Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54475 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380045
busholle skrev:
can skrev:busholle eg likte bildet du posta, det fra den gammle boka di om filing, ja eg veit eg er spesiell men viss du har tid og annledning kan du ikkje posta litt fleire bilder fra boka di ?


Bilden kommer från denna boken. Visst kan jag fota någon mer bild, vad är det som är intressant?


Hei, var det om filning og sånt det kan jo henda at Eg har gått glipp av noke på veien.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380065
SawTroll skrev:
Mange skrev: ....
Några exempel jag inte begriper riktigt:
55DL 3/8
51DL .325
71DL .404
77DL 7/16


Hva er det du ikke begriper med de eksemplene? Dl tall som ikke er delbare med verken 4 eller 2 er ikke uvanlige.

Det virker jo ikke spesielt smart å med hensikt å lage sverd for slike dl antall, men av de nevnte er verken 55 eller 77dl ukjent i dagens marked, og det finnes mange andre odde dl tall I bruk.
51 og 71 kjenner jeg ikke eksempler på, men ingen av de er usannsynlige.

Faktorer som store drev og skifting av sverdneser til annen deling bidrar også til behov for odde dl tall.

den med 51DL satt på en Stihl 025. Svärdet var inte märkt, har svårt o tro det var från Stihl.
71DL var på en Jonsered om Jag minns rätt, 20 serien om jag minns rätt.
Jo, precis så är det och det är nog det jag inte begriper.
Har man bara ett hum om vad man vill borde det gå att få till då man slipper udda drivlänkar.

Ofta verkar mer som de bestämmer svärdslängd o fäste först o sen funderar på kedja.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380075 I tillegg til det jeg allerede har nevnt, så hender det jo også at en drivlenke blir tatt ut av kjeder som har "strukket" seg (slitasje egentlig).

Selv om kjeder med odde dl nummer blir seende litt uryddige ut, så har jeg aldri hørt om at det skaper noen problemer i praktisk bruk.

Som du antyder er nok ikke innsatsen for å unngå odde tall veldig stor, et så vanlig oppsett som 16" Stihl 3003 i .325 bruker jo 67dl.

55dl er standard for (så kalt) 16" Stihl 3005 i 3/8" Picco (sverdet er ca 14 1/2" I virkeligheten).

77dl er vanlig med 22" sverd i 3/8" (men 22" er jo ikke så vanlig) - og det er normalt på 24" sverd i .404.

Når sverdlengden blir over 24", så er odde tall veldig vanlig, vi kan jo starte med 28" Stihl 3003 i 3/8", som er 91....
Senast redigerad av SawTroll lör 12 mar 2016, 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380093 Det hade ju inte varit svårt för Stihl o se till att deras 16" kedja hade 66DL istället för 67DL i detta exempel.
Det är inte mycket svärdet behöver justeras för detta.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Nils_Nilsson  
#380146 Oregon har tagit sitt tidigare 59DL (om man kör 3/8) 160ATMZ095
(=ArmorTip hardnose Hva lilla fästet 16 tum 1,3 mm) ur produktion
verkar det och ersatt med ett 60DL (om man kör 3/8) 160ATMK095.
Längdskillnaden är (förstås) ca 9 mm, dvs en 3/8-"medellänklängd".

59 DL är ju (liksom 51DL och 71DL) "det värsta som finns" (om man
har svårt med "osymmetriska kedjor") , dvs antalet DL = 4 x n + 3 där
n är heltal = en skiplänk samt två skär på samma håll efter varandra.

För övrigt har väl lilla fästet Hva kedjespännare en justermån något
större än längden av 1 st 3/8 DL, dvs längdskillnaden mellan en 58DL
och en 60DL kedje-loop? Och då fungerar väl alltid en av dessa ked-
jor på det tidigare (160ATMZ095) 59DL svärdet om jag har rätt (vilket
iofs inte händer ofta :) )? Och i så fall: börja med en 60DL, är den för
lång från början eller sträcker sig med tiden så kapa den till 58DL :) .

Och funkar det med 3/8 lär det funka med 0,325, ty då behöver kedje-
spännaren ca 2 mm mindre "spann" för klara av detsamma.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380157
Huggarn skrev:
can skrev:Tviler Ikkje på at du får det til Huggarn men korleis veit du kor stor understilling du skal ha uten ryttermal


Jag tar lite åt gången och provar, och räcker inte det så tar jag lite till! rätt enkelt faktiskt! :-BD


Ja det går ann på den måten og, sjølv har eg i det siste brukt mala som ein kontroll for å sei det sån, eg tar på ryttarmalen og ser sån ca kor mykje eg må fila, tar ett eller to drag og ser om eg er på soft eller nerimot soft. Tar litt lengre tid en å fila med mala på ryttaren men ein unngår iverfall å fila sund mala.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380191
Mange skrev:Det hade ju inte varit svårt för Stihl o se till att deras 16" kedja hade 66DL istället för 67DL i detta exempel.
Det är inte mycket svärdet behöver justeras för detta.


Jeg er helt enig i det, og har ingen formening om hvorfor det ble 67 I dette tilfellet - og ikke 66 eller 68.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380193
Nils_Nilsson skrev:Oregon har tagit sitt tidigare 59DL (om man kör 3/8) 160ATMZ095
(=ArmorTip hardnose Hva lilla fästet 16 tum 1,3 mm) ur produktion
verkar det och ersatt med ett 60DL (om man kör 3/8) 160ATMK095.
Längdskillnaden är (förstås) ca 9 mm, dvs en 3/8-"medellänklängd".

