Skördare

Sakae spakar

5 inlägg 5100 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sakae spakar

jd1270e  
#380859 Hei. Noen som prøvd å bytte til Sakae 5knapp spak i en 1270e?Lurer på om dette er mulig?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sakae spakar

Fredrik Reuter  
#380916 Hej,
Jag tror det är fullt möjligt att köra med sakae spakar i Johan Deere skördare.

För det första så är ju Rockys beskrivning i tråden Minispakar en lösning. Här finns lite bilder från Rocky:

6710

6709

Tittar man sedan på själva spaken som kallas Sakae så verkar den vara tillverkad, alt importerad av Hydratronics.

Bilderna nedan är från en produktbeskrivning av deras spakar och just denna Sakae spak heter S3D5L eller S3D5R (L för left och R för right).
Troligtvis är det ganska logiskt, spaken har 3 potentiometerstyrda funktioner (X och Y i själva spaken och Z i vippan). Sedan 5 st On-/Off och det är då knapparna på framsidan.

Det kniviga är om inte potentiometrarna stämmer överens med JD´s styrning. Men det ser ut som relativt standard, matning med +5V och sedan jord. Har du tur kör JD med samma interface och det funkar rakt av.

Det andra kniviga kan vara att Sakae spaken bygger ganska djupt utrymmesmässigt. Kanske får du borra hål i underredet på JD´s knappsats som inte bygger lika djupt som exempelvis Exidors palett till Eco Log och Rottne.

Användarvisningsbild

Re: Sakae spakar

rocky  
#380944 Tyvärr fick man bara en funktion i varje knapp men vilken skillnad för händer att köra med dessa knappar. Saknar verkligen dom idag. Helt klart värt att bygga om.

Användarvisningsbild

Re: Sakae spakar

jd1270e  
#380997 Takk for tilbakemeldinger. Har sjekket litt idag og sakae spaken passer rett inn. Koblingen inn på kretskort har en ledning mindre på jd(5) så jeg lurer på hvordan det løses?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sakae spakar

Fredrik Reuter  
#381248 Hej,
Ja, men jag tror inte du kan använda den gamla kopplingen rakt av. Som du ser på kopplingsschemat ovan så går några av kablarna till knapparna i Sakaespaken och dessa kan med hög sannolikhet inte mata in i JD´s kontakt. Det bästa är om du kan få tag på ett kopplingsschema för JD´s paletter inkl spakarna, så man kan koppla rätt. Sedan måste du nog parallellkoppla de funktioner som idag sitter i paletten och som du vill ha i spakknapparna i stället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).