Socialt (mer om oss)

Säkerheten vid skogsarbete

43 inlägg 17770 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Göt  
#379357 Oj får beklaga sorgen.

Ännu värre när det är någon man känner

Elmia
Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Blivande snickare  
#379370 Beklagar sorgen Machonisti.
Läste det på lördag förmiddag på nätet å kom att tänka på dig. Var närmare än jag trodde.. :/

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

sundelius  
#379382 Beklagar macho, sorgligt när det händer :sad:

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

valtra900  
#379402 Det var den olyckan jag skrev om.Har nån av er på forumet råkat utför nån olycka i skogen?Själv har jag inte råkat ut för nån olycka i skogen.Men min frus farfar bröt benet när han arbetade i skogen för många år sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Hema  
#379433
machonisti skrev:En man i medelåldern dog i en arbetsolycka i Tjärlax, Närpes, på fredag eftermiddag. Mannen arbetade i skogen

Mannen arbetade i skogen med att fälla träd med motorsåg när han hamnade i kläm under ett fallande träd.
Mannen var död när räddningsmanskapet anlände till platsen. Polisen utreder händelsen som ett arbetsolycksfall.

Detta kunde Österbottningar läsa i tidningen på lördagsmorgon.
Extra jävligt blev det när jag idag fick reda på vem det var. En arbetskamrat...

:( Beklagar.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

halvproffs  
#379477
valtra900 skrev:Det var den olyckan jag skrev om.Har nån av er på forumet råkat utför nån olycka i skogen?Själv har jag inte råkat ut för nån olycka i skogen.Men min frus farfar bröt benet när han arbetade i skogen för många år sen.

Beklagar att det gick så illa Macho.
Har inte råkat ut för någon olycka direkt vad jag kan komma på. Däremot finns det några incidenter och den allvarligaste var av nonchalanskaraktär. Detta berodde till en del på oerfarenhet då det är måånga år sedan. Fällde en lång smal björk. Tog inte stegen bakåt och åt sidan. Såg inte stenen framför så det blev hävarm på änden som snuddade näsan, tog tag i hjälmskärmen och lyfte nästan av mig hjälmen. Kändes som öronen slets bort av hörselskydden.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Umea  
#379489 Beklagar sorgen
Fruktansvärt tragiskt när det inträffar.

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Hammaren  
#379614 Idag när jag skulle underväxtröja en gallring så åkte jag ungefär 3 kilometer på oplogad väg, 30cm snö i vägen, det gick bra, fyrhjulsdrift på caddyn så den tuggade sig fram dit jag skulle, men vad skulle hända om jag skadat mig? Trots nödkoordinater och certifieringar till höger och vänster så, skulle inte en ambulans på något vis ha en chans att ta sig fram till mig. Så det är mycket att väga in med säkerheten i skogen, tyvärr så plogas inga vägar för röjare! Möjligen när maskinerna kommer.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

machonisti  
#379619 Känsligt ämne så det kan lätt bli fel, därför skriver jag inte mycket.
Jag är inte närmast sörjande men vi diskuterade alltid skogsvagnar, traktorer, grävmaskiner och dumpervagnar då vi träffades.
Vila i frid.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

tallen100  
#379629
Hammaren skrev: men vad skulle hända om jag skadat mig? Trots nödkoordinater och certifieringar till höger och vänster så, skulle inte en ambulans på något vis ha en chans att ta sig fram till mig. Så det är mycket att väga in med säkerheten i skogen, tyvärr så plogas inga vägar för röjare! Möjligen när maskinerna kommer.

Det är sådana gånger det absolut inte får gå fel, men det är bedrövligt att vägarna inte plogas upp när röjare ska ut
säkerhetstänket har sina tydliga brister.
Vad gäller ambulanser så kommer dom med dom där bussliknande sakerna så har dom bara bakhjulsdrift och kommer knappt av asfalten om det är 1dm snö, skrämmande :shock:

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#379635 Beklagar machonisti. Det går fort när det händer.. hua.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

husqvarna_med_sthil  
#379637
valtra900 skrev:Det var den olyckan jag skrev om.Har nån av er på forumet råkat utför nån olycka i skogen?Själv har jag inte råkat ut för nån olycka i skogen.Men min frus farfar bröt benet när han arbetade i skogen för många år sen.


Inte jag, morfar högg sig i benet med en yxa en gång och råkade även i slagsmål med ett gäng skogshuggare i en annan stuga vid ett tillfälle men den gången hade han gått hel därifrån men möblemanget hade tydligen fått bytas ut.

En bekant i närheten miste dock armen på 80-talet men den historien han berättade om det förloppet är inget han pratar vitt och brett om och inget jag tänker föra vidare men jag var blev helt kall när han berättade igenom upplevelsen som han kommer ihåg den.

Avatar Fallback

Re: Säkerheten vid skogsarbete

valtra900  
#379750 Det är nog tungt när döden är inblandad i olyckor.Har du hört nå mer om olyckan med Peter machonisti?Hans mor är uppväxt i samma by som jag också är uppväxt i.Har averkat nåt skogsskifte åt honnom,men det är nog ca 10 år sen.Tänker på hans mor,peter var hennes allt i livet.Peter var väldigt intresserad av maskiner,gick att ha långa diskussoner om dem med honnom.Han kommer att vara saknad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

machonisti  
#379897 E va no na fastfälld bjärkar. E lära finns in nagär fastfälld tär di hitta an. Ha föl no gaa ynjy. Di hitta an me in bjärk uvi ryggin. Di trodd att int an ha liga så liäng. Men köm väit nu he.

Användarvisningsbild

Re: Säkerheten vid skogsarbete

Göt  
#379902 Va hemskt

Var han ute och högg själv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).