Motorsåg och handhållet

Vilken motorsåg nybörjare

104 inlägg 41421 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#381356 Har precis skaffat mig ett sommarställe med stor tomt 13000 kvm ca och 5000 kvm är skog lite eftersatt torrt ligger fallna träd här där och behövs rensas upp. sen är det en del andra träd här och där på tomten och såklart finns det träd av alla storlekar .
Tanken är att man ska lära sig bli bra på motorsågen har kört lite el mest kapa ved , har respekt för motorsåg men är inte rädd för den tänker så klart skaffa de skydd som behövs .

Sen tänker jag framåt vill kunna använda sågen många år fram över lägger hellre 1000 kr mer än för lite .

kikar på Stihl och husqvarna
har kikat på bla hq 445 e Triobrake
http://www.liljekvists.com/sv/produkter ... ake-2.aspx



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381360 Ett bra var med 445, dessutom ett mycket bra pris :D

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#381362 Låter bra det , tänker kanske slå till på en sån innan våren är här och priserna höjs . men en undran det spekuleras diskuteras i olika forum vad som är bra dålig för en ovan tex att man inte ska välja en såg som väger kring 5 kg utan en som väger 3 kg ca för en tyngre är svår att hantera för en ovan . Sen att en för kraftig såg är också för svår för en ovan ......

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381368 Er jo alltid ein fordel med så lett sag som mulig men er du nå normalt bygd så greie du fint ei sag på 5 kg.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

jannee  
#381369 Stihl M S 201, där har du en problemfri såg för de närmaste 25 åren.
Har en gammal 020 som används ca 50 -100 tim/år, har gjorts så i mer än 20 år. Bytt ljuddämparen 2 ggr + stift - annars inget mer.
Visst den är INTE gratis men slå ut det på den förväntade livslängden.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#381373 ok jo har läst om 201an men den är lite dyr , som läget är nu ligger jag på en 3500-4500 ca

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

jannee  
#381375 201:an är en RIKTIG proffssåg med ALLT vad det innebär. De du tittat på är nog bra men håller tyvärr en helt annan klass/kvalitet - med alt vad det innebär - i längden.
Snål han spar men f*n han tar 😈

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

qvintus4  
#381381 Så du menar att en såg för 3500-4500 kr är skräp eller inte bra ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

röjar kalle  
#381389 Köp en proffs såg du kommer inte att ångra dig. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

tallen100  
#381391 Kvalité kostar men håller mycket bättre :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#381399 Holler med Jannee att det bästa är att köpa en såg som du kan ha i många år och som du
jobbar med så den blir som en del av dig. Om du tänker priset över tjugo år, så spelar det
inte så stor roll. :wink:

Du säger du är ovan med såg. Jag har haft med mig många nybörjare på såg i skogen, och dom
har alltid gillat att använda en lätt såg, MS200/MS192 eller MS181 och funnit att dom
tyngre MS261 eller MS361 blir för tuffa :wink:

HVA445:an är en mycket bra såg, till ett bra pris, men den är lite tung om du inte har
körd såg förut. Vet att många här tar det som skämt, men efter att jag har körd såg i
mera än femtio år, och haft med många grönskollningar i deras första sågning, vet
jag lite om vad vikten på sågen betyder :lol:

Men, vad jag skulle gjort var jag dig, var att kolla om det finns någon bra ÅF där du är. Då kan du
få känna på sågar och få råd. Kan ju vara bra att bli kund där, så du kan få snabbhjälp med
sågen om det behovs. Det kan vara värd några kronor extra för sågen. :grin:
Spelar iofs inte så stor roll om det står Husqvarna, Stihl, Dolmar eller Jonsered på sågen, så
länge den gör jobbet och du gillar den :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

Hema  
#381411 Jag skulle rekomendera en vanliga 445:a och inte med verktygslös kedjespännare. Tribrake är bra. Såsom du beskriver kommer du långt med en såg mellan 40-50kubik. Om det finns eldningsbehov så kanske du bör titta åt en runt 50cc för vedhantering. Vill du ha en lite modernare HVA kanske 545:an kan vara intresant. På Stihlsidan kanske 241:an skulle kunna passa. Men detta är om du ska köpa nytt, annars finns det en del bra beg.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

totte  
#381419 Det är väl också en fråga om hurpass mycket grov skog du skall jobba med. 201:an är förvisso en fin liten proffssåg men det är en mycket liten såg, passar otroligt bra för klen gallring. Visst går det att hantera även grövre, men det frestar på och den fantastiska livslängden blir möjligen inte så lång om man behöver plåga sågen mycket i grov skog.

En allroundsåg är typiskt på 45 - 50 cc, och beträffande livslängden så tror jag nog att en 445 håller mycket bra, det är inte så stor skillnad på en proffssåg och en s k farmarsåg, eller allroundsåg som Hva kallar det nu. Skillnaden på proffs och farmarsåg är mer att proffssågen är byggs för att vara ettrigare och varvvilligare, medan farmarsågarna är lite mjukare i gången. Min åsikt om det.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsåg nybörjare

JensSkoog  
#381420 @qvintus4 - glömde säga välkommen på Skogsforum :-BD .

Kom i håg att vi gärna läser hur det gick med sågköpet, och
hur det går med skogsarbetet i åren som kommer. :grin:

Du har ju inte den största skogsfastigheten i världen, men just därför har du chansen till att
göra bra arbete med det som behovs göras nu strax, och senn planera för att du
ska ha glädja av den i alla år. Om du behöver råd, så är det bara att slänga ut en fråga
här, så får du ofta råd så det holler, och många av dom är toppers :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsåg nybörjare

bendel  
#381421 köp en fin begagnad husqvarna 346 så har du en såg som är både rapp o har styrka till de mesta. typ gallring, vindfällor, så skulle jag göra, men de är jag de [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).