Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

15 inlägg 8119 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#378490 Har lite vilda idéer, som kanske är heltokiga. Men vill ändå ventilera dem med er här på forumet.

Skulle det vara möjligt och funktionellt att sätta kvistknivar samt såg längst ut på den fasta delen av vipparmen på en vikarmskran? Så att man med hjälp av utskjutet får en stegmatare. Ungefär som logman, fast bara med kvistknivar på ett ställe. Inte helt optimalt att inte ha knivar när man kör ut kranen, men det borde gå om det inte är allt för grova grenar. Fjäderbelastade pinnar skulle kunna sättas på bommen för att markera längder. Skulle bara funka till massaved och kubb, stock blir för långt tror jag.

Tanken är att kunna både kvista kapa och lasta med samma maskin utan att behöva göra några ändringar (ex lyfta av processorn från kärran eller byta aggregat). Fällning sker manuellt.

Jag har inga möjligheter att testa detta på något sätt då jag kör Mowi nu. Men i framtiden blir det nog en Moheda M65 eller större :)

Allt gott: Johannes G


Senast redigerad av JohannesG fre 04 mar 2016, 17:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

Jim_90  
#378548 Hade en liknande ide jag med men med en gripsåg på vipparmen och en kvistknivsgrip i spetsen..

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#378576 Med en från hytten justerbar bromslänk skulle det kanske gå att ha knivar även på gripen. Men vet inte om detta finns. Finns det låter det dyrt, och det var inte min tanke. Om detta ens är en vettig tanke.

MVH: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

Fredrik Reuter  
#378670 Hej,
Lite skisser vore intressant Johannes!
Tycker annars att det är mycket intressant med dessa idéer och riktigt roligt att du startat en tråd om den, det är så vi kan hitta på nya saker för skogen! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#378865 Ganska orealistisk skiss, men jag tror ni fattar tanken. Skall sitta en såg på vipparmen också.
1457199455_skiss.jpg


Allt gott: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

Relaskop  
#378876 Tummen upp for nya ideer! :-)

Avatar Fallback

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379046 Skulle du ha en fast kniv där knivarna sitter nu och 2 rörliga bakom går det nog att få till kvistningen bättre.

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#379068
roten skrev:Skulle du ha en fast kniv där knivarna sitter nu och 2 rörliga bakom går det nog att få till kvistningen bättre.

Hur menar du? Det måste självklart vara knivar som kvistar runt hela trädet. Samma typ som sitter på de flesta stegmatare/processorer. Skissen är inte exakt på något sätt.

MVH: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379490 Ok, såg bara ut som att det skulle vara 2 knivar. Ingen dum ide alls faktiskt. Klurat nåt på styrning?

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#379494 Har inte klurat så mycket egentligen. Mest brainstorming än så länge. Men det finns säkert många sätt att styra detta på. Förslag är välkomna.

Funderar på om knivarna bör kunna fällas längs med vipparmen för att ta mindre plats. De måste ju komma ut en bit för att vara i nivå med gripen, och så virket inte krockar med bommen allt för tidigt.

MVH: Johannes G

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

axwell  
#379502
JohannesG skrev:Funderar på om knivarna bör kunna fällas längs med vipparmen för att ta mindre plats. De måste ju komma ut en bit för att vara i nivå med gripen, och så virket inte krockar med bommen allt för tidigt.


Det kommer den tveklöst att göra (krocka med bommen).
Du får sätta in en led på stickan som kan vinkla upp stickan mellan bommen och knivarna.

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379513 Jag var inne lite på det du tänker fast i min tanke satt en kvistkniv med kap på en stolpe bak på vagnen o så skulle man dra trädet genom kniven med utskjutet. Kap måste sitta på ett eget litet utskjut som går fram en bit vid kap så man får en ny ände att dra i efter kapet.
Sen har den en annan nackdel att trädet måste upp i kniven bakifrån vilket begränsar lite för mycket hur träden måste fällas.

Om stolpen sitter på en ledad arm som kan vinklas i sidled skulle det förbättra lite.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#379547
axwell skrev:Det kommer den tveklöst att göra (krocka med bommen).
Du får sätta in en led på stickan som kan vinkla upp stickan mellan bommen och knivarna.


Det beror på hur lång kranen är samt vilket sortiment man kvistar. På en kort kran (läs under 6m) blir det nog fort problem med att bommen tar i.

Hur menar du med en led på stickan? Hänger inte riktigt med där.

Allt gott: Johannes G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

Erre  
#763604 Kommit längre @JohannesG

Användarvisningsbild

Re: Kvistknivar på vipparmen (vilda tankar)

JohannesG  
#763616
Erre skrev:Kommit längre @JohannesG

Nej det har jag inte. Det blev ju lite andra och bättre projekt istället.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).