Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54452 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379576 Ja det verkar konstigt jag har själv en 391a med stihl kedja fungerar utmärkt inga problem att fila.Det är som dom säger måste vara nägot annat fel åk till en stihl ÅF och konsultera hen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#379589
Niking skrev:
volvo_per skrev:Vill gärna handla grejer hos min åf och dom har inte oregon. Och efter att ha provkört 576 och det var en sån jäkla skillnad så fick det bli en sådan. Ville inte se stihlen mer just då om jag ska vara ärlig :)


Men då måste det ha varit en ett betydligt större fel på sågen än bara kedjan?
/Niklas


Var inget fel på min 441. Vad tyckte du var bättre med 441 när du jämförde den med 576 då?

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379600 Jag har aldrig kört någon 441 så då kan jag inte jämföra med 576. Den sistnämnda har jag förvisso provkört, men valde snabbt bort den mot en 560 p.g.a. vikten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#379604 Okej. Jag körde iaf båda två med nya kedjor och tyckte att 576 var trevligare såg pga vibrationerna och kasten som blev vid instick. Tyckte stihlen var riktigt otäck.Provade stihlen med flera av deras kedjor. Tror dom heter rm och rs om jag inte mins fel.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379608 Kast vid instick beror väl främst på bristfällig teknik?

Vibrationer kan ju dock bero på både kedja och såg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#379609 Har jag bara bristfällig teknik när jag kör med stihl sågen då? Skit samma. Du får vara hur stihl frälst du vill men åter till ekhagas fråga så valde jag bort stihl pga kedjorna. Och jag har jämfört två sågar bredvid varandra med nya ofilade kedjor.
Du säger ju själv att du inte ens kört någon 441.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379613 Stemme det dei heite rm og rc, rm er semichisel (rundt hjørne ) og rc er full chisel (90 grader hjørne) Har brukt begge to men det begynna å bli ei stund siå.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Göt  
#379617 Håller med om att Stihls kedjor är mera hårdfilade. Fick rådet att fila utan mall och det hjälpte, blev vassare att fila på frihand...fråga mig inte varför :geek:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379618
volvo_per skrev:Har jag bara bristfällig teknik när jag kör med stihl sågen då? Skit samma. Du får vara hur stihl frälst du vill men åter till ekhagas fråga så valde jag bort stihl pga kedjorna. Och jag har jämfört två sågar bredvid varandra med nya ofilade kedjor.
Du säger ju själv att du inte ens kört någon 441.


Jag har inte en endaste Stihl motorsåg i min ägo, utan där har jag bara Husqvarna p.g.a. triobrake. Har även Husqvarnas batterisåg och midjeröjare.

Däremot har jag två Stihl klingröjsågar, som funkar bra.

Men för att återgå till sakfrågan så beror väl kast vid instick på bristande teknik. För mig veterligen omfattar kastsektorn samma område på svärdet hos både Husqvarna och Stihl.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

volvo_per  
#379623 Skit samma vilket. Jag fick iaf en massa otäcka kast vid instick när jag hade stihl och aldrig fått något med husqvarna och då tror jag inte det har med tekniken och göra. Om inte en stihl såg ska hanteras med någon särskild teknik då ;) tror det dels beror på stihls kedja och även svärdet då det har en större topp jämfört med husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379626 De vanliga Rollmatic E svärden finns med både 10 och 11 kugg noshjul och det påverkar naturligtvis. Använder Hva 10 på alla sina svärd?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

tallen100  
#379632
Niking skrev:Kast vid instick beror väl främst på bristfällig teknik?
/Niklas

Beror främst på kedjan skulle jag säga, har du för låga ryttare är det lätt att det kastar vid instick.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379643 En rätt filad och vass kedja kastar inte. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379648
röjar kalle skrev:En rätt filad och vass kedja kastar inte. :surp:


Borde gälla oavsett om det är Stihls eller Huskvarnas kedjor. Kastsektorn är ju den samma.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 08 mar 2016, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379649
tallen100 skrev:
Niking skrev:Kast vid instick beror väl främst på bristfällig teknik?
/Niklas

Beror främst på kedjan skulle jag säga, har du för låga ryttare är det lätt att det kastar vid instick.


Då får ju sågtekniken anpassas till detta faktum.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).