Ny Teknik och Elektronik

Hjälpmedel i stormskogen.

2 inlägg 2681 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälpmedel i stormskogen.

väghultarn  
#380185 Hej.jag söker en grej,eller grunka för den delen också som hade underlättat jobbet i skogen i samband med losskapning av vindfällor,någonting i stil med en oöm "GPS puck" som när man har kapat av trädet så loggar man helt enkelt den koordinaten genom tex en knapptryckning och går till nästa träd,kapar osv. Vitsen med detta får man sen när man kan lägga in alla stammarnas positioner i skördarens kartprogram. Föraren skulle då få en helt annan överblick när man kör ströträd. Smarta telefoner med tryckskärm och GPS-program, i mitt fall timbernavi dömmer jag ut här för att det är för pillrigt att lägga in enskilda träd varje gång samtidigt som går med motorsågen. Är det någon som känner till en sådan pryl eller har ni andra förslag. Mvh J



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälpmedel i stormskogen.

Tjita1  
#380198 Min GPS, en Garmin GPSmap 64-serien, har en snabbknapp för det vid namn "MARK". Tror att alla Garmins knapp-GPS:er, typ 62-serien (som inte tillverkas längre) och Astro (hundpejlings-GPS) har den knappen., Trycker man på den kan man skriva in en beskrivande text som den kommer ihåg mellan varje ny waypoint man lagrar, så det går bra att exempelvis bara ändra nån siffra för att särskilja. För övrigt en väldigt exakt GPS när den väl blivit "varm" (hittat tillräckligt med satelliter, den är rätt trög på att kallstarta).

Kanske lite i dyraste laget om du inte har nån användning för den till annat också, dock?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).