Trädfällning (arborist)

En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

32 inlägg 17286 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Fredrik Reuter  
#381458 Dök på detta klipp precis och känner att det är värt att föreviga.
Några killar i USA som väljer en mer udda variant att ta ner ett grövre träd - sektionsfällning med motorsågen fastsatt i stammen och sedan repanordning så sågen kan styras från marken.

Vad tror ni om detta förfarande?
Känns tidsödande men säkert, eller vad tycker ni?





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

anersimyra  
#381488 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

tallen100  
#381490
anersimyra skrev::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: =)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

anersimyra  
#381491 Det är av flera anledningar bland det dummaste jag sett, synd att trädet spjälkade uppåt och inte nedåt, det hade varit riktigt kul att se sågen gå i backen och bli skrot.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

JensSkoog  
#381495
anersimyra skrev:.......synd att trädet spjälkade uppåt och inte nedåt, det hade varit riktigt kul att se sågen gå i backen och bli skrot.. :lol: :lol:


Det hade ju varit kronan på det hela :lol: :lol:

Men killen kallade sig arborist - så han kan väl saker som jag gamle amatören inte
kan, men jag är snart 67, och det tror jag inte han blir :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381496 Ja jävlar...mycket ska man se men detta tar ju nästan priset. :shock:

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

röjar kalle  
#381498 Är det dina kompisar från fiskeföreningen som är i farten igen Anders. :wink:

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

tallen100  
#381509 =)) =)) Tyckte det var nått bekant :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

stegmaster  
#381521 Kom fram en video med Remote control såg för stamkvistning ochså. :smile:


Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

550  
#381526 Hur kan man tycka att det är en bra idé att använda en såg utan kastskydd och broms när man ska klättra i träd och starta den? :surp:

stegmaster skrev:Kom fram en video med Remote control såg för stamkvistning ochså. :smile:


Intressant video du hittade! Jag hade tankar på en liknande grej härom veckan :smile: Fast jag tänkte mer som en gripsåg, så man kan hålla gripen runt grenen när man kapar. Det svåra är att få till styrningen, analog styrning (rep) känns lite vanskligt. Tänkte att man kunde få nytta av en gammal påkörd såg :grin:

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

röjar kalle  
#381527 Billigare modell av gripsåg :D

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

röjar kalle  
#381528
550 skrev:Hur kan man tycka att det är en bra idé att använda en såg utan kastskydd och broms när man ska klättra i träd och starta den? :surp: Tror inte dom där grabbar bryr sig mycket om säkerhet. :grin:

stegmaster skrev:Kom fram en video med Remote control såg för stamkvistning ochså. :smile:


Intressant video du hittade! Jag hade tankar på en liknande grej härom veckan :smile: Fast jag tänkte mer som en gripsåg, så man kan hålla gripen runt grenen när man kapar. Det svåra är att få till styrningen, analog styrning (rep) känns lite vanskligt. Tänkte att man kunde få nytta av en gammal påkörd såg :grin:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

anersimyra  
#381532
röjar kalle skrev:Är det dina kompisar från fiskeföreningen som är i farten igen Anders. :wink:

Han skulle hålla sig till fisket.. :grin:

Avatar Fallback

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

röjar kalle  
#381548
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Är det dina kompisar från fiskeföreningen som är i farten igen Anders. :wink:

Han skulle hålla sig till fisket.. :grin:

Han håller inte vad han lovar tydligen.du får nog välja annat umgänge i fortsättningen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: En mer udda trädfällning, repstyrd motorsåg (video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381588
stegmaster skrev:Kom fram en video med Remote control såg för stamkvistning ochså. :smile:



Manuell stångsåg räcker långt. Verkade inte alls vara en särskilt smidig lösning
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).