ons 09 mar 2016, 00:32#379727
När jag tittade efter ny traktor så förde jag loggbok på objekt som kom upp på blocket för att få lite prisunderlag osv. Nu var det 2wd modeller så det är nog inte så intressant att se min loggbok men när jag jämför så är inte 505 & 605 markant dyrare. Hur många timmar objektet gått, skick och idéer som säljaren har om priset spretar mer iväg. Så med nedanstående vill jag bara tycka till om att du kan hålla ögonen öppna även för 505 & 605.
Folk är nog lite besatta av att få sitta och trängas i en 205/305/405:a...
Tittar jag på specifikationerna tycker jag det inte är så stor skillnad i storleken på MF 165 och Valmet 405 2wd. Hjulbasen är inom några cm. 4wd har 1,5 dm längre. Traktorn är lite längre, visst. Hyttskillnaden består väl mycket i att (som på alla modernare traktorer), att du inte sitter nere på transmissionhuset utan den är högre upp så man kan ha plant golv mellan fötterna, behöver inte gränsla.
Jag har en rätt så tidig MF 175:a själv.
505 & 605 är trecylindriga i mellanserien (för jordbruket: 505,605, 655, 705, 755, 805, 855, 905). Hytten är likadan. 3-cylindriga är lite kortare än 4-cylindriga (905:an är den enda sexan här) men bara några få cm skillnad i hjulbas. Det är mest att däcken är olika stora (vad en 505:a och 805:a standardutrustades med skiljer sig) som får en att tycka de är skillnad (och det är det ju också = högre däck, högre markfrigång). Småserien (för lantbruk) är 305 och 405 som senare kompletterades med 205 (samma 2,7 liters motor men utan turbo) samt 255, 355, 455, 555 som är 3,3 litersmotorer.
Småserien bygger starkt på Valmets tidigare traktorer, de fick sig en omgörare på transmissionen och bromsar jämfört med föregångare 504 och 604 (alltså föregångare till 305 och 405. Inte 505 och 605).
Mellanserien är den som verkligen byggdes upp från grunden tillsammans med Volvo BM när de slogs ihop i scantrac.
Min 6300 (som på något vis kan jämföras som ersättare till 705:an) är definitivt en märkbart större traktor än 175:an men väldigt smidig. Den är 2wd och verkar ha bättre styrvinkel är 175:an så vändradien i praktiken blir densamma när jag tittat i gruset efter att ha snurrat runt. Det är original servostyrning på 175:an om det inverkar (negativt?). Till skillnad från många andra samtidiga 4wd traktorer så har Valmets drivna framaxlar (för 05-serien) tydligen en bra vinkel de också. Med liten vändradie antar jag man känner sig smidigare i skogen.
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.