Skogsmiljö och Trädlära

Det svenska artutdöendet överdrivs

57 inlägg 13395 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Det svenska artutdöendet överdrivs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380575
tallen100 skrev:En professor med Dolmarsåg låter lite farligt :D


Hans professur omfattar väl Dolmar i tareskog. ;-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380578 Nej fan, snarare ett stort naturintresse där fjärilsfoto är av stort intresse. I ungdomen samlade jag på fjärilar och ser därför vilken enorm nedgång i individantal de senaste 20 till 30 åren inneburit, på många håll är hela populationer fullständigt utrotade... :sad: :sad:

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

tallen100  
#380579 Har tänkt på att det är också väldigt sällan man ser nyckelpigor nu mer.

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380581 Ja, särskilt under vinterhalvåret. ;-)
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380582
Niking skrev:
anersimyra skrev:Det går säkert att behålla merparten av dem med åtgärder som gör sportfiskarna nöjda.. :-BD jag är övertygad om att många av de uppdämmningar som är gjorda har skapat miljöer som är väl värda att bevara. Jag är av den uppfattningen att miljöer påverkad av oss oftast är de rikaste miljöerna.


Och hur ska sportfiskarna då finansiera ombyggnaderna av de mindre vattenkraftverken tycker du? För den som har båtnad av en ombyggnad ska ju också betala för den. Vattenkraftverksägarna har ju ingen nytta i sig av dyra miljötillstånd och dyra påtvingade ombyggnader för sin befintliga vattenverksamhet. De vill ju bara köra på som de ha gjort de senaste 50-100 åren. Däremot har ju sportfiskarna stor båtnad av en ombyggnad.
/Niklas
Sportfiskarna kanske kan söka EU bidrag eller starta egna insamlingar för att finansiera sådana ombyggnationer.. 🧠

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

tallen100  
#380585
Niking skrev:Ja, särskilt under vinterhalvåret. ;-)
/Niklas

Jaha det är lika hos dej :mrgreen: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#380587 På Öland fick de en sommar faktiskt avlägsna nyckelpigor med snöplog under en massvärmning.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

röjar kalle  
#380601 Ja ger mej faan på att du var med i fältbiologerna i ungdomen också Anders.Vi har tydligen fått in en katt bland hermelinerna här på forumet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

tallen100  
#380714
anersimyra skrev:På Öland fick de en sommar faktiskt avlägsna nyckelpigor med snöplog under en massvärmning.. :grin:

:shock: Dom emigrerade till öland 8)

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

DagL  
#381353 Fjärilar verkar inte mer hotade än andra arter. Av 2648 bedömbara arter har rödlistan kategoriserat 246 som hotade. Det är samma andel hotade arter som alla bedömbara och inget skäl att generalisera att de flesta fjärilar är hotade. Att arter minskar i antal är långtifrån samma sak som att de dör ut, de flesta arter som är hotade för att de minskar i antal kommer att stabilisera sig på en lägre nivå. Av de 19 skogsarter som kategoriserats som utdöda senare än 1950 är 2 fjärilar, ingen överrepresentation av fjärilar. Överdrivet är ett subjektivt begrepp, för de som tidigare trodde att färre än 10 fjärilsarter skulle försvinna från Sverige de närmaste 50 åren så vill jag inte beteckna tron som överdriven.

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#381867 Forskarvärlden är dock ense om att vi har ett lågt mångfaldsindex och därför har ett ekosystem som är känsligt för förändringar, den intresserade kan ju söka information om våra pollinerare till att börja med. Att slå sig för bröstet och vara nöjd med utvecklingen är att lura sig själv, hotet mot mångfalden är verkligt och ständigt pågående.

Användarvisningsbild

Re: Det svenska artutdöendet överdrivs

anersimyra  
#381877
röjar kalle skrev:Ja ger mej faan på att du var med i fältbiologerna i ungdomen också Anders.Vi har tydligen fått in en katt bland hermelinerna här på forumet. :wink:

Nä nä.." fältisarna " var töntar i gröna kläder. Fjärilssamlandet fick sällskap av idrott, brudar och mellanöl.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).