Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173288 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

alias  
#379732
550 skrev:Har du tänkt att erbjuda skotning också? Det borde vara intressant (om inte kunderna vill skota själva). Man borde bli effektivare om man kör ut det man har avverkat.


Vill man ha ut 750 kr/h för traktorn som skördare så tror jag att det är opsykologiskt att erbjuda skotning också (om man kollar vad man får för skotare för 750 kr/h), i alla fall om du vill ha en intjäning på 750 kr/h på ekipaget även där. Det känns som att det kan bli lika svårt att försvara 750 kr/h för traktorn som skördare om man sedan endast tar 600 kr/h för skotningen med samma ekipage.

Känns som att det här inlägget blev lite negativt, men så hade nog jag resonerat om jag hade varit potentiell kund. Jag tror att det är lättare att få betalt vid huggning av sträckning för ny skogsbilväg eller för exploatering av tomter jämfört med vindfällen. Jag tror att dessa kunder är mindre kostnadskänsliga än en privat skogsägare med vindfällen (alternativkostnaden om maskiner och byggjobbare får stå och vänta är mycket högre än kostnaden för att utföra själva avverkningsjobbet).

Är också lite nyfiken på hur många m³ det blev på de 26/18 h med Tapion, samt om du är nöjd med längd- och diametermätningen så här långt (vore kanske intressant med en tråd om hur användarna uppfattar noggrannheten på mätningen på processorer och stegmatade skördarhuvuden)?

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#379733 Du har nog en poäng i det @alias. Jag tror många har egen traktor att köra med, men kanske inte tiden att hugga allt själva. Längdmätningen är förstås viktig om man apterar kubb eller timmer. Går det ens att köra något annat än massaved på ett vettigt sätt? Det är svårt att konkurrera med måttband och motorsåg åtminstone...

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379753 Din största fördel och största säljargument zeb, tror jag är flexibilitet och tillgänglighet.
Ju mer spridda vindfällen, desto billigare blir du jämfört med en skördare.
Jag tror att din ide säkert kan bli lyckosam både för dig och dom du kör åt på lite längre sikt. Med det menar jag att du börjat med nåt enstaka objekt och sen sprider sig ryktet om din kapacitet och prisvärdhet via mun till mun.
Att via annons försöka förmedla att du på rätt typ av objekt är billigare än en skördare tror jag blir pedagogiskt svårt. Jag har själv funderat i liknande banor med mitt eget ekipage och har inte kommit fram till hur man ska sälja in sig. Men vindfällen är nog bra objekt att nischa in sig på. Där är behovet att göra nåt ett faktum jämfört med en gallring som kan stå en stund till. Dessutom är det farligt vilket gör att fler drar sig för att göra det själv och dessutom gäller det att rädda det som räddas kan.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#379754 Men det finns ju markägare som i dagsläget betalar 1200-1400 för en skördare ska köra in o hugga 30-50fub vindfällen. 7/10 markägare gör så här. Skotning var nog mer tänkt till de som inte vill eller kan. Där skulle taxan vara lägre, runt 650 pga nyttjandegrad och i skotning av plock vindfällen är nog traktor mer effektiv än skotare.
Nu är det igentligen ointressant hur många fub jag hunnit pga ingen av er vet hur: många ensamträd. Transportsträcka, besvärligt och hur terräng och hinder sett ut. Men jag uppskattar det till runt 110fub. Längdmätningen är lika precis som på en skördare. Det kan diffa på nån cm ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#379781 Mina tankar var nog att som första gångs kund får man de första 2timmarna och framkörning gratis, är man inte nöjd med prestationen efter de 2 timmarna åker jag därifrån. Är man nöjd får man betala resterande timmar den dagen och näst kommande arbeten. Detta för o visa hur effektivt det faktiskt är.
Jag har fler markägare runt om som betalat för både skördare & skotare ska komma o hugga 15-150fub vindfällen än jag har markägare som tar hand om det själva. Blir nog inga plus netton där :???:
Min prissättning motiverar jag med, under 600:-/timme med en traktor är knappt ingen ide o köra. +150:- för aggregatet som slits och ska lagas samt något högre bränsleåtgång än vid skotning faktiskt. Antar att det har med att kranen jobbar i princip hela tiden.
Skotningen, 650:-/h ? Ja 50:-/h för en vagn för 350´. En skotare och mitt ekipage i denna typen av uppdrag är lika effektivt samt att jag kräver mindre väg, skonsammare mot mark och man slipper en framkörning på ytterliga ett ekipage. Jag kan komma och skörda & skota men en gång. Sen är nog inte planen o få mer skotning. Det är många som vill ut o leka själva och jag ser nog att kanske man till och med är själv är med o hugger för o hjälpa till och se vad som presteras.
Sen är ju skotarna för 600:-/timme konkurrensutsatta i dag. Jag kommer hur som helst tjäna mer på att snickra, så varför ska jag sälja mig med förlust. Denna tjänst är inte tänkt som o räkna jämfört med gallring/avverkningskostnad /fub utan mer som hjälp när du själv inte hinner med och du anser att för få fub ska ut för o ta dit riktiga maskiner. Eller att man är mån om väderlek, körskador, vägbredd.
Att nämnas kan ju göras att de sista vinfällen jag hjälpte grannen med togs från en skogsväg som var bygd för en Ford 4000. Skulle en skördare köra in samma väg hade nog 30-40% av vägträden behövas plockas bort samt ett antal rotben blivit skadade av banden.
Jag säger inte att detta är en bra ide men det är EN ide´och jag vill höra vad ni anser?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

