanten hade vält med släpet.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#38202 Nackdelen är räckvidden. Jag har en Avestavagn 4,2 meters kran.
Den känns ofta för kort. 3,3 meter är de facto kortare.
Vad gäller priset, liten produktion ger ett relativt högt pris.
Köp leksaken du gillar eller satsa på standardprylarna....

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38277 Det var inte min mening att låta negativ om kranman. Det är en bra vagn, men det finns ingen vagn som håller utan att man får reparera en del på dem. De reparationer jag talar om ser jag som högst normala när man kör med sakerna på entreprenad. Angående däcken så har de rätt tryck och det har körts med normala lass. De måste ha rätt tryck pga drivningen, den fungerar inte fullt ut annars. Om du sedan köper den eller någon annan vagn så kommer du ändå till slut att önska dig en hel del förändringar på den men det är som vanligt, man vet inte vad man vill ha/behöver innan man har provat grejorna ett tag. Lycka till med köpet.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#38314
gossebear skrev:hör kört Kranman, och känner även till företaget en hel del, jag kan bar tala gott om de, bra kvalitet och bra service. det som ovan skribent skriver måste nästan vara handhavande fel eller så har han fått tag i ett totalt måndags exemplar tyvärr finns ju även sädan i alla branscher. seda nom man pumpar däcken stenhårda och lastar över kapacitet ja då kan nog det mesta hända,

Har kört 6-7 olika vagnar aldirg haft mer problem än att ett av hydraulslangarna blev hål på förmodligen efter att praktikanten hade vält med släpet.




det lät väldigt bra o jag har studerat den väldigt noga och tycker den ser väldigt bra konstruktion. Det är klart att om man kör våldsamt så gå de ju sönder.

tack

   TS
Avatar Fallback
Polaris 500  
#38687 Men är de nån som har testat att köra på myr? Sjunker de lr går de bra??

   TS
Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39632 Det fungerar alldeles utmärkt, förutsatt att man har respekt för vad myren vill/kan bära. Med driven vagn går det helt ok att köra med halva lass här hemma men det kan skilja mellan olika myrar. Du får helt enkelt testa dig fram. Det man skall vara uppmärksamm på är om det ligger mycket nedvuxna gamla träd, de har en otrevlig förmåga att sticka hål på däcken. Om du lägger lite arbete på att risa vägen är det inga som helst problem att köra där du annars inte kan komma fram med enbart fyrhjulingen.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#39740 Det lät ju bra :) Men nu har ja en annan fråga har nån en film på kärran och kranen dock ej dom som finns på hemsidan :?:

   TS
Användarvisningsbild
stegmaster  
#39811 Her er en film som inte er hjort av tilverkaren

Avatar Fallback
Polaris 500  
#39840 Det såg ut att gå bra ju :o Ni får järna lägga ut mer filmer :D

   TS
Avatar Fallback
dag-man  
#39853 Det enda som inte är bra är kranen. :?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).