Vedmaskiner, flishuggar

F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

6 inlägg 3619 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

Torbjörn Johnsen  
#381155 Det förra miljöpartistiska språkröret Birger Schlaug bloggar om ved och vedhuggning. Människan kan uppenbarligen enas och känna gemenskap (jag känner igen mig i hans beskrivningar!) kring våra mest primitiva behov som t ex att samla årsbehovet av ved och hålla lägerelden i gång. Läs mer på hans blogg här:
http://schlaug.blogspot.se/2016/03/doften-av-ved.html

Inte minst tipset om hur man kollar att veden är torr :mrgreen:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

morco  
#381160 Trevligt skrivet och visst känner man igen sig men flyttar han 35 ton för att skaffa 10 kbm ved förstår jag plötsligt mp: s logik i skogspolitiken (-:

Avatar Fallback

Re: F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

Krokmark  
#381188 Men räkna med att köra hem 10 kbm, sedan ska det kapas och klyvas, köras in och lavas, för att slutligen bära in det till pannan...
Det blir några ton det...

Avatar Fallback

Re: F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

isteskog  
#381208 Alla förflyttningar av veden från fällning till inlägg i pannan gör att veden värmer dig många gånger .... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

röjar kalle  
#381287 Ved huggning är inget för den late. :grin:

Avatar Fallback

Re: F d miljöpartist bloggar filosofiskt om ved

morco  
#381299 Men är det ändå inte så att man även får trava om det ett par gånger under torktiden om man ska samla ihop 35 ton?

Även det kan jag tycka är rogivande, jag känner mig aldrig så rik som i mars när man står med sin nyklyvna årsförbrukning(-:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).