Socialt (mer om oss)

En skogstoks funderingar

33 inlägg 12172 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

halvproffs  
#378729 Först; Grattis Magnus!! Sen måste jag tacka för den överväldigande responsen jag har fått den lilla berättelsen. Hade inte alls väntat mig det här.

Erre kände igen sig förutom en sak; Snuset. Slutade snusa för 12 år sedan men så sent som i Torsdags när jag hade fikat åkte högerhanden reflexmässigt upp till bröstfickan för arr hala upp dosan. Händer sällan nuförtin och det är skönt att slippa få den där ångesten att komma till skogen 1mil hemifrån och upptäcka att dosan, den är inte med.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Umea  
#378730 Grattis i efterskott Magnus M !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

totaya79  
#378768 Erre kände igen sig förutom en sak; Snuset. Slutade snusa för 12 år sedan men så sent som i Torsdags när jag hade fikat åkte högerhanden reflexmässigt upp till bröstfickan för arr hala upp dosan. Händer sällan nuförtin och det är skönt att slippa få den där ångesten att komma till skogen 1mil hemifrån och upptäcka att dosan, den är inte med.[/quote]

Det känner jag igen, lär aldrig försvinna helt. Men det luktar överjäv..gt gott! Då Ettan lös kommer på wonderbaum köper en pall. :lol: :mrgreen: Trevlig text också.

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Blivande snickare  
#378778 Känner till vis del igen mig åxå, inte i Erres snus men i halvproffs berättelse :)
Tyvärr har vi så lite skog att det sällan behövs hela dagar för sågning, är några år till ett par gallringar än så för tillfället är det bara vindfällen som sysselsätter.
Ett onödigt jobb såklart men väldigt kul ändå! :grin:

Ja om snuset än, snusar inte själv men håller med totaya, det doftar fan så gott! :P

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Volundsmed  
#379246 Snus, bensin/olja, mat och vatten är det som alltid dubbelkollas innan det blir färd till skogen! På sommaren när det är varmt så är det några extra tröjor som packas med, även när det är dåligt väeer med. Sen är det bara att njuta när man går genom röjningen eller gallring på väg till bilen för att äta. Resultatet som man åstadkommer är den största belöningen, den är bättre än lönen tamigfan [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

uffejohan  
#379268 Precis så är det "halvproffs", underbart skrivet..... Har läst det flera gånger och drömt mej ut i skogen varje gång. Kan känna dofter och de invanda rutinerna. Huggarkläderna med den omisskännliga doften, de hårda handskarna efter att de torkat lite för varmt, känslan av att sätta i en ny fil i hållaren och mycket annat. Sedan är det härligt att i vår ålder kunna ta det i den takt vi själva vill, de träd jag lämnar idag kan jag likaväl ta i morgon.
Tack för din berättelse!

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

Seb macahan  
#379305 Ja det var riktigt fint @halvproffs. Härligt att du "målade denna tavlan" åt oss alla som brinner för detta.
Men hur lyckades du motivera dig med o sluta med det där i bröstfickan.
Själv kände jag nog precis som Erre att det skull in en lös general där i den fina berättelsen, ungefär efter äggmackan o precis innan kaffet börjar sina i koppen. Inte för på något vis att jag vill påvisa något positivt med tobak. Men jag är slav under mitt dåliga förstånd. Det liksom gifter sig med lukten från barr, kåda, kaffe och svett. Förmodligen har jag något skevt mansideal men jag kan inte låta bli o njuta av det och vill verkligen inte sluta även om jag vet att jag borde. Rökning har jag lagt av med helt sen jag började springa och har aldrig varit någon vanerökare men även där, när jag skotade med häst förut hände det att jag hade med mig en pipa i fickan, mest för o glorifiera "tavlan" med hästkarlen som tog en rökpaus med pipa intill sina arbetskollegor (hästarna). Givetvis dumt och omoget men så gott det luktade. Särskilt på håll. Önskar ibland det kunde komma någon piprökande "gubbe" o bara gå förbi på 20m håll för o känna doften.
Hur som helst får vi nog censurera bort detta då vi även har yngre läsare, men jag/vi får hoppas de har mer förstånd än en annan. Lära sig o njuta i skog o vardag utan dessa gifter är givetvis o föredra för har man väl varit där så är saknaden oåterkallelig!!
(vad lång det blev....det var ju inte likt mig :???: skulle ju bara hylla halvproffs o hålla med Erre....) :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

halvproffs  
#379340 Tack för hyllningen. Hade aldrig trott att det skulle tas emot så positivt. Blev egentligen en snabbskrift för frugan stod nere och Skrek; Kom nu då, vi ska ju åka och handla. Alltid lite stress i nåt hörn. Förresten du och Erre formulerar er bättre än vad jag gör.