59 DL är ju (liksom 51DL och 71DL) "det värsta som finns" (om man
har svårt med "osymmetriska kedjor") , dvs antalet DL = 4 x n + 3 där
n är heltal = en skiplänk samt två skär på samma håll efter varandra.

För övrigt har väl lilla fästet Hva kedjespännare en justermån något
större än längden av 1 st 3/8 DL, dvs längdskillnaden mellan en 58DL
och en 60DL kedje-loop? Och då fungerar väl alltid en av dessa ked-
jor på det tidigare (160ATMZ095) 59DL svärdet om jag har rätt (vilket
iofs inte händer ofta :) )? Och i så fall: börja med en 60DL, är den för
lång från början eller sträcker sig med tiden så kapa den till 58DL :) .

Och funkar det med 3/8 lär det funka med 0,325, ty då behöver kedje-
spännaren ca 2 mm mindre "spann" för klara av detsamma.


Jeg er enig i det (bortsett ifra at jeg ikke har sjekket det med kjedespenneren) - men Oregon er slett ikke alene om 59dl 16" sverd i 3/8" - med GB har dette mer vært normen enn unntaket tidligere (har ikke sjekket hvordan det er nå). Imidlertid har jeg en formening om at det det var en eller flere sag fabrikanter (ikke Svensk eller Tysk) som opprinnelig spesifiserte dette avviket fra det normale 60dl.

"Z" I Oregon koden betyr nettopp at antall dl avviker fra normen for den aktuelle montasjen. Dette finner vi igjen på de 64dl "liten HVA" sverdene som Oregon lager til ære for bl.a. Dolmar, de kalles Z095 I stedet for K095.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380204
Ekhagas trädfällning skrev:
SawTroll skrev:
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Det er vel 62dl med .325x7 drev (det vanligste), men du har rett i at bare sverd med Stihl montasje bruker det. De kalles 15" med 3003 montasje og 16" med 3005 montasje, men er i virkeligheten ca. 14 1/2".

Imidlertid er det vel ikke så vanskelig å bestille noen Oregon kjeder i den lengden (62dl)? Det er bare snakk om hva forhandleren finner for godt å ha på lager, ikke hva som finnes.


Jo, jag är nästan helt säker på att Stihls 15" kedja är på 62dl och oregons 15" kedja är på 64dl. Jag testade just i går och i dag att sätta en 64dl oregon kedja på ett 15" Stihlsvärd, som det satt en 62dl stihlkedja på från början. Det gick bra men jag gick skruva fram svärdet nästa hela vägen. Det fanns lite kvar att spänna kedjan på men det är på gränsen om kedjan länger sig så kanske det blir svårt att kunna spänna kedjan.

Visst kan man beställa hem oregon med 62dl men det är ju lite extra krångligt, försäljare som är oförstående, tid med leverans osv.

Tog några skärm dumpar på oregons kedje konfigurator för stihl på 0.325 kedjor

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380293 Ingen overraskelser der, bortsett i fra hva som ikke er listet. Antar at det har med søkekriteriene å gjøre?

Den store variasjonen i antall dl skyldes at 3005/A074 er vesentlig kortere enn 3003/D025 sverd, I forhold til angitt lengde.

Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380462
can skrev:
busholle skrev:
can skrev:busholle eg likte bildet du posta, det fra den gammle boka di om filing, ja eg veit eg er spesiell men viss du har tid og annledning kan du ikkje posta litt fleire bilder fra boka di ?


Bilden kommer från denna boken. Visst kan jag fota någon mer bild, vad är det som är intressant?


Hei, var det om filning og sånt det kan jo henda at Eg har gått glipp av noke på veien.


Här kommer lite gamla filningsrekommendationer som är högst relevanta idag.

1457765615_2016-03-12_07.36.29.jpg

1457765677_2016-03-12_07.36.44.jpg

1457765616_2016-03-12_07.37.01.jpg

1457765622_2016-03-12_07.37.15.jpg

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380503 Takk skal du ha busholle ! Eg synes den var nyttig.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#380508
can skrev:Takk skal du ha busholle ! Eg synes den var nyttig.


Det er jo helt basic, men der skader ikke å minne om hvordan filen skal holdes - det er nok mye slurv der. Spesielt det at tannen lener seg over I sporet er det nok mange som ikke tar hensyn til.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380513 eg pleier å spenna kjedet skikkelig fast for å unngå nettopp det, dersom det er ei stund siå sist eg har filt så kan det vera greit å ha ei lita huskeliste synes eg, på den andre sida så er eg ganske fel til å skriva sånne lister da.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Nils_Nilsson  
#381631 Tråden handlade väl om Stihl kedjor - men om man ändå
skall prata om detta med udda DL kedjor så mätte jag just
"oljespringans" längd på en 346xp som är 28 mm - medan
oljehålet på ett Hva lilla fästet svärd är 4 mm - alltså kan
svärdet flyttas 24 mm fram och tillbak med "full smörjning"
- kedjespännaren kan flyttas 23 mm fram och tillbak - ver-
kar rätt med tanke på oljningens bredd :) - och längdskill-
naden mellan tex en 58DL och 60DL 3/8 kedjeloop är 18,5
mm - mao kan man alltid exempelvis på ett 59DL-svärd (om
man ej gilla udda DL kedjor) pilla på minst en av 58DL- och
60DL-kedja - bombsäkert :) - om det skulle vara svårt "krä-
nga på* den korta varianten är det väl bara att fila lite i ked-
jespännarhålet på ena sidan av svärdet (man har ju ändå
kvar det andra "oantatsat") och sedan "spänna i läge" ... .

Och går det med 3/8 så går det ju med 0,325 som tarva 2
mm eller så mindre "spann" för kedjespännaren för samma
övning ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).