Jakt och Fiske

Tillfällig Vapenförvaring.

14 inlägg 10734 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillfällig Vapenförvaring.

Skogshuggarn  
#380461 Vad gäller vid sk "tillfällig vapenförvaring", i tex jaktstugor, kojor, tältboende på fjället osv?.

Polisen "vill" naturligtvis att man ska ha ett godkänt vapenskåp överallt där man far fram, :roll: men som alla vet är det varken praktiskt eller ekonomiskt genomförbart i alla lägen.
"Delat" är ju en självklarhet, men vad händer om man blir av med ett vapen (obrukbart), under liknande omst/tillf boenden?.
Blir det "finkan" och "förverkade" vapenlicenser?. :|

Kanhända att jag ställt frågan förr?, men det skulle vara kul att höra hur ni ser på saken i ett sk "dagsfärskt perspektiv",,,,,



   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Vilsten  
#380469 Delat och gömt vapen med en vital del under uppsikt så ska det inte vara några problem. Naturligtvis under förutsättning att det verkligen är ett tillfälligt boende.

Har dock inga färska exempel...

Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

jannee  
#380470 Är vapnet obrukbart räcker det med att förvara vapnet som ägodel du är rädd om.
Har du däremot slutstycket monterat måste du nyttja ett godkänt vapenlås.
Ex, när du kör bil, lägg slutstycket i fickan och resten i kofferten, därefter kan du låsa bilen och gå in i affären och handla.
Tillfällig övernattning förvaras slutstycke och vapen åtskilda åt.

Användarvisningsbild

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Skogshuggarn  
#380484 Håller med dig Janee. "Delat vapen och "sunt förnuft" borde räcka, MEN!, enl Polismyndigheten så blir det alltid en "tolkningsfråga" från deras sida om vapnet blir stulet även om det är sas "delat" enl konstens alla regler.
Vapenskåp är vad som gäller enl dem om man ska vara säker,,,,PUNKT!.

Vi kan dra ett tänkbart scenario:

Du har ett gammalt rejält låsbart vapenställ i din jaktstuga (tillf boende). Du låser fast vapnet i stället, stoppar ammunition i skuffen + slutstycket i handskfacket på bilen och åker på dans till grannbyn 5 mil bort. (Typ).
Du kommer tillbaka till jaktstugan 5 timmar senare och finner vapnet (huvuddel) stulet.

Vad händer?.

Frågan som jag egentligen försöker få svar på är om Polisen kan kräva vapenskåp i varenda "koja" som jag äger och väljer att lämna vapnet i?.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

jannee  
Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Vilsten  
#380487
Skogshuggarn skrev:stoppar ammunition i skuffen + slutstycket i handskfacket på bilen och åker på dans till grannbyn 5 mil bort.

Som jag förstår det är detta inte okej, du måste ta med dig slutstycket på dansen.

Användarvisningsbild

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380488 Slutstycket sak vara i byxfickan och puta ut under dansen.. ;) :D :D =))
Senast redigerad av Sweden-viking lör 12 mar 2016, 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380489
Vilsten skrev:
Skogshuggarn skrev:stoppar ammunition i skuffen + slutstycket i handskfacket på bilen och åker på dans till grannbyn 5 mil bort.

Som jag förstår det är detta inte okej, du måste ta med dig slutstycket på dansen.


Det blir knivigt att gömma två slutstycken. :D

Användarvisningsbild

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Ängagärdet  
#380490 Stoppa det i fram fickan på brallorna så blir damerna imponerade!

Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

jannee  
#380491 Finns ju tvestjärtar, bra med dubbla slutstycken. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Skogshuggarn  
#380498 Underbeslaget från hagelbocken i byxfickan, och man är "populärast" på dansen. :shock: :lol:

Skämt åsido!,,,,visst är det förjävligt att vi laglydiga "svennar" ska plågas med den ena "pålagan" efter den andra samtidigt som man kan köpa en handgranat för "25 spänn" illegalt direkt "på gatan".

"sila mygg",,,osv

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

Krokmark  
#380504 Även om det är delar och mao obrukbart så ska det förvaras under uppsikt sålänge det inte står i godkänt vapenskåp.
Så jag skulle säga, nej, du får inte göra som du beskrev i tidigare inlägg.

Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

tallen100  
#380526
Skogshuggarn skrev:Skämt åsido!,,,,visst är det förjävligt att vi laglydiga "svennar" ska plågas med den ena "pålagan" efter den andra samtidigt som man kan köpa en handgranat för "25 spänn" illegalt direkt "på gatan".

Håller helt med, kriminella kommer över vapen hur lätt som helst, som vanligt är det skötsamt folk som det ska kontrolleras.
Sverige är fantastiskt :roll:

Avatar Fallback

Re: Tillfällig Vapenförvaring.

kungsis  
#380699 Kopierat från Polisens hemsida
"Förvaring vid jakt eller tävling
Saknar du tillgång till säkerhetsskåp när du ska förvara ditt vapen vid jakt eller tävling bör vapnet delas, om det är möjligt, och den vitala delen ska förvaras separat och under uppsikt. Vapnets huvuddel ska förvaras väl gömt och inlåst. Ett vapen som inte kan delas ska vara väl gömt, fastlåst och försett med ett godkänt vapenlås. "

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Forvaring1/

Det tråkiga i detta sammanhang är att i polisens föreskrifter finns det skrivet att du ska ha vapnen förvarade, PÅ DIN HEMADRESS, i godkänt säkerhetsskåp. Det gjorde att jag en gång tiden ringde och frågade om jag verkligen behövde dela vapnet, om jag skaffade ytterliggare ett skåp att ha på min jaktmark. Fick då svar att då det inte var adressen jag var skriven på, så spelade det ingen roll = jag var fortfarande tvungen att göra samma sak som om jag inte hade ett skåp. Det går ju att ansöka om tillstånd om förvaring på annan plats, men då är det frågan om att alla vapen under en längre tid, t.ex hos föräldrar under studietid.
Jag skaffade iaf ett skåp till (litet billigt begagnat) och om jag lämnar platsen en längre tid, så brukar jag ta med framstock/slutstycke. Känns lite surt, men bättre det än att bli av med licenserna, om något skulle hända.
Det jag ibland funderar på är vad som skulle hända om jag förlorade vital del, när jag är ute och far? Det händer t.ex att jag är och hjälper någon granne i skogen och då kan ju saker lätt försvinna och lämna kvar det i bilen,utan uppsikt, är ju heller inget vidare.

Mvh
Kungsis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).