Skogsmiljö och Trädlära

SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

89 inlägg 19829 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

tallen100  
#379968
Niking skrev:Du tycker kanske vi ska förbjuda trakthyggesbruket?

Nej men på sådana ställen ska det visas hänsyn, har man inte tid/råd att manuel fälla eller lämna kvar en bit runt ett sådant område så ska man nog syssla med något annat i stället, för det kryllar inte precis av sådana platser.
Min personliga åsikt är att man ska vårda sådana platser.
Senast redigerad av tallen100 ons 09 mar 2016, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379969 Alternativet vore ju att lämna en granridå, som skulle blåsa ner i nästa eller nästnästa storm. Ser ingen som helst vits med detta.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Bosse1  
#379985 Undra om masarna får ta reda på löven? :oops:


Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Fredrik Reuter  
#379991
alias skrev:Jag kanske tänker i lite andra banor, men personligen tycker jag att det är förbannat dumt att spara en ca 10 meter bred zon med vad som av fotona förefaller vara grov granskog utmed vattendraget. Som stormarna härjat härikring de senaste 10-årsperioden så hade jag hållit det för sannolikt att det hade legat ett gigantiskt plockepinn över/runt bäcken (hur välbevarad hade den varit då?).

MVH
Alias


Hej,
Detta får man lära sig om när man blir certifierad skogsentreprenör (och maskinförare), oftast genom det som tidigare kallats "Grönt Körkort". Skogsstyrelsen har sin ståndpunkt glasklar här:

"Lämna zon orörd och oröjd intill bäck, hugg högstubbar av alla träd som kan komma att blåsa ner när de ställs fria, ex gran."

Om jag inte minns fel så är det till och med gynnsamt för miljön närmast bäcken att ha högstubbar kvar. Dessutom skymmer de lite solljus, men här är viktigast att lämna oröjt!

Tyvärr är detta en inte alls ovanlig syn idag. Bra att tog upp detta anersimyra!

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Tosca  
#379996 Kanske en tråddelning @Fredrik Reuter, SNF har ju inget med just detta fall att göra?
Bra att anersimyra uppmärksammar oss på att dikeskörningar som denna fortfarande tyvärr kan hända.

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

550  
#380007 Skulle inte blädningshuggning runt liknande bäckar kunna vara ett bra alternativ? Växer granen bra och man lämnar allt så blir det bara övergrovt och kanske lägger sig i bäcken istället. Självklart är det onödigt att köra runt med stora maskiner i vattendrag.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380010 Då får man göra vissa förberedelse några decennier i förväg, misstänker jag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Erre  
#380011 Korkat på alla nivåer.

Å det är sånt här som gör att miljörörelser inte tycker att vi klarar av uppgiften att sköta skogen i vårt brukande av den.

För vem får vatten på sin kvarn när sånt här händer.
Inte är det den lille markägaren iallafall.

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

alias  
#380012
Fredrik Reuter skrev:
alias skrev:Jag kanske tänker i lite andra banor, men personligen tycker jag att det är förbannat dumt att spara en ca 10 meter bred zon med vad som av fotona förefaller vara grov granskog utmed vattendraget. Som stormarna härjat härikring de senaste 10-årsperioden så hade jag hållit det för sannolikt att det hade legat ett gigantiskt plockepinn över/runt bäcken (hur välbevarad hade den varit då?).

MVH
Alias


Hej,
Detta får man lära sig om när man blir certifierad skogsentreprenör (och maskinförare), oftast genom det som tidigare kallats "Grönt Körkort". Skogsstyrelsen har sin ståndpunkt glasklar här:

"Lämna zon orörd och oröjd intill bäck, hugg högstubbar av alla träd som kan komma att blåsa ner när de ställs fria, ex gran."

Om jag inte minns fel så är det till och med gynnsamt för miljön närmast bäcken att ha högstubbar kvar. Dessutom skymmer de lite solljus, men här är viktigast att lämna oröjt!

Tyvärr är detta en inte alls ovanlig syn idag. Bra att tog upp detta anersimyra!


Jo, visst finns det säkert en manual/standard även för detta, men det känns som att det är tillämpligt mer där skogen är "oskött" mot vattendraget sedan tidigare. Vid en slutavverkning i en pelarsal av gran ända fram till vattendraget så skulle man ju få en hel skog med högstubbar mot bäcken - kan det verkligen vara meningen?
Har man lite löv-/tallinblandning mot bäcken så det blir ett fåtal högstubbar av gran som skall tillskapas så känns det lättare att applicera tänket.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380013
Erre skrev:Korkat på alla nivåer.

Å det är sånt här som gör att miljörörelser inte tycker att vi klarar av uppgiften att sköta skogen i vårt brukande av den.

För vem får vatten på sin kvarn när sånt här händer.
Inte är det den lille markägaren iallafall.


Miljörörelsen lär aldrig bli nöjda med hur skogsbruket sköts, med mindre att allt lämnas till fri utveckling.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

stackenas  
#380016
Niking skrev:
Erre skrev:Korkat på alla nivåer.

Å det är sånt här som gör att miljörörelser inte tycker att vi klarar av uppgiften att sköta skogen i vårt brukande av den.

För vem får vatten på sin kvarn när sånt här händer.
Inte är det den lille markägaren iallafall.


Miljörörelsen lär aldrig bli nöjda med hur skogsbruket sköts, med mindre att allt lämnas till fri utveckling.
/Niklas


Jag gillar produktion, men förstår inte hur så många tycker att avverkningen som diskuteras är ok utförd. Att bygga en bro till exempel bör alla maskinförare ha koll på vid överfart över bäckar etc. Oavsett traktdirektiv finns det en generell hänsyn i skogsbruket. Det är entreprenörens skyldighet att ha koll på detta och så länge de inte fått uttalad order från pl att göra annat är det svårt att skylla på någon annan.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380018 Tja, som Alias var inne på så var det ju avverkningsmoget ända in till bäcken och då var slutavverkning ända in det minst dåliga alternativet, anser jag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

stackenas  
#380020 Säger inget om att skogen åkte ner när det var ren granskog, för att sedan lämna en kant i nästa generation för uppslag av diverse. Uppenbarligen fanns ingen befintlig kantzon att bygga vidare på. Men att röra i botten på vattendrag är inte ok, kan sabba ett helt system nedströms.

Användarvisningsbild

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

stackenas  
#380022
ImageUploadedByskogsforum forum1457562483.624873.jpg


Kantzon på ca 10m vi lämnade mot ett öringförande vattendrag förra veckan. Gjorde likadant på andra sidan när vi avverkade där ifjol så lär bli en kantzon som håller trots att mycket är gammalskog. Sluttar brant ner så gav sig av sig självt i terrängen, men här hade gått att plocka ut ett antal hundra kubik till med lite vilja. Dock var Skogsstyrelsen mer aktiva vad gäller denna avverkningsanmälan med en bra dialog före avv.

Avatar Fallback

Re: SNF vill skapa ett 30-40 000 ha stort skogsrike

tallen100  
#380024 Maskinerna skulle inte ens vara i närheten av vattnet där, hade varit enkelt att manuellfälla eller ev gjort högstubbar närmast bäcken, hur som var det riktigt klantigt utfört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).