Föryngring

Spruta till Viltskydd och Snytbagge

47 inlägg 31297 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Djang  
#37645 Letar efter en spruta till att använda till att bespruta plantor med PW-viltskydd och mot snytbagge.

Finns det några mer än Silvitec och Skogma som säljer sånna?

/// Joel



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Z:a  
#43443 Jag har lite erfarenhet av sprutor, PW skall inte sprutas med ryggsprutor anser jag, dels att det är fruktansvärt svårt att få dem rena och sen tycker jag att det är svårare att träffa toppen med ett långt munstycke, det går åt ganska mycket medel. Jag har en blomspruta ca 1,5 lit som jag köpte på lantmännen (det hette så då) som man pumpar övertryck i, munstycket är inte längre än 5-6 cm så det blir en helt annan precition än med ryggspruta. Till cypermetrin har jag en hardi-ryggspruta med öppet munstycke som funkar bra. Någon typ av droppmunstycke måste man dock ha.

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Djang  
#45919 Köpte denna sprutan http://www.silvitec.se/Sprututrust_man.asp Fungerade helt ok till PW viltskydd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380226 Dags att lyfta tråden. Även jag funderar på en lämplig spruta för att kunna bekämpa snytbagge och förhindra viltbetning. Vad rekommenderas i sprutväg till en fastighet med ca 190 ha produktiv skog?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#380230 Jag köpte en Solospruta förra året när jag behandlade ca 5 ha med Trico, fungerade alldeles utmärkt. Pumpen till vänster och slangen i höger hand, tror det går att skifta. Hur den är med preparat mot snytbagge vet jag inte, möjligen får man byta munstycke. Vad jag kunde utröna då, är Solo av hög kvalitet, bra passform och lätt med reservdelar. Blir en duschning med Trico nu före vegetationsperioden, i varje fall på tallplantorna. Mot snytbagge valde jag vaxade plantor från Svenska Skogsplantor, verkar fungera bra första året, elddopet kommer väl nu till våren. Kommer att använda sprutan mot gräsbekämpning på utsatta ställen. Har du niking några idéer om lämpligt ( godkänt ) preparat? RoundUp är väl inte godkänt i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380236 Köpte du en ryggspruta?

Till gräs (eller snarare ormbunkar) kör jag mekanisk bekämpning medelst skära. Förvånansvärd effektiv så länge skäran är vass.


RoundUps framtid är ju just nu ett stort frågetecken. Kan i värsta fall bli totalförbjudet inom EU, om jag fattar det rätt. Slutgiltigt beslut dock uppskjutet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#380238 Ja, ryggsprutan med membranpump, 10 liters. Den volymen räcker att kånka runt på när tanken är full....
Köpte direkt av Svenska Skogsplantor i Växjö, billigare än på något annat ställe.
Kanske bäst att köpa på sej ett lager av RU, oslagbart på grusgångar och parkeringsplatserna vid husen...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380240 Såg att SOLO hade kommit med en bärsele PRO för 398 kr + moms på Skogma (art nr 147111). Värt att satsa på? (Även om det förmodligen skulle innebära någon extraresa till Gardells för att justera rygglängden och montera på eventuella extraremmar och väskor).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

alias  
#380241
Niking skrev:Dags att lyfta tråden. Även jag funderar på en lämplig spruta för att kunna bekämpa snytbagge och förhindra viltbetning. Vad rekommenderas i sprutväg till en fastighet med ca 190 ha produktiv skog?
/Niklas


Motfrågor:

årlig areal som skall behandlas?

trädslag (påverkar val av preparat och därmed också val av spruta)?

inom vilket höjdspann skall träden behandlas (tall, lärk, löv som bör behandlas mot vilt så högt man räcker talar för ryggspruta)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380242 Arealen varierar, men det kan nog bli ca 10 ha viltbetning och kanske lika mycket snytbagge under de närmsta åren.

Trädslag är väl främst planterad gran och självföryngrad tall.

Men Alias motfråga indikerar alltså att man bör använda en ryggspruta till viltbehandling först när träden börjar bli bortåt 1,5-2 meter höga? Till snytbagge och viltbehandling av kortare plantor rekommenderas istället mindre handhållna sprutor?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

alias  
#380243
Niking skrev:Arealen varierar, men det kan nog bli ca 10 ha viltbetning och kanske lika mycket snytbagge under de närmsta åren.

Men Alias motfråga indikerar alltså att man bör använda en ryggspruta till viltbehandling först när träden börjar bli bortåt 1,5-2 meter höga? Till snytbagge och viltbehandling av kortare plantor rekommenderas istället mindre handhållna sprutor?
/Niklas


Jag har kört HaTe2 med både ryggspruta och vanliga duschflaskor (0,5-1 L) och preparatåtgången minskar betydligt med handspruta jämfört med ryggspruta. Visst får man gå och böja på sig, men det är inte något jättebesvär för min del (nu har jag förstått att du är tämligen lång vilket kanske gör att man vill ha rörförlängningen mellan handtag och munstycke som medföljer till ryggsprutan). Trico har jag kört med blomspruta (Granngårdens) som man pumpar upp tryck i.
Snytbaggebehandling har också blivit med vanlig duschflaska.

Mindre duschflaskor köper jag 4-5 stycken (kostar väl 30 kr/styck) åt gången då dessa pumpar inte verkar vara byggda för kletigare preparat än vatten i kombination med behandling av några tusen plantor.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#380244 Jag vill nog rekommendera att du satsar på ryggsprutan och bärsele även till plantor. Du får en bättre arbetsställning med munstycket på ett rör, slipper böja dej för varje planta. Skulle preparatet ta slut i den lilla handsprutan när du är längst bort på hygget blir det mycket att gå.... Det är lättare att bära 5 liter på ryggen än två i handen....

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380245 Misstänker att det kan vara värt att gå upp lite i kvalitet på handsprutorna och köpa Solos handsprutor.

Intressant synpunkt angående preparattillgång. Är det för att precisionen blir bättre med handsprutorna? Hur kan precisionen i så fall förbättras på ryggsprutorna?

Jag är 196 cm lång.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380246 Ulf! Ryggspruta och handsprutorna utesluter ju inte nödvändigtvis varandra. Som vanligt vill jag ha rätt spruta till rätt objekt.

Edit: Å tar sprutvätskan slut längst bort på hygget, så blir det långt att gå oavsett vilken spruta man väljer. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380247 Såg även att ryggsprutorna fanns med både kolvpump och membranpump (marginell prisskillnad) fast den sistnämnda var den som gällde vid snytbagge och viltbetning. Men när är kolvpump att föredra på ryggsprutan?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).