loppan  
#379791 Jag hade själv valt en timpeng under 700 för att sälja in mig,650-690 kr
Jag lejer en superbillig Rottne 2004 ibland för 500 kr i timmen och han presterar 5-10 fub i timmen i förstagallring.
Om du högg 110 fub på 18 tim så blir det 6 fub i timmen vilket är mycket bra i vindfällen,jag förmodar att det var hyfsad medelstam.
En mellanklassskördare presterar 10 fub och uppåt beroende på hur väl samlade vinfällena är.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

alias  
#379792
Seb macahan skrev:Men det finns ju markägare som i dagsläget betalar 1200-1400 för en skördare ska köra in o hugga 30-50fub vindfällen. 7/10 markägare gör så här. Skotning var nog mer tänkt till de som inte vill eller kan. Där skulle taxan vara lägre, runt 650 pga nyttjandegrad och i skotning av plock vindfällen är nog traktor mer effektiv än skotare.
Nu är det igentligen ointressant hur många fub jag hunnit pga ingen av er vet hur: många ensamträd. Transportsträcka, besvärligt och hur terräng och hinder sett ut. Men jag uppskattar det till runt 110fub. Längdmätningen är lika precis som på en skördare. Det kan diffa på nån cm ibland.


@Seb macahan:

Jag menar inte att du är fel ute vad det gäller vad du och maskinen klarar av. Vad jag menar är att det kanske inte är helt enkelt alla gånger att förklara det för potentiella kunder. Frågan är ju om de som tar in skördare för 1400-1500 kr/h för något tiotal m³ vindfällen är så skogligt insatta alla gånger (är det brötar så förstår jag att man gör det, men inte för strövindfällen). Jag tror att de ofta har en något partisk "rådgivare" hos en virkesköpande organisation som vill kontrollera virkesflödet och hålla sina entreprenörer sysselsatta, som propagerar för skördare+skotare. Alla råd man får är ju tyvärr inte goda...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379801 Detta är en intressant svängning på forumet där stegmatare, kran el 3p monterat har sågats konsekvent som långsamma "leksaker"
Prestationen i bland vindfällor går väl nästan aldrig att jämföra, någon dag i en nerblåst kant på 1a gallring har jag tryckt igenom 180 stammar på en dag o då anser jag de gått kanon men då blir de bara kubb o massaved.
Vid de här laget säger datorn 1300 stammer sen jag började hugga i eländet så ett stycke över 300fub finns här, har dock inte noterattiden.

Men att få uppdrag har jag aldrig brytt mej om, mest av tidsbrist men även av ett ganska kompakt fnysande åt "trädrunkare" i omgivningen och även på forumet.
Har kört nöjd till mej själv sen -99 och har inga planer på att köpa nåt värre.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#379802 Inga problem alias. Jag vill att vi ska vrida och vända på detta och som sagt det är inte på något vis någon satsning på sysselsättning. Jag frågar ju er, ni som är engagerade och medvetna skogsägare. Och vill absolut inte ha allas medhåll och jubel utan åsikter positiva som negativa.
Är det vedertaget med runt 10fub/h med medelstor skördare. Har pratat med några som sagt runt 50-60fub/dag 8h.
Sen vill jag poängtera att mina siffror är ungefär, cirka på en höft. Lägg inte allt för mycket vikt i detta.
Jag ska göra lite tidsstudier framöver.
Gällande upparbetning av vindfällen så tror jag många här omkring tar hand om sina vindfällen oavsett om det är positivt resultat efter eller ej, ut ska dom. Många hinner inte och har inte utrustning för det utan ringer sin inspektor som skickar dit två maskiner nån dag eller två. Jag vågar nästan säga att mina närmsta fastigheter så är det 1 av 10 som reder upp det helt å hållet själv. Resten lejer. Har nog mest med o göra att man tycker det är ett tråkigt jobb (o se sin skog sönderblåst). En del kör nån kombi variant, sågar loss och låter skördaren göra resten. Skotar själva. En del gör ingenting alls förrän om nått år eller så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

