Traktorer och processorer

Hur få igång niab 5-15b

73 inlägg 33351 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381503 Idag landade niaben på gårdsplanen efter en försiktig hemresa med rejält lass efter bilen. Genast kommer man på saker man inte fattar.
1. Hur skall de 2 kontakterna ( halvmåneformade i änden, grova som en tumme, 3 stift/hylsor i varje) anslutas till traktorn? Jag har en vanlig släpkontakt och en halvmåneformad kontakt på traktorn, är det bara att göra en y kabel eller lägga ihop alla kablar i en kontakt o ansluta till kompisen på traktorn? Vilka färger är i så fall plus o minus?

2. Hur funkar längdmätningen? Inget finns ju beskrivet i manualen jag laddat ned. Det verkar ha funnits en kontakt i en av spakarna, men den är borta o kablen dit likaså. Vad gjorde den?

3 hur smörjs sågkedjan, hittar ingen behållare o ingen slang?

Jag tycker manualen är tunn på dylik information o innehåller bara sprängskisser o reservdelslistor

Tack på förhand uffe



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381559 3 Den smörjs med hydraulolja, tro det eller ej. Finns en liten slang för detta från ventilpaketet till höger som sitter på armen. Om du drar i sågspaken samtidigt som du har monterat bort svärdet ser du att det kommer en halv droppe olja.

Hoppas någon annan kan svara på 1 och 2, lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Erre  
#381566 Kan inget om 5-15.

Men angående nr 2.
Vilken spak? Kan det vara till spaken för kap?? Så är det på min 1501. När man kapat nollas räkneverket via impuls från en brytare vid spaken.

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381571 Jag har kopplat elen till parkeringsljus i släpkontackt så jag får el till Niaben när parkeringsljuset är tänt.
Längmätningen nollställer när du rör sågspaken
Kontakten på en av spakarna går till det stora ventilpaketet och sänker trycket i knivarna när du kvistar

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381577 Har du dessa sidor?

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381599 Tack för all hjälp. Kärrabol, håller säkringen i släpvagnskontakten för detta? Det står i specen att niaben behöver 16A. Jag kör iofs huggarvagnen på släpvagnsuttaget (det 7 poliga som ser ut som på en bil). Erre jag kikade lite på elschemat nu på kvällen o min gissning nu är att knappen är till längdmätningen på nåt sätt, kanske nollställning. Lär dröja innan jag kan testa då knappen saknas o kabeln är urdragen.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Seb macahan  
#381605 Hej Uffe.
Du får "bygga" en ny kontakt om du inte har den typen av uttag i traktorn. (brukar sitta inne i hytten på någon av stolparna eller bakstam).
Gällande strömmen, bör du mata maskinen med det som står i manual 16A. Du kommer säkert o få den o funka med mindre men risken är att du får spänningsfall i kablar som t ex matar (lyse, P-lyse etc) och då kan det uppstå märkliga fel på både el, mätning och el-ventiler.
På min stegmatare som inte är Niab så berättade säljaren att de flesta el-relaterade fel som de får in handlar om för klent kablage till elektroniken. Alldeles för många som matar via släpvagnskontakt och det kan funka flera mån år innan det börjar hända mystiska saker.
Prova att mäta från chassi på niaben mot de två inkopplade kablarna i kontakten, där du har 0 ohm i resistans eller summer-ljud där har du minus. Vilka färger har kablarna?

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381606 Har aldrig behövt byta säkring men kan inte säga hur stor den är..
Nollställningssignal kommer från sågspaken.
Kabeln du hittade var den från den stora spaken?

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381641 Kabeln var i den mittersta spaken, den har lite större knopp L är av annan längd än de andra spakarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381646
Seb macahan skrev:Hej Uffe.
Du får "bygga" en ny kontakt om du inte har den typen av uttag i traktorn. (brukar sitta inne i hytten på någon av stolparna eller bakstam).
Gällande strömmen, bör du mata maskinen med det som står i manual 16A. Du kommer säkert o få den o funka med mindre men risken är att du får spänningsfall i kablar som t ex matar (lyse, P-lyse etc) och då kan det uppstå märkliga fel på både el, mätning och el-ventiler.
På min stegmatare som inte är Niab så berättade säljaren att de flesta el-relaterade fel som de får in handlar om för klent kablage till elektroniken. Alldeles för många som matar via släpvagnskontakt och det kan funka flera mån år innan det börjar hända mystiska saker.
Prova att mäta från chassi på niaben mot de två inkopplade kablarna i kontakten, där du har 0 ohm i resistans eller summer-ljud där har du minus. Vilka färger har kablarna?


SEB, jag har ju ett sånt uttag i traktorn. Begriper inte hur det är tänkt bara. Är det till för sådana grejer? Hittar inget om uttaget i traktorns instruktionsbok. Jag sätter väl i hop kablarna i en halvmånekontakt o testar om säkringen håller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Vardon  
#381649 Mitt förslag är nog att byta kontakt till 13 poliga släpvagnskontakten på processor och traktor. (eller dra nytt om du inte har) Dels kan du använda +12V tändning och +12 laddning samt tillhörande jordstift till matningen och får fler kontakter då kontaktdon ofta är ett gissel. Dessutom vrider du kontakten för låsning så den sitter bättre.

Att du sedan får stift till tex backljus är inte tråkigt.

Minst 2,5 mm2 om du behöver dra fram nytt kablage, men jag hade nog föredragit större.

Samt att du kan köpa en adapter på biltema 13 - 7 om du brukar dra vagnar med lyse.

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381651 Den kabeln i den mittersta spaken påverkar kvistknivarna. På hydraulblocket sitter en elkontakt med ett genomskinligt hölje, när du påverkar spaken så skall en röd diod lysa där inne för att visa att det fungerar

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

mikael_s  
#381672 Brytaren du pratar om i mittspaken är för att du skall kunna köra kvisthuvudet "manuellt". Det sitter en strömbrytare på panelen som du kan växla mellan "automatisk" och "manuell" kvistning. Vid "automatisk" kniper kvistknivarna med full kraft om stammen då du drar in kvisthuvudet, så att stammen åker med. När du skjuter ut kvisthuvudet är knipkraften i knivarna låg så att de löper efter stammen och skär av kvistarna. I "manuella" läget är det alltid full knipkraft tills du trycker ner strömbrytaren i spaken, då kan du kvista både framåt och bakåt så länge du håller knappen intryckt.

Att jag satt automatisk och manuell inom citationstecken är för att du fortfarande måste öppna och knipa åt med klämbanken, så helt automatiskt går det inte.

Strömbrytaren för nollställning av mätverket sitter uppe vid ventilpaketet och sluter då du drar i sågspaken.

Jag har min kopplad med släpvagnskontakt.

Elschema finns i instruktionsboken, tror färgerna är markerade där med. Boken finns i pdf på Farmas hemsida.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381803 Stort tack alla som engagerat sig. Som info så får jag nog klara mig utan knappen i spaken. Knappen saknas, knoppen tejpad m eltejp o när jag tog i kabeln så satt den inte fast i någon ände......... :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Seb macahan  
#381808 Den går nog o få tag på via Åf för Farma. Annars är det nog en helt vanlig fjäderbelastad tryckknapp som är "normalt öppen" eller "normalt stängd". Kolla funktion genom att kortsluta de två (i dagsläget tejpade tamparna) så ser du vilken funktion knappen ska ha. Om du inte kan se det i elschemat för maskinen. Det kan inte hända så mycket här, utan de är bara o prova.
Skulle du inte få tag i "märkesprylarna" får du hitta på något eget. Den funktionen är nog rätt bra o ha enl. mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).