Traktorer och processorer

Ansluta ventilpacket på Valmet 6400

4 inlägg 3824 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ansluta ventilpacket på Valmet 6400

Boman650  
#379873 Hoj
Är det nån som kan vars dom tre slangarna på ett trima ventilpackt ska anslutas på en Valmet från 6000 serien. På ventilpacket heter dom P och T samt T1



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ansluta ventilpacket på Valmet 6409

Aqualize  
#379989 Vet du vad det är för ventilpaket (och modell)? Jag tittade på OIE för det jag har och där nämns portar som P1, P2 och T1 och T2. Det är ett Nimco Cv452B.
Klart är väl att P är ingången för flödet och för de andra ska en gå vidare i rundpumpningen och en till tanken.

Jag monterade en ny Trima Versa-X X36-lastare för två år sedan (och OIE paket så det är inte original Ålö). Fick tag i en beskrivning hur det skulle kopplas in enligt Trima (har för mig det var en äldre beskrivning) eller om det var Valmet och den följde vi. Så det rätta sättet enligt dem ska vara att man kopplar in trycket efter ventilpaketen för extern hydraulik (bakre ventilerna) och innan trepunktslyften.
Ska se om jag kan hitta instruktionerna och lite mer belägg för det men är rädd att de bara finns på papper 20 mil bort.

För att komma åt detta behöver man ta bort höger bakhjul och en lucka i skärmen/hyttväggen.


Min traktor är en 6300 troligen 1991:a. Vad jag förstår av konedata så byggdes 6300:or och 6400:or enda fram till slutet, dvs 2007. Hur mycket de hunnit ändra under den tiden vågar jag inte svara för.

Användarvisningsbild

Re: Ansluta ventilpacket på Valmet 6409

Aqualize  
#380003 Nej hittar inte de instruktionerna. Men kan bjuda på några bilder utifall du inte varit inne och tittat vid ventilblocken. Fotograderade efter att slangarna var på plats innan lucka och hjul monterades tillbaka. Tänkte att det kunde komma till nytta någon gång :-)

Varning för många slangar dock. Men så har jag 4 st ventiler och flödesregleringsventil. Så den är maxad förutom bromsventil (vet inte var den kopplas på det hela).

Tittandes genom luckan snett bakåt. Slangen som är ren och dyker upp strax till höger om vita filtret är flödet ut från ventilblocken som tas som ingångsflöde i lastarpaketet.
1457557361_imag0148.jpg



Bild lite till höger (längre fram). Som synes inget rört.
1457557383_imag0149.jpg



Här blir det lite klurigt. Bild tagen underifrån. Klumpsakerna till vänster nära kameran är ventil för trepunktslyften. Det var alltså här slangen som är utbytt på ventilblocken gick in till. Numera seriekopplade flödet ut från lastarventilpaktet. Jag tror det är den som syns längst ner i bild (halv utanför). Den ovanför är nog den som går till tanken. tror det fanns någon ingång där för har inte för mig vi drog det upp till fria returen vid påfyllningen.
1457557665_imag0154.jpg




Och här är bild tagen mot trepunktsventilen, alltså från höger sida på förra bilden men horisontellt.
1457557676_imag0155.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sv: Ansluta ventilpacket på Valmet 6409

Boman650  
#380066 Tack hjälpen tro ha fått ordning på det me hjälp av bilderna å lite gissning :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).