Gallring

Gallringsbehov nu i mina sidor.

12 inlägg 6715 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsbehov nu i mina sidor.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356185 Skogsstyrelsen har uppdaterat "mina sidor " med vilka bestånd som kan vara aktuella för gallring.
Och Lutning på branter....
Klart intressant.......



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

sundelius  
#356188
Sweden-viking skrev:Skogsstyrelsen har uppdaterat "mina sidor " med vilka bestånd som kan vara aktuella för gallring.
Och Lutning på branter....
Klart intressant.......


Låter bra, tack för info :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Heriani  
#356206 Tyvärr verkar dom dock samtidigt ha tagit bort konturkartan där man själv kunde ändra belysningvinkel och höjdskalan etc.
Var använbart för att körvägar och diken etc inte allttid framträder så bra med "defalt- valen
:(

Avatar Fallback

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356550 Har kollat lite nu. Eftersom de inte har trädens ålder, så kan de inte gissa SI utifrån höjd, så man måste ange vilken SI det är. Svårt att få en överblick över hela fastigheten då. En grej man skulle kunna göra i QGIS, genom att ladda ner kartorna för höjd, volym och stamantal, och kombinera med ålder och beståndsgränser från sin egna data. Själva funktionen för när behov föreligger får man också leta upp/skapa.

Avatar Fallback

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

patruna  
#379338 En fråga
Kan skogsstyrelsen se mina planeringar som är inritade på ``mina sidor`` utan att jag tillåter det ? vad tror ni

Avatar Fallback

Re: Sv: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Mattiase  
#379341
patruna skrev:En fråga
Kan skogsstyrelsen se mina planeringar som är inritade på ``mina sidor`` utan att jag tillåter det ? vad tror ni
Mest troligt ja.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379438
Mattiase skrev:
patruna skrev:En fråga
Kan skogsstyrelsen se mina planeringar som är inritade på ``mina sidor`` utan att jag tillåter det ? vad tror ni
Mest troligt ja.


Därför ska man INTE planera i mina sidor. För då kan man lika gärna göra planeringen hos SNF eller skydda skogen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Fredrik Reuter  
#379444 Hej,
Rent tekniskt så är det ju så, de har tillgång till det.
Men sedan är frågorna;
1. Har de resurser att sitta och titta på detta?
2. Vad säger avtalet om utlämnande av data du själv bidragit med?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379449 Offentlighetsprincipen...

Användarvisningsbild

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

Fredrik Reuter  
#379452 Ja, kanske det Niking. Men det vore intressant att grotta lite i detta.

Här är avtalet, men jag hittar inget om den data man själv bidrar med.

https://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-b ... ina-sidor/

Avatar Fallback

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

patruna  
#379474 Jag tror definitift att dom kollar upp på något sätt ! När jag fick tillgång till verktyget för några år sedan satt jag och lekte med funktionerna några kvällar och gjorde ``låtsasplaneringar`` relativt hårda sådana på ett skifte om ca 200ha bara för att testa om det var något bra verktyg.Jag la det åt sidan och tänkte inte mer på det ! ca 2,5-3 veckor senare när jag besökte skiftet som ligger 10 mil bort såg jag att skiftet var perforerat med snöskoter,även genom dom mest eländiga passagena.Enligt en iakttagare var det skogxxtyrelsen som varit där.När jag kom hem gick jag in och raderade allt och efter det är jag bara inne och tittar där.I och för sig tror jag att dom bara fick en orsak att ta sig en friluftsdag med skotrarna.

Avatar Fallback

Re: Gallringsbehov nu