Motorsåg och handhållet

Di tror på Husqvarna

13 inlägg 5871 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Di tror på Husqvarna

Torbjörn Johnsen  
#379710 Enligt artikel i Dagens Industri idag http://www.di.se/NewsPilotSiteImages/Red-2016/03/06/0307-Husqvarna-www.jpg så ser man positivt på Husqvarnas framtid. Enligt diagrammet som jag länkat till (hoppas det går att läsa, kan ev vara en låst artikel) står Husqvarna divisionen för 48% av omsättningen men hela 71% av vinsten. Konsumentprodukterna står för 24% av omsättningen men ger ett minusbidrag till resultatet (-4%).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

Torbjörn Johnsen  
#379712 Här är länken till artikeln men den ligger under DI Plus: http://www.di.se/artiklar/2016/3/6/veckans-aktie-ta-rygg-pa-en-vinnar-vd

   TS
Avatar Fallback

Re: Di tror på Husqvarna

alias  
#379737
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt artikel i Dagens Industri idag http://www.di.se/NewsPilotSiteImages/Red-2016/03/06/0307-Husqvarna-www.jpg så ser man positivt på Husqvarnas framtid. Enligt diagrammet som jag länkat till (hoppas det går att läsa, kan ev vara en låst artikel) står Husqvarna divisionen för 48% av omsättningen men hela 71% av vinsten. Konsumentprodukterna står för 24% av omsättningen men ger ett minusbidrag till resultatet (-4%).


Jag vet inte om man som kund ska känna sig lurad för att de tjänar så mycket pengar på en eller om man ska se det som att det helt klart borde finnas prutmån framgent?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

Torbjörn Johnsen  
#379755 En variant för att slippa känna sig lurad vore ju att köpa både motorsåg o aktier. Men det blir ju dels ännu mer pengar som ska ut och sen finns ju ingen garanti för att just den här analysen är rätt. Analytiker har ju haft fel förut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

Hurtig  
#379759 Vad menas med konsumentprodukter? Är det så att det är produkterna vi köper, motorsågar m.m. Så kan man väl knappast känna sig lurad på inköpskostnaden iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

Torbjörn Johnsen  
#379776 Jag tror att "Konsumentprodukter" är Mc Cullogh (bl a f d Partner) och det mesta av Husqvarnas trädgårdssortiment. "Husqvarna" tror jag är motor- & röjsågar med tillbehör som säljs i Skog- & trädgårdsbutikerna runt om i världen. Jag är dock osäker på vart gränserna går men det kanske finns någon som har bättre inblick i koncernstrukturen? Räknas t ex Jonsered in i Husqvarna eller ligger den som som konsumentprodukt? Gissar att det går att hitta en del på deras webb.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379997 Tidigare stod det "Made by Husqvarna" även på Partner (som nu inte finns mer), Jonsered, Poulan, Zenoah mfl.

Det är är nog glöd och förhoppning att allt investerat i Gardena och andra trädgårds märken ska ge frukt.

Tron på vinst gäller även strukturförändringarna som sker nu ska ge rejäla vinster framöver.
Dt blev ingen vinst nu eftersom bolaget inte nådde sin målsättning.

Man kan i Husqvarnas kvartals beskrivningar och årsbeskrivingar följa utveckling och mål.
Intressant läsning som ger stor info om bolagsstruktur och var krutet ska läggas.

http://www.husqvarnagroup.com/en
http://www.husqvarnagroup.com/en/our-bu ... mer-brands
http://www.husqvarnagroup.com/en/node/3511

Mycket bolagstermer och företags snack vilkets betydelse och verklighets förankring varierar lika kraftigt som åsikter i tidningsrubriker.

Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

Fredrik Reuter  
#379999 Hej,
Utan att veta så tror jag Automower är en kassako, det är ett segment på stark frammarsch även internationellt. Här tror jag också att Sverige legat långt fram och varit tidiga med robotklippare, det tjänar nog HVA på nu när en betydligt större massa börjar fatta tycke för dessa!

Men som sagt, det är gissningar från mig.

Användarvisningsbild

Re: Di tror på Husqvarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380021
Torbjörn Johnsen skrev:En variant för att slippa känna sig lurad vore ju att köpa både motorsåg o aktier. Men det blir ju dels ännu mer pengar som ska ut och sen finns ju ingen garanti för att just den här analysen är rätt. Analytiker har ju haft fel förut...

Du har nog rätt. Det är ungefär som att man skall inte ha pengar på banken utan köpa aktier i banken istället, då får man mycket bättre ränta. Men om alla gör så blir nog bankaktierna värdelösa :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Di tror på Husqvarna

SawTroll  
#380025
Hurtig skrev:Vad menas med konsumentprodukter? Är det så att det är produkterna vi köper, motorsågar m.m. Så kan man väl knappast känna sig lurad på inköpskostnaden iallafall.


Sannsynligvis de merkene som Husqvarna gruppen har definert som konsumentmerker? I så fall er jo utsagnet/statistikken i beste fall unøyaktig, da det finnes mange konsumentprodukter også i orange eller rød/svart farge.

Avatar Fallback

Re: Di tror på Husqvarna

Nonkan  
#380030
alias skrev:
Jag vet inte om man som kund ska känna sig lurad för att de tjänar så mycket pengar på en eller om man ska se det som att det helt klart borde finnas prutmån framgent?

MVH
Alias


Finns ingen anledning att känna sig lurad. Vinstmarginalen har fortfarande en bra bit kvar till 10% som är det långsiktiga målet.

Jämför med t.ex. Teliasonera som förra året hade en vinstmarginal på 24% eller kanske Blocket på 53%, alltså mer än hälften av omsättningen går till vinst. Kan vara värt att fundera på när man betalar 100 spänn för en annons..

Avatar Fallback

Re: Di tror på Husqvarna

Nonkan  
#380031
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Utan att veta så tror jag Automower är en kassako, det är ett segment på stark frammarsch även internationellt. Här tror jag också att Sverige legat långt fram och varit tidiga med robotklippare, det tjänar nog HVA på nu när en betydligt större massa börjar fatta tycke för dessa!

Men som sagt, det är gissningar från mig.


Ingen kassako än, även om utvecklingen börjar betala sig. Volymerna är ganska små fortfarande, marknaden är inte större än kanske 100 000 enheter/år än. Försäljningen ökar exponentiellt, men man får tänka på att Husqvarna drivit upp konceptet från noll under 25 år, det är inte direkt gratis.

Jämför t.ex. med trädgårdstraktorer från USA-fabriken där det tillverkas 8-10 000 st maskiner/dag..

Avatar Fallback

Re: Di tror på Husqvarna

Nonkan  
#380032 Ordbajseri här..

Som consumer brands menas normalt McCulloch, Gardena, Flymo och Poulan. Sen räknas ju mycket private label med i den biten, Bauhaus har ju t.ex. Gardol där vissa saker görs av Husqvarna. Sears, Wal-Mart, Home Depot med flera har ju också egna märken.

Proffsmärkena brukar vara de som säljs i fackhandel, Husqvarna, Zenoah t.ex. Jonsered o Klippo säljs ju lite överallt så där är det nog mer produkten som avgör.

Får ju inte glömma bort Husqvarna Construction heller, en demoleringsrobot kostar ca 2 mille med redskap, 1 såld sådan motsvarar ganska många 995:--kronorstrimmers på Jula :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).