ATV och UTV i skogen

Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

15 inlägg 12331 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Hema  
#364090 Såg i dagarna att det nu går att få en ny Yamaha 700 som traktorreggad för en extrakostnad av14.375:-
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/fyrhjulingar/arbete/yfm700wan.aspx?view=featurestechspecs&mode=pricing#

Lite nyfiken på hur många som kommer säljas, samt hur eftermarknadspriset kommer bli. Även om jag inte är helt insatt i vad som kommer att gälla för traktorreggade, så gissar antar jag att delen traktorreggade kommer bli ett uppsving för Yamaha. Men det återstår att se. Försökte finna information vad de gör med maskinen utan någon framgång, men det borde väl komma inom kort.

Samt så kommer de släppa en ny Side-by-side som heter Wolverine på den svenska marknaden, som är en lite sportigare version av Viking kortfattat.
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/side-by-side/leisure/wolverine-r.aspx
Bild




   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

skogsbonne  
#364103 synd dom tar 15k för att montera blinkers....

Frågan är om så många tycker det är värt så mycket för att lagligt få åka till affären och handla?

Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Hema  
#364126
skogsbonne skrev:synd dom tar 15k för att montera blinkers....

Frågan är om så många tycker det är värt så mycket för att lagligt få åka till affären och handla?

Jag vet inte vad det kan kosta att åka med terrängreggad och åka fast? Hörde någon kändis som fick 1000:- men tror det var med vägreggad på fel ställe osäker. Men om det blir tal om olovlig körning, ja då kanske det kan bli tråkigt.

Jag personligen hade tyckt det varit skönt att veta att om bilen strejkar kan jag ta ATVn till jobbet exempelvis. Men 15K, ja det är kanske 10K-frågan..

Edit: Markerat ändringen med fet text.
Senast redigerad av Hema fre 08 jan 2016, 23:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

skogsbonne  
#364198 Jag har hört 800 kr men har ju inte blivit stoppad så jag kan svara säkert.

Jag skulle köpt vägregg istället men hade det kostat någon tusing bara så hade det ju varit intressant

Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Hema  
#364207
skogsbonne skrev:Jag har hört 800 kr men har ju inte blivit stoppad så jag kan svara säkert.

Jag skulle köpt vägregg istället men hade det kostat någon tusing bara så hade det ju varit intressant

Ursäkta mig för felskrivningen, menade 1000:-.

Men vill man ha en japanare så är väl utbudet väldigt begränsat som vägreggat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

skogsbonne  
#364213 ja det blir rätt dåligt men finns några företag som gör dom vägreggade men inga garantier eller liknande då

Användarvisningsbild

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Robbanhög  
#364277 Det tråkiga med vägreggat är ju effekt begränsningen på 20 hk och tar man bort strypningen så åker man ju i praktiken mera olagligt på väg med den än med en terrängreggat!

Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Hema  
#364411 Även på Kodiaksidan finns nu möjligheten för en traktorreggad.
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/fyrhjulingar/arbete/kodiak.aspx?view=featurestechspecs#gallery=color|image=http://cdn.yamaha-motor.eu/product_assets/2016/YFM700FWBD/950-75/2016-Yamaha-YFM700FWBD-EU-Solid-Green-Studio-002.jpg
Men här kostar det 16.375:-, alltså 2000:- extra mot Grizzlyn (14.375:-).

Jag har hört/läst att Kodiaken är en smidigare maskin och kanske skulle passa bättre skogen, men när endast SE-modellen erbjuder difflåsning (enligt mig inte ett alternativ att inte ha det om man ska köra i skogen och särskilt med vagn), så hamnar man på 119.900:- (Endast färgen blankgrå, skriver endast då den blir repkänslig jämfört mot Camo). Grizzlyn kostar dock minst 10.000:- extra, men gillar man tillbehör kanske Grizzlyn är att föredra (Kan bara antar/förmoda att Kodiaken kommer få ett sämre utbud)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

svampbob  
#364516 Som jag har förstått det så är tanken att Kodiaken ska ersätta dagens 550.

Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Hema  
#364552
svampbob skrev:Som jag har förstått det så är tanken att Kodiaken ska ersätta dagens 550.

Jag förstår dock inte riktigt hur. Klart bredden ska vara likvärdig och ett lite lägre pris, men att i modern tid erbjuda en "gårds/bruksmaskin" utan difflåsning? Ja det övergår mitt förnuft och förståelse, såvida men inte väljer SE-versionen. Har iaf inte funnit att den skulle vara neddrevad för att vara en mer nyttomaskin heller. :???: :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

svampbob  
#364570
Hema skrev:
svampbob skrev:Som jag har förstått det så är tanken att Kodiaken ska ersätta dagens 550.

Jag förstår dock inte riktigt hur. Klart bredden ska vara likvärdig och ett lite lägre pris, men att i modern tid erbjuda en "gårds/bruksmaskin" utan difflåsning? Ja det övergår mitt förnuft och förståelse, såvida men inte väljer SE-versionen. Har iaf inte funnit att den skulle vara neddrevad för att vara en mer nyttomaskin heller. :???: :?:


Jag hade inte koll på att Kodiaken saknade difflås. Det var handlarn som förklarade det så för mig.

Avatar Fallback

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Hema  
#364580 Bara för att klaragöra för alla som kan tänkas läsa denna tråd. Kodiak 700 SE (Special Edition) har difflåsning.

Den har även samma intrumentpanel som Grizzlyn. De enklare versonerna av Kodiak har en betydligt enklare panel, samt annan lösning på hur man kopplar i och ur fyrhjuldriften. Däremot har den en mindre känslig front, med stålrör istf plastöverdrag som Grizzlyn (säkert stål bakom men iaf). Samt ska ha liknande bredd som gamla Grizzlyn, där den nya Grizzlyn har vuxit något. Iom olika bredd, skiljer sig hjulupphängningen och plastkarossen. Kodiaken har även annan bakre broms. Kodiak = inkapslad bakbroms (Multi-disc wet rear brake in rear gearcase), Grizzly = skivor runt om.

Jag kan inte rekommendera de enklare versionerna av Kodiak, vill man ha en billigare maskin kanske man bör kolla på andra märken ev.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Humlas  
#381669 Klumpigt av Yamaha att ta bort diffspärren på dom två billigare modellerna av Kodiak (IRS, EPS)

Ska investera i en Yamaha fyrhjuling och diffspärr är ett skall krav för mig, så då står det just nu mellan Grizzly 450 IRS och Kodiak 700 SE. En priskillnad på 26 000 exkl moms mellan modellerna, så just nu har 450 fördel fast jag nog helst skulle vilja ha lite mer motor.

Kommer jag att klara mig med 450? För att plocka vindfällen och allmänt brukande på gården + inspektionsrundor uppe på skogen. Har tillgång till traktor med griplastarvagn för de större jobben.

Användarvisningsbild

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

Humlas  
#381670 Verkar också vara så att 450 modellen är på väg bort. Endast de kvarvarande maskinerna som säljs. Alla yamahas ATV kommer att ha samma motor frammåt, den 708 cc motor som sitter i Grizzly 700 och Kodiak 700

Användarvisningsbild

Re: Nya Yamaha 700 årsm 2015 nu som traktor, samt ny modell

totaya79  
#381735 Jag har en Grizzly 450 eps och är riktigt nöjd. Sjukt smidig maskin och tillräckligt stark för skog och mark, det den saknar i effekt tar den igen med en otroligt fin lågväxel. Kan varmt rekommendera den. Den blir däremot för klen vid lekkörning i sandtag och myrer och övriga övningar med fart. Det är betydligt större utbud av tillbehör till 700. Har du tänkt montera 27" eller större däck så ta 700. Bättre körställning på 700. Difflåset i fram axeln har jag sällan använt men skulle aldrig köpa en maskin utan! Det var anledningen till att jag böt maskin och att det inte blev en Honda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).