Nu till snuset; Har tänkt ibland denna stress med snus att det alltid ska finnas till hands, jämt och i mängd så inte ångesten kom ikapp.

Satt på Arlanda och skulle till Brasilien och Amazonas. Slängde dosan i en papperskorg. Tänkte; Jag ska bestämma över snuset och inte tvärtom. Tror att det är obefintligt med snus i Amazonas så det var en chansning modell större. Mycket intressant resa så snusbegäret gjorde sig inte så farligt påmint förrän jag kom hem. Då blev det värre när man var i sina vanliga skor o vanor. Började snusa havregryn ca 1år och det dövade habegäret rejält. När jag skulle sluta med havregryn blev det svårt! Så någonting under läppen behövs tydligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

totte  
#379346 Hmm, ja, det där snuset, det verkar inte som jag kommer ifrån. Fast jag odlar ju mitt eget numera. Inte så bra kanske, då har jag inte ens det ekonomiska argumentet att ta till. Pipa rökte jag i många år, det var som nåt som bara hörde till i skogen, på den tiden jag var där. Lukten av piprök, som Seb skriver om, ja den var speciell. Och aldrig smakade pipan så bra som när man tände med en glöd ifrån brasan.

Nä, nu får det va slut med tobaksreklamen, det blir ju snart ännu mer restriktioner om vår förbudsglada regering får som den vill. Det var ju egentligen inte det jag skulle skriva om alls utan bara om att det var så förbaskat bra skrivet, din lilla berättelse från skogen, halvproffs. Små författartalanger hittar vi då och då och lite här och där på forumet, nu fick vi en till.

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

t4bb3  
#379704 Härlig läsning!

Avatar Fallback

Re: En skogstoks funderingar

Umea  
#379735 En eloge till alla er som har lyckats med att sluta snusa och röka.

Bra jobbat !!!

Din lösning med havregryn som snus ersättning var ju en strålande ide !!!


Tankeexperiment :

Låt säga att en ask Snus eller en ask cigaretter kostar 50 spänn.

Om man börjar snusa / röka när man är 15 år och håller på till 85 års ålder.

Blir det 50 kr i 365 dagar i 70 år.

Dessa dryga 1,2 miljoner kr kan man ju antingen lägga till att stödja tobaks industrin eller använda till något annat.

Ny traktor med skogsvagn ?

En bit mark ?

Eller något annat man önskar och prioriterar i livet.


Förlåt trådskaparen halvproffs nu blev det här ett sidospår men jag kan inte låta bli.

Detta är för mig en grym verklighet när man möter en småbarns pappa på 35 år med cancer där man vet att dom aldrig

får se sina barn växa upp…..

Mitt råd är: sluta snusa och röka och välj Livet i stället !!!

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

Äboda  
#379995 Håller på att sluta snusa efter 40 år som snusare. Har använt det här som substitut under en dryg månad nu för att bli av med det värsta nikotinsuget. Fungerar riktigt bra faktiskt. Tillsätter dock en liten skvätt whisky i dosan för att få det lite fuktigare och lite mer smak.
http://www.snusbolaget.se/snus/nikotinfritt-snus/xqs-los-nikotinfritt-snus

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

Erre  
#380160 Skål på dig @halvproffs

Jag är förvisso inte i skogen nu men ett glas saft går alltid ner ändå! :grin:

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

hlb  
#380166 @Erre. Nu kan du snart gå över till nytappad björksav. E-medlet i köpt saft är inte att leka med. Björksaft spetsat med fläder eller hemgjord rabarbersaft är det bästa man kan dricka. Även mina barnbarn älskar farfars björkdricka. För föräldrar kan man visst ställa på jäsning också- Bara googla och lära sig.

Användarvisningsbild

Re: En skogstoks funderingar

Erre  
#380170
hlb skrev:Erre. Nu kan du snart gå över till nytappad björksav. E-medlet i köpt saft är inte att leka med. Björksaft spetsat med fläder eller hemgjord rabarbersaft är det bästa man kan dricka. Även mina barnbarn älskar farfars björkdricka. För föräldrar kan man visst ställa på jäsning också- Bara googla och lära sig.


@hlb
Jag tackar för det tipset!
Vore kul att testa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).