Traktorer och processorer

Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

169 inlägg 66014 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Tosca  
#381580 Jo, så sant, å sen vill man ju ha varma och torra verktyg, å hytten brukar klara av att uppfylla det ganska bra.
Men helst ska man nog vara kreativ och skapa bra förvaringsutrymmen som går att stänga igen inne i hytten, där det ryms alla upptänkliga verktyg och annat.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

valtra mega  
#381584 Har vält med traktor en gång körde på grusväg och vid möte gav vägkanten vika och jag körde i diket och välte låg en hel del på golvet men tror inget lättade från golvet för det vinkade så långsamt att jag satt kvar på sitsen tills den lagt sig på sidan genom att hålla fast mig.
När farten är så hög i vältningen att sakerna på golvet börjar flyga omkring skulle jag vara mera rädd för att inte hållas i hytten eller att traktor skall fara helt upp och ner så taket trycks in jämnt med motorhuven

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

stegmaster  
#381592
gnisten83 skrev:.
Men hur många har bälte i traktorn och används bältet??
Finns inget i min -00.

Har det i min 6400 00 modell, men inte i 665`n 95modell.
Det er lag här i Norge att detta ska finnas på plats, men inget krav om bruk.
Nä, före jag skä börja med bälte i traktoren, då kommer månen falla ner. %-(
Men städat er det i hytten, finns knappt något gruskorn man skulle kunne få i skallen om den la sig på sidan. 8)

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Seb macahan  
#381610 Har bälten på båda säten i min. Och nu vill jag vara tydlig så ingen tror jag är en dålig människa :smile: Min hytt är alltid städad förutom i skogen. Det är då jag vill ha de där extra prylarna som inte får plats i traktorns utvändiga verktygslåda. Sen kanske jag har två tre gruskorn så kan det nog vara, en gång hittade jag 4.
Vad nu detta har med rymlig hytt o göra men det var ju jag som började "spinna" på denna så det är mitt fel :oops:

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

550  
#381618 Det där med att inte ha grejor liggandes löst i hytten måste ha minst lika mycket att göra med att de kan hamna under pedalerna så man inte kan stanna. En skiftnyckel lär inte vara någon större fara om man välter, en toppstång däremot :shock: Oftast ligger det en motorsåg (har ofta tre sågar med) på golvet, de väger en del... eller en människa, väger ännu mer :lol:

Bälte är självklart bra att ha på väg om man kör av eller krockar, men inte kör folk med det i skogen väl? Jag försöker undvika att hålla av när det är för trångt om det är halt eller dålig kant. En del i personbilar verkar tro att en traktor fungerar som en rallybil. Finns det inte plats och de inte kan stanna (på grund av att de kör för fort) kommer det smälla. Jag tror det är bättre att frontalkrocka än att träffa med sidan och välta i diket. En personbil är mjuk och väger mindre, särskilt om man kommer med lass...

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Umea  
#381623 När jag tänker efter så hade jag själv en jättestor skiftnyckel liggandes på traktorgolvet när jag sist körde traktorn.

Så även jag själv måste komma ihåg att bättra mig !!

Ha det så Bra !
Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381976
Sture Andersson skrev:Jag har en valmet 605 ,skulle villa ha tag i en pelare till min stol .det fanns tydligen att köpa förr men finns inte längre .Men det kanske finns nån som tagit upp tillverklingen av sona,eller om nån har en liggande.

Jag gjorde en pelare själv, om du är intresserad av mått och bilder?

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Sture Andersson  
#382257
JF skrev:
Sture Andersson skrev:Jag har en valmet 605 ,skulle villa ha tag i en pelare till min stol .det fanns tydligen att köpa förr men finns inte längre .Men det kanske finns nån som tagit upp tillverklingen av sona,eller om nån har en liggande.

Jag gjorde en pelare själv, om du är intresserad av mått och bilder?

Ja det vore bra få lite information om det ,har du nån fjädring i pelaren

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382265 Har du orginal stolen med dess fjädring med 3 nivåer nu?
Jag hade min i högsta läget innan jag byggde pelaren men sänkte till lägsta och gjorde min pelare så mycket längre istället.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382381
Sture Andersson skrev:
JF skrev:
Sture Andersson skrev:Jag har en valmet 605 ,skulle villa ha tag i en pelare till min stol .det fanns tydligen att köpa förr men finns inte längre .Men det kanske finns nån som tagit upp tillverklingen av sona,eller om nån har en liggande.

Jag gjorde en pelare själv, om du är intresserad av mått och bilder?

Ja det vore bra få lite information om det ,har du nån fjädring i pelaren

Nope, ingen fjädring. Jag bytte bara underredet i stål mot en pelare. Jag ska försöka ta nån bild och mått i morgon.

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382382
gnisten83 skrev:Har du orginal stolen med dess fjädring med 3 nivåer nu?
Jag hade min i högsta läget innan jag byggde pelaren men sänkte till lägsta och gjorde min pelare så mycket längre istället.

Japp, har orginalstolen. Jag tror att pelaren är lite högre än orginalfästet.

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Aqualize  
#383668
gnisten83 skrev:[...]
Men hur många har bälte i traktorn och används bältet??
Finns inget i min -00.

Eftermonterade i min 6300 (-91:a). Använder det inte på gårdsbacken men definitivt vid körning i trafik (kör inte i skog så vet inte om det skulle använts där).

Bälte beställs som AGCO spare part från lantmännen att montera själv.

Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

molnia  
#383718
JF skrev:
Sture Andersson skrev:Jag har en valmet 605 ,skulle villa ha tag i en pelare till min stol .det fanns tydligen att köpa förr men finns inte längre .Men det kanske finns nån som tagit upp tillverklingen av sona,eller om nån har en liggande.

Jag gjorde en pelare själv, om du är intresserad av mått och bilder?



såhär gjorde jag och min far. Har kvar luftdämpade underredet men fick mer utrymme för fötterna.
finns ritning på denna fortpall men vi fick modifiera på några ställen när vi såg hur det verkligen blev på plats.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

1459030943_20160220_1373.jpg
1459030928_20160220_1375.jpg

Avatar Fallback

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

mikael_s  
#384913 Varning: Titta inte nedan om du tycker att de andra hytterna i tråden varit ostädade...

Så här ser pelaren ut i min skogstraktor. Inte så vacker kanske men funkar väldigt bra. Lätt att vrida runt, lätt att lossa spärren med vaden och hyfsat med plats för fötterna:

Bild



Skruva ner ljudet innan du tittar på filmen så slipper du höra gnisslet;


Användarvisningsbild

Re: Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Erre  
#386468 Här är mitt film bidrag.
Så här har jag alltid fått göra i 6000 serien.
Inga problem då det funkar.
Men det hade gärna fått vara bättre.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).