ATV och UTV i skogen

6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

27 inlägg 14457 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

sakkis10  
#381504 Hej, vilka fungerar bäst 6 eller 4-hjulingar och vilket märke fungerar bäst?. Vilket märke på vagn med hydraulkran och drivning fungerar bäst?. Vilka hydraulkranar går mjukast och vilka går bäst i snö, lera och jävelskap? :). Är det någon vagn med drivning man kan ha kedjor eller band på?.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

Ferguson system  
#381507 6-Hjuling uten tvil. Om du velger Can-am eller Polaris spiller ikke så stor rolle. Du får bra maskin uansett.

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

Umea  
#381522 Har en äldre Avesta vagn med vagnsdrift som har varit till full belåtenhet, hiten tills inget krångel.

Men skulle jag köpa nytt i dag skulle jag köpa en likadan men lägga till Ramstyrning.

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

jörgent  
#381542 Har haft en polaris 6x6. Den var jättebra när man skulle rakt fram men ett elände att svänga med, ffa med lass på kärran o då tryck på kulan... dubbla stela bakaxlar utan diff ger problem - typ. Ser två fördelar med 6-hjulingen, dels mindre tryck från bakhjulen = mindre markskador (?) dels ett större flak men det räcker inte om det inte går att svänga snävt.
Har sedan 2008 en polaris sportsman 700 Twin som jag är mycket nöjd med. Till den en kranman med ramstyrning o drivning, båda delar ett måste om man vill jobba med den o inte enbart nöjesköra/skryta :mrgreen: - hela grejen med ATV är ju att man ska kunna göra smalare vägar i skogen och komma fram överallt, - annars kan man lika gärna köra med traktor o redig kärra

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

sakkis10  
#381543 Japp det har du helt rätt i. Är det ofta du kör fast eller går de bra? vilken terräng kör du i?

   TS
Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

jörgent  
#381557 Jag har surhål och kullar - misstänker att det är som de flesta skogar.
Hade jag inte drivning på kärran ( = åttahjulsdrivning) skulle jag sitta fast rätt ofta, ibland kan man bli hängande på stubbar eller stenar men kommer alltid loss med hjälp av drivningen på kärran och jag kan inte minnas när jag blev tvungen att lasta av kärran för att komma loss. Har kört ut ca 100 kubik björk sedan nyår med fyrhjulingen.
Däremot händer det att jag blir hängande o måste vinscha mig loss då jag inte har kärran med mig men det är en annan historia det :P

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

svampbob  
#381560 En bild från i fredags. Bandsatsen gör verkligen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

sakkis10  
#381620 ok, är bandsats bättre än en med kedjor?. Servostyrning måste ju va gött att ha i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

halvproffs  
#381643 Servo tycker jag är ett måste både med och utan band. Med bandsatsen får du även högre markfrigång. Ju längre norrut och snörikare område desto större nytta har du av en bandsats.

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

svampbob  
#381650
halvproffs skrev:Servo tycker jag är ett måste både med och utan band. Med bandsatsen får du även högre markfrigång. Ju längre norrut och snörikare område desto större nytta har du av en bandsats.


Ja utan bandsatsen hade det inte blivit hugget mycket efter jul i år. Jag la på kedjorna på 605an före jul men traktorn har inte ens varit av skogsvägen i vinter.

Jag har vårt att se att det för mina behov finns något mer effektivt för att skota efter manuellhugget i gallring.

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

sakkis10  
#381704 Manuellhugger ni eller har ni processor?. Ni som manuellhugger fäller ni jäms med vägarna eller fäller ni rakt ut från vägarna så att ni får lov att vincha eller åka "runt" varje träd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

svampbob  
#381725
sakkis10 skrev:Manuellhugger ni eller har ni processor?. Ni som manuellhugger fäller ni jäms med vägarna eller fäller ni rakt ut från vägarna så att ni får lov att vincha eller åka "runt" varje träd?


Man fäller väl så att man minimerar brosslingen. Större träd som står nära vägen fäller jag över vägen. Första biten kan jag då lyfta till så att den ligger längs med vägen, andra biten når jag med kranen och tredje drar jag fram jäms med andra med hjälp av saxen. Allt handlar om att få det så rationellt som möjligt.

Avatar Fallback

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

BM Buster  
#382438 Vid gallring,vindfällen och vedhuggning är fyrhjulingen suverän, man behöver inte värst mycket utrymme för att komma fram. Har man vindfällen som ligger illa till kommer man garanterat åt att vincha fram stammarna, antingen hela eller i delar dit man tar sej med vagnen.

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

svampbob  
#382440
BM Buster skrev:Vid gallring,vindfällen och vedhuggning är fyrhjulingen suverän, man behöver inte värst mycket utrymme för att komma fram. Har man vindfällen som ligger illa till kommer man garanterat åt att vincha fram stammarna, antingen hela eller i delar dit man tar sej med vagnen.


Vägarna för att ta sig fram inte behöver vara särskilt breda men när man ska last och virket är kring fem meter långt är så är det inte alltid så lätt. Det är väldigt lätt att man slänger in någon stockände i ett vägträd och skaver av barken. Jag har gjort ett par sådana i helgen.

Användarvisningsbild

Re: 6 eller 4-hjuling, Kranman, Avestavagnen eller annat?

anersimyra  
#382472
sakkis10 skrev:Hej, vilka fungerar bäst 6 eller 4-hjulingar och vilket märke fungerar bäst?. Vilket märke på vagn med hydraulkran och drivning fungerar bäst?. Vilka hydraulkranar går mjukast och vilka går bäst i snö, lera och jävelskap? :). Är det någon vagn med drivning man kan ha kedjor eller band på?.
Mitt fina ekipage kommer ut på blocket på onsdag.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).