Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg nybörjare

104 inlägg 41403 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381482 Ikkje viss det er 110 der du sage, da må du i tilfelle skalka av temmelig mykje

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sv: Vilken motorsåg nybörjare

hfab  
#381493
can skrev:Ikkje viss det er 110 der du sage, da må du i tilfelle skalka av temmelig mykje

Det är inte att rekommendera att hugga så grovt. Inget jag gör mer än i demonstrations syfte.
Ville bara ge min syn på en lämplig såg till TS.

Förövrigt fungerar det fint med 18 tum, men det måste vara riktigt vasst.
Ja, vi har fantastiskt fina jaktmarker men tämligen lite vilt.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381501 ok, er det pga mykje rovdyr det er lite vilt eller er det berre sån det er.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Göt  
#381505 Köp hellre en begagnad proffsåg om du har den budget du har än att köpa en farmar eller fritidssåg.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Peteflamingstar  
#381530 En liten varning angående att köpa begagnade proffssågar. De kan vara riktigt slitna under en rengjord kåpa och ska man veta vad man bör titta efter för att inte bli lurad krävs nog lite erfarenhet av motorsågar. Köper du en ny såg får du en fräsch maskin samt garanti.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

SawTroll  
#381687
Hema skrev:Jag skulle rekomendera en vanliga 445:a och inte med verktygslös kedjespännare. Tribrake är bra. Såsom du beskriver kommer du långt med en såg mellan 40-50kubik. Om det finns eldningsbehov så kanske du bör titta åt en runt 50cc för vedhantering. Vill du ha en lite modernare HVA kanske 545:an kan vara intresant. På Stihlsidan kanske 241:an skulle kunna passa. Men detta är om du ska köpa nytt, annars finns det en del bra beg.


Jeg ville absolutt unngått båre verktøyløs kjedespenner og Triobrake, og det ber neppe tilfeldig at stadig færre modeller er tilgjengelige med Triobrake.

Eller er jeg enig i det du skriver, og MS241 representerer minimum av det jeg vil anbefale med hensyn til størrelse, uten at man også har en større sag tilgjengelig. 545 er helt klart et bedre alternativ - men så koster jo både 241 og 545 betydelig mer enn tilbudsprisen på 445. De er også av betydelig bedre kvalitet, med veivhus i magnesium mm.
Sager som MS200/201 og 339xp er fine til sitt spesielle bruk - men er på ingen måte "allround" i forhold til beskrevet bruk.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Göt  
#381688 Egentligen om vi pratar stihl så tycker jag att en stihl ms261 är perfekt för dej en 50 kubiks proffsåg med bra driv i jag skulle rekommendera den jag har 2 av föregångarna som jag tycker är bra 026 och ms260 det är den enda storlek av såg jag har använt fram till för ett år sedan då jag köpte en ms201. Den klarar det mesta även mycket grovt.

dolmar är ett annat märke som är kvalitet men inte är så dyrt, finns dom som tycker bra om dom här på forumet

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Simon.M  
#381696 http://www.blocket.se/skaraborg/Motorsa ... 16&w=2 den duger till tomten du har [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

fs480  
#381721 Jag rekommenderar Stihl MS241. Den är en lätt, rapp pch användarvänlig kvalitetssåg.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Simon.M  
#381722 Ja men frågan är om det är värt att lägga dom pengarna på en ny såg kläder o allt va det drar med sig blir ju billigare att leja in någon att röja upp. Skulle satsat på en billig bättre begagnad såg

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JörgenO  
#381728 @ qvintus4
En ny motorsåg med garantier etc är nog att föredra, jag antar att du inte tänker på ekonomisk lönsamhet ändå.
Proffssågar är säkert bättre än 445an (eller Stihl 193 som är en såg jag funderar på att komplettera med) men något som gör än större skillnad för dina behov tror jag är att lära sig fila bra (finns många trådar om det + filmer på Youtube).

Jag vet inte hur länge du följt Skogsforum men det är bra att veta att om man nämner Triobrake i ett inlägg så kommer ALLTID ett norskt inlägg om att det är skit. Samma om du skriver ett inlägg där ordet motorsågskörkort ingår, då får du strax ett inlägg som påpekar att motorsågskörkort är dåligt, följt av en massa rörliga Emoijer. (Detta inlägg följs i sin tur ALLTID av ett inlägg med ännu fler rörliga Emoijer som pekar på hur klokt och bra det första Emoijinlägget var.)
Senast redigerad av JörgenO tor 17 mar 2016, 20:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#381745 Tack JörgenO ja man får lära sig i forum ta till sig allt sen på nått sätt solla efter sina behov, och en då ta till sig andras erfarenheter olikheter olika tycke mm ......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

totaya79  
#381764
JörgenO skrev:@ qvintus4


Jag vet inte hur länge du följt Skogsforum men det är bra att veta att om man nämner Triobrake i ett inlägg så kommer ALLTID ett norskt inlägg om att det är skit. Samma om du skriver ett inlägg där ordet motorsågskörkort ingår, då får du strax ett inlägg som påpekar att motorsågskörkort är dåligt, följt av en massa rörliga Emoijer. (Detta inlägg följs i sin tur ALLTID av ett inlägg med ännu fler rörliga Emoijer som pekar på hur klokt och bra det första Emoijinlägget var.)


:lol: :lol: :lol: Spot On!

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

sundelius  
#381784 Jörgen kan sina forumskamrater :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#381822 Begriper inte vad han syftar på :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).