Traktorn i skogen

Byta koppling på BM 430

29 inlägg 37054 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta koppling på BM 430

laggar  
#378798 Då har det då äntligen hänt..! :sad:

Kopplingen har rasat på 430:n, och då infinner sig frågan om man klarar att byta denna själv om man är normalhändig... Är det någon som har erfarenhet av ett liknande kopplingsbyte som kan avgöra om det är värt att skruva själv eller om man ska leja bort jobbet?

/Anders



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byta koppling på BM 430

kungsis  
#378972 Du vet att man måste dela traktorn eller? Det kräver ju bra golv, bra lyft/domkraft och gärna en kompis när du ska dela/sätta ihop. Annars ska det nog inte vara några större problem. Vet att det diskuteras på ett annat forum, så du bör kunna hitta lite vägledning, om du söker lite.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Byta koppling på BM 430

rikard_e  
#378990 Jag fick ett bud på 7000 kr för att byta koppling på min ford 4000. Det är ju rätt billigt, runt 3500:- för bara koppling och 3500;- för jobbet. Detta var dock hos en bekants bekant, kanske var kompispris. Vi gjorde jobbet ihop dock.

Du behöver plant golv. pallbockar, och axelkilar, domkraft för att kunna dela och förflyttaframdelen, centrerignsdorn (går säkert att låna hos lantbruksverkstad)

Annars är det ingen raketvetenskap, Ett kontaktstycke har du säkert någonstans mellan motor och hytt.
Se till att du har kunskap om vart det finns en mekanisk verkstad med svarv om du nu behöver fixa svänghjulet.

Annars är det inget speciellt, ta ner, kontrollera svänghjulsytan efter sprickor och blånader (värmeskador)
kontrollera vevaxeltätningen att den är hel och inte läcker motorolja till svänghjulskåpan.
Om du behövt demontera svänghjul, momentdrag isf, samma med tryckplattan. centrera kopplingen.
Glöm inte att justera slaglängden på stagen till pedalen, annars kan man köra slut på kopplingen för fort.

Snåla inte. Beställ ny lamell, tryckplatta och utrampningslager. Och såklart vid behov, svarva svänghjul,

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Byta koppling på BM 430

markalyckan  
#378993 En av det svårare är när man skall skjuta ihop den delade traktorn är att hitta splainsen i lamellen, då gäller att ha allt i rätt höjd och flytta svänghjulet och samtidigt hitta splainsen.Allting går bara man är noggran. När man gjort jobbet blir man väldigt nöjd att ha gjort det själv.

Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

hlb  
#378994 Palltruck med pallar under framdelen. Då kan du lätt flytta och reglera framdelen i höjd och sidled. Plant och hårt golv under.

Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379004 En detalj, staga/säkra motordelen så den inte vickar i sidled på framaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

laggar  
#380619 Tack för era synpunkter! Eftersom det inte verkar helt omöjligt att göra jobbet själv så gör jag ett försök...

Jag blir alltid lika imponerad av hur snabbt vissa företag levererar varorna. Dagen efter beställning lyckades jag fiska upp paketet hos Posten även om de hade lämnat över paketet för lantbrevbärarutdelning och slapp därmed vänta till måndag... :grin:

Lite fundersam dock över att den nya kopplingen bara är försedd med sex fjädrar i stället för tolv som det står i servicehandboken att det ska vara...
1457808112_dsc_0978.jpg


Efter jobb med att plocka bort frontlastarfästen, slangar och kablage står nu traktorn redo för att delas. :grin:
1457808112_dsc_0997.jpg


Eftersom alla jag har kollat med säger att man ska göra ett sådant här jobb inomhus på ett slätt och fint golv så har jag i varje fall försökt att åstadkomma det senare då jag måste hålla till utomhus.
1457808111_dsc_1000.jpg


Nu återstår stabilisering av framaxel och uppallning av bakänden innan jag gör ett försök att rulla från framänden med palltruck och några lastpallar. Fortsättning följer...

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta koppling på BM 430

Ingoberra  
#380637 Har du skaffat specialfett till splinesen?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Byta koppling på BM 430

laggar  
#380638
Ingoberra skrev:Har du skaffat specialfett till splinesen?


Nej... Vad bör det vara för fett?

/Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta koppling på BM 430

Ingoberra  
Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

laggar  
#380830 Då är traktorn uppallad och delad...
1457891366_dsc_1012.jpg


Lamellen illa åtgången...
1457891365_dsc_1010.jpg


...och svänghjulet har viss fått jobba det med... Hur allvarligt är det med dessa sprickor..?
1457891366_dsc_1005.jpg


/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

Vardon  
#380863 Kan tyvärr inte hjälpa dig men vill berömma dig för ditt arbete från att fråga om man fixar det till att få isär det så galant och utomhus - hatten av!

Glöm inte att centrera lamellen innan du monterar :)

Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

totte  
#380865 Det där svänghjulet ser inte alls bra ut. Jag skulle nog känna mig väldigt tveksam till att sätta ihop det med det kvar. Men jag tror du borde låta nån som är väl insatt i det få kolla det.

Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

hlb  
#380869 Ungefär så såg mitt svänghjul ut också när jag bytte koppling för snart 20 år sedan. Jag putsade med oscilerande slip och smärgelduk medium för att mjuka upp vassare kanter. Går nog bra med kloss och smärgelduk också. Traktorn går fortfarande varje dag och kopplingen kan jag inte anmärka på. I övrigt bra jobbat.

Användarvisningsbild

Re: Byta koppling på BM 430

Erre  
#380872 Byt det för att vara på säkra sidan. Alternativt be någon svarva det. Och glöm inte att byta packboxen på vevaxeln bakom Svänghjulet.
Är ett för stort ingrepp för att chansa.
Byter du allt behöver du inte krabba med det mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).