alias  
#379805
Seb macahan skrev:Inga problem alias. Jag vill att vi ska vrida och vända på detta och som sagt det är inte på något vis någon satsning på sysselsättning. Jag frågar ju er, ni som är engagerade och medvetna skogsägare. Och vill absolut inte ha allas medhåll och jubel utan åsikter positiva som negativa.
Är det vedertaget med runt 10fub/h med medelstor skördare. Har pratat med några som sagt runt 50-60fub/dag 8h.
Sen vill jag poängtera att mina siffror är ungefär, cirka på en höft. Lägg inte allt för mycket vikt i detta.
Jag ska göra lite tidsstudier framöver.
Gällande upparbetning av vindfällen så tror jag många här omkring tar hand om sina vindfällen oavsett om det är positivt resultat efter eller ej, ut ska dom. Många hinner inte och har inte utrustning för det utan ringer sin inspektor som skickar dit två maskiner nån dag eller två. Jag vågar nästan säga att mina närmsta fastigheter så är det 1 av 10 som reder upp det helt å hållet själv. Resten lejer. Har nog mest med o göra att man tycker det är ett tråkigt jobb (o se sin skog sönderblåst). En del kör nån kombi variant, sågar loss och låter skördaren göra resten. Skotar själva. En del gör ingenting alls förrän om nått år eller så.


Att generalisera produktionen för en skördare är väl inte helt lätt. De som kör gallring härikring tycker jag brukar snacka om 100-120 stammar/h. Sen vet jag inte om det innefattar planering, tankning, påfyllning av Rotstop, kedjebyte m.m. eller om det är ren maskintid. Medelstammen måste spela in kraftigt för produktionen i gallring.


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#379806
gnisten83 skrev:Detta är en intressant svängning på forumet där stegmatare, kran el 3p monterat har sågats konsekvent som långsamma "leksaker"
Prestationen i bland vindfällor går väl nästan aldrig att jämföra, någon dag i en nerblåst kant på 1a gallring har jag tryckt igenom 180 stammar på en dag o då anser jag de gått kanon men då blir de bara kubb o massaved.
Vid de här laget säger datorn 1300 stammer sen jag började hugga i eländet så ett stycke över 300fub finns här, har dock inte noterattiden.

Men att få uppdrag har jag aldrig brytt mej om, mest av tidsbrist men även av ett ganska kompakt fnysande åt "trädrunkare" i omgivningen och även på forumet.
Har kört nöjd till mej själv sen -99 och har inga planer på att köpa nåt värre.


Det svänger nog inte gnisten83. Det är nog bara jag som är positivt överraskad över min leksak. Allt inklusive allt inom skogsskötsel går i gamla invanda upptrampade spår. Alla innovationer börjar med att de totalsågas. Varför? Jag tror att mycket handlar om att man är rädd o mista jobb på dyra upplåsta investeringar. Inte så konstigt, hade jag med varit.
Jag tror inte och vill inte och har ingen ambition om att jämföra alls egentligen med "riktiga" maskiner. Men du som jag ser ju fördelarna med detta koncept. (jag ser dom snabbare än jag kunnat ana). Hade jag haft någon granne som hade haft det jag har o kunnat ringa in honom 1-2ggr /år för denna typen av uppdrag hade jag gjort det. Vi hade en Hypro bärare här i trakten för några år sen. Jag ringde honom men han hade aldrig tid o komma. (han hade inte fullt upp med Hypron). Det är inte lönande är den nog mest använda frasen i detta forum jämt över.
Detta exempel berör inte fub/timme. Ett omkullblåst träd ska redas upp oavsett hur många fub det innehåller. Tiden för o reda upp det är "ungefär" detsamma om vi bortser från 1:a gallringar.

En arbetare i Sverige kostar i dag runt 330:-/timme (medelinkomst med skatt o sociala avg.) Att arbeta upp ett "träd" (cirka 40-50cm 2stock 2-3massa) med motorsåg tar runt 5-10min (säg 8min) kostnad: 44:-/träd. (21,33:- lönebortfall för löntagaren med 160:-/h)
Med en stegmatare (700:-/h) liknande det jag har tar det mellan 1-1,5min, säg (1,2min) kostnad 14:-/träd.
En skördare (1400:-/h) gör samma jobb på ca 15sek kostnad 5,83:-/träd.

