Öppna kategorin

Drömpriser

58 inlägg 19848 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drömpriser

Ängagärdet  
#381853 Alla har vi nog sett den där annonsen med en vara/tjänst till ett fantastiskt pris.... som känns så helt tokfel prissatt. Kan ju vara allt från maskiner till klädnypor till fastigheter.
Så när ni hittar ett riktigt drömpris (för säljaren) posta det här för allas nöje och livliga diskussioner!

Jag börjar själv med en fastighet som jag inte tror kommer säljas i närheten av begärt pris:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

halvproffs  
#381859 Knappt 30tusen/ha och en gård tillika. Beror väl på hur mycket skog det finns men det låter ganska billigt tycker jag. Eller har jag räknat fel?

Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

Huggar Herman  
#381860 OJ! Vilken oerhört märklig fastighet.
Känner du till historiken och hur det kommer sig att den ser ut som den gör?

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

uffejohan  
#381862 Kanske vore nåt för nästa omgång av Farmen!

Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

Huggar Herman  
#381863
halvproffs skrev:Beror väl på hur mycket skog det finns men det låter ganska billigt tycker jag. Eller har jag räknat fel?


Skog? Det är ju 500 hektar mosse!

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

Simon.M  
#381864 Är ju bara myrar på marken halvproffs inte ett träd knappt

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

alias  
#381866
Huggar Herman skrev:OJ! Vilken oerhört märklig fastighet.
Känner du till historiken och hur det kommer sig att den ser ut som den gör?


Har tidigare haft kontakt med en som bor utåt dessa trakter och som sa att det var en dansk som köpt några hundra hektar mosse (gissningsvis för jakträtten). Det känns som att det skulle kunna stämma in på denna fastighet, men jag vet ej säkert.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

Huggar Herman  
#381874 När jag ser kartbilden får jag känslan av det är en tidigare samfällighet som gjorts om och sålts. Kan det stämma?

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

jannee  
#381878 Ett sumphål ingen efterfrågar, nu lär man ej heller få eller kunna dika ut det, annars kanske man kunnat bryta torv för att senare bilda en våtmark, sjö = öppen vattenspegel.
Priset lär i vilket fall som helst vara väl tilltaget :grin:
Börja med att ta bort sista siffran i annonsen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

halvproffs  
#381903
Huggar Herman skrev:
halvproffs skrev:Beror väl på hur mycket skog det finns men det låter ganska billigt tycker jag. Eller har jag räknat fel?


Skog? Det är ju 500 hektar mosse!

Ja jäv... :oops: Läste inte tillräckligt noga. Då kom det i en annan dager. Att dika ut myren och beskoga den är väl omöjligt med lagligt tillstånd. Sen kanske den ligger så lågt att man måste pumpa och då faller det ändå på sin orimlighet.
Däremot verkar man lätt få tillstånd att dika och bryta torv och sen är det bara ett sumphål kvar.

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

uffejohan  
#381905 Nä, det är definitivt inte lätt med täkttillstånd för torv. Det räcker att någon hittar en sällan sedd insekt eller svamp så blir det garanterat nej. Det finns många remissinstanser som bevakar sina intressen i en sån process.

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

jannee  
#381906 Gå in på Google Earth och sök på Vissle myr, det mesta är ett kärr eller träsk = störe sumphål

Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

halvproffs  
#381911
uffejohan skrev:Nä, det är definitivt inte lätt med täkttillstånd för torv. Det räcker att någon hittar en sällan sedd insekt eller svamp så blir det garanterat nej. Det finns många remissinstanser som bevakar sina intressen i en sån process.

Om det vore så väl. Här fungerar det inte så iaf tidigare. Nu finns det visst en tjej på Länsstyrelsen i Gävle som åker ut och kollar lite. Alla dom här sk miljöorganisationer struntade då helt i det tidigare. Talade om för Ls att det finns ett fiskljusbo vid den tänkta torvtäkten och begärde orört område på en radie av 400m. Ls skvallrade för torvbolaget som i sin tur kapade ner boträdet och förde bort allting för jag kunde då inte hitta på resterna.
Det här var slutet av 80-talet men bestämmelserna har nog inte ändrats just nånting. Det mesta var en härva av lögner.

Ta lärdom av detta; Alltid skriftligt och gärna till 2 myndigheter "så papperen inte försvinner"

Användarvisningsbild

Re: Drömpriser

machonisti  
#381968 500 ha myr är en jättestor myr. Brukar ändå finnas ryggar, backar o.dyl. som sticker upp, där växer träd.

Avatar Fallback

Re: Drömpriser

åberg  
#381998
machonisti skrev:500 ha myr är en jättestor myr. Brukar ändå finnas ryggar, backar o.dyl. som sticker upp, där växer träd.

Jovisst, men det kan bli knepigt att få ut dom. Vinter blir det sällan på de breddgraderna. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).