Uppvärmning

Elda ved i förugn

22 inlägg 28078 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda ved i förugn

blandadskog  
#376999 Intressant tråd.
Jag står också i begrepp att byta panna men har funderat lite på en vedförugn. Vad tror ni om det? Det måste vara många som har en sådan, det är en lägre investering än att byta panna. Men det förutsätter att pannan i sig är i bra skick. Skall värma ca 150 kvm.



   TS
Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377936 Bästa och enklaste vedeldning jag haft var med förugn, kopplade in eldraget på termostaten som förut styrde oljebrännaren

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

Olov Jonsson  
#379998 Jag eldar i förugn. Köpte en kenjonugnen i fjol höstas.
Fyller den morgon å kväll när det är kallt.

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

Olov Jonsson  
#380002 Stort plus som jag tycker förungnarna har mot en traditionell panna är att man kan elda stora klabbar. Har matat min med nå vindfällen som bäst före datumet passerat på. Dom klabbarna hade jag bara kapat med motorsåg å ides inte klyva dom. Dom va runt 20-25cm. Lite tändved i botten å sen en 4-5 sånna klabbar brinner hela dagen!

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

blandadskog  
#380062 Tack för svar, jag vill gärna höra fler åsikter, det måste väl finnas en del nackdelar med förugn eller?
Om det är liten varmvattenberedare i pannan blir det inte svårt på sommaren, eller skall man ha extra tankar? Har även funderat på en elektrisk varmvattenberedare till disk och tvätt mm och låta bli att elda på sommaren.
Har räknat lite på huset som skall värmas, det är källare under hela, bottenplanet ca 150 kvm, övervåningen är delvis oinredd men med två dåligt isolerade rum på ca 25 plus 25 kvm. Undrar om det räcker med den lilla förugnen eller skall jag satsa på den stora?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elda ved i förugn

Fredrik Reuter  
#380085 Hej,
Spännande produkt detta.
Ni som kör med förugnar får gärna berätta lite mer och gärna lägga upp lite bilder på era anläggningar.

Kan man säga att en vedförugn är som en pelletsbrännare fast för ved? Alltså att man ställer förugnen framför pannan och ugnens utlopp går in i gamla hålet för pellets- eller oljebrännaren suttit?

Funktionen är toppmatad och bygger på en glödbädd i botten, sedan tillförs sekundärluft precis innan rökgaserna går in i pannan och då antänds gasen och det blir en låga av det?

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

bgl  
#380090 I början på 1980-talet hade vi en förugn, minns inte namnet men den var tillverkad i Laxå.
I dag är vi fortfarande tacksamma för att vårt hus inte övertändes när svetsar i ugnen började läcka brinnande gas. Det blev som skärbrännarlågor genom isolering och mantelplåt.
Alla tankar på en förugn måste inledas med godkännande från försäkringsbolag!!!

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

Olov Jonsson  
#380109 Man skulle kort kunna säga att det är som en pelletsbrännare fast med ved.
Jag har min kopplad till en gammal dubbelpanna som sedan laddar en 500l systemtank med beredare. På andra sidan tanken kör jag en jordvärmepump som laddar tanken när vi är borta eller det är milt ute! Ska ta lite kort!

Hur kunde det brinna utgenom?? Du har ju drag i pannan?

Avatar Fallback

Re: Sv: Elda ved i förugn

Olov Jonsson  
#380112 Bilder

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

bgl  
#380113 Det hände när det inte skulle vara drag enligt panntermostaten. Något luftläckage räckte för att bilda koloxid som sen tände i svetssprickor. När vi obducerade ugnen var flera plåtar så kraftigt bucklade av värmen att det troddes vara huvudförklaringen till att svetsarna brustit.Det var flera ugnsägare som drabbades, min fick genast eldningsförbud av sotaren, byggaren kursade och lämnade landet! Jag fick faktiskt några kronor av mitt försäkringsbolag tillsammans med en allvarlig förmaning att inte köpa något liknande igen. Däremot fungerade den väldigt bra de få månader den höll. Hög verkningsgrad, hett som i en bastu i hela källaren där pannan stod och nästan inget sot eller aska i pannan men massor med flygaska på tak och i hängrännor.

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

Olov Jonsson  
#380117 Ja men du har ju draget i skorstenen hela tiden. Om panntermostaten stänger borde draget bli ännu mer i sprickorna innåt. Förstår du hur jag tänker? Sen gäller det ju att besikta grejjorna med jämna mellanrum. Jag monterade även in en syr ventil i gammla pannas varmvattenberedare ifall det skulle bli ett haveri på elsoloniden som drar dragspjället.

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

Sture Andersson  
#380126 Förugn får nästan rysningar ,hadde en son på 90 talet ,tror det var en kanjon tror jag den hette.
Hadde den ihop med en diompanna ,mitt råd köp alldrig en son ,fullständigt livsfarlig.Den tillverkar gengas
som i bland baktände så elden slog ur luckan på den och fylde hela huset med rök ,sen läckte påfyllningsluckan
gengas som läckte upp i huset .Nej vad du gör köp inte en son utan köp dig ett ricktig vedpanna ,har i dag två baxipannor i två olika hus helt problem fri eldning.

Användarvisningsbild

Re: Elda ved i förugn

loppan  
#380127 Jag funderade lite på förugn till gamla pannan,en Diom som var i gott skick.
Men efter moget övervägande så blev det pannbyte vilket jag är helt övertygad om att rätt val,krävde visserligen två acctankar till.
Det är jätteskillnad på nya fläktpannor med underförbränning mot gamma självdragspannor,jag minskade vedförbrukningen med sju kubik per år.
Överväg pannbyte mot köp av förugn.

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

Olov Jonsson  
#380133 Visst en ny panna är ju klart bättre men ungnen är ju en enkel lösning! Ingen besiktning av nyinstallation ingen komplettering av acktank.. Bara styra dit å elda! Den enda nackdelen jag ser är att man inte kan ackumulera värme. Det hela bygger på att det ska brinna konstant typ som en pelletsbrännare. Brorsan köpte grannhuset å där är man inne på förugn nr2.. Han som hade huset innan började med förugn slutet på 80. Jag har dock ramlat över en ctc v35 å 2st 750 tankar som jag ska in med så småningom om.. Men jag är inte missnöjd med ugnen!

Avatar Fallback

Re: Elda ved i förugn

blandadskog  
#380184 Förugn för kortved eller långved, vad har ni och till hur stort hus? Sen beror det ju på isolering i huset så klart.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).