Så visst är saker lönande beroende på hur man räknar. Jag vet att det inte är lönande o skota en slutavverkning på 0,5Ha med traktor. Men jag gör det på fritid för jag tycker det är roligt.
Men o ta ledigt från sin "ordinarie" tjänst för o hinna arbeta upp vindfällen är faktiskt inte lönande någon stans.
Sen vidhåller jag, mina grejer håller inte för o göra detta 8h/dag 5dagar i veckan i år ut år in. Inte en chans. Det är där en skördare skiljer sig stort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Axl  
#379815 Får du bara tag i dina första kunder borde det rulla på. Byggjobb borde du väl ha lite kontakter för att få tag i, det är ju alltid bråttom och inte så noga vad det kostar om det står ett par grävmaskiner och väntar, där är nog flexibilitet viktigare. Tycker 750 verkar vara en rimlig timpeng, du har ju ingen anledning att göra det billigare. Jag tror också en billig flytt kan locka, det tar emot att betala ett par tusen bara för att få en maskin på plats även om det kanske blir billigare per kubik.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

550  
#379829
Seb macahan skrev:Men det finns ju markägare som i dagsläget betalar 1200-1400 för en skördare ska köra in o hugga 30-50fub vindfällen. 7/10 markägare gör så här. Skotning var nog mer tänkt till de som inte vill eller kan. Där skulle taxan vara lägre, runt 650 pga nyttjandegrad och i skotning av plock vindfällen är nog traktor mer effektiv än skotare.
Nu är det igentligen ointressant hur många fub jag hunnit pga ingen av er vet hur: många ensamträd. Transportsträcka, besvärligt och hur terräng och hinder sett ut. Men jag uppskattar det till runt 110fub. Längdmätningen är lika precis som på en skördare. Det kan diffa på nån cm ibland.


Jahadu, jag trodde du satt och räknade slagen :lol: Men då finns det mäthjul alltså, det är förstås en klar fördel om man ska köra grövre. Egentligen borde det vara manuellhuggare du konkurrerar med på små objekt, men det är inte alltid så lätt att få tag i någon kanske. Du har en stor fördel om det är en bröt, för då är det inte många manuellhuggare som tar jobbet, utan hänvisar till maskin. Vi hade en i år, hade varit bra att ha med en starkare kran att lyfta med. I och för sig hade det varit mest manuellt jobb ändå med tanke på att det var riktigt grovt. Mycket jobb var det i alla fall (och alldeles för mycket klättring).

Flexibilitet är också en stor konkurrensfördel, i och med att du inte kör på heltid med maskinen! Men uppskattar folk verkligen framkörningsavgifter? Är det inte enklare att bara räkna timmar? Jag tror inte riktigt på alla specificerade "affärserbjudande", löpande blir mer personligt tycker jag (eller hur man ska förklara det).

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379868 I mina trakter finns det i princip en huggarvagn på varje gård, mao så är de flesta väldigt aktiva. Av de skogsägare jag känner så är det kanske 2/10 som skulle ta in en skördare för vindfällen om ens det. Trots det tycker jag att idén är bra, att ta in dig, eller mig, för att hjälpa till tror jag skulle ses som ett " hjälpmedel" inom ramen för den egna självverksamheten. Och då definierar jag egentligen inte självverksam som att man gör precis allting själv, utan snarare att man bestämmer och har kontroll över allting själv, till skillnad mot om du anlitar ett bolag. Ungefär som att jag renoverade köket själv men tog hjälp av rörmokarn med flytt av avlopp eller liknande.
Flexibilitet, tillgänglighet och en "låg" etablering/framkörningsavgift tror jag är dina starkaste argument då det är svårt att pedagogiskt jämföra sig mot en skördare.
Sen håller jag med och tycker det är kul att jag inte är själv om att tycka att man kan räkna på olika sätt. Tex hyrde jag ut min 5 tons grävare för 320 kr/h plus moms i 10 timmar. Grävaren är betald och tappar knappast nåt i värde så i princip är det cash in som subventionerar mitt ägande av dito. Kan jag tycka är lönsamt, men skulle knappast starta ett företag med inriktning att hyra ut grävare för 320 kr/h :-)

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Eaeab  
#379878 Hej inte för att kapa tråden men blir lite sugen när man läser allt detta. Jag har en 6650 samt en moheda 155.
Jag kom över en moheda 400 härom dagen samt ett kranfäste till traktorn av märket "FROG".
Det är liknande princip som Jake men annat märke. Någon som sitter på någon info om detta?
Nästa fråga är- tror ni en moheda 400 (400kg på fullt utligg 6,5 m) pallar med ett arbro eller tapio 350?
Tacksam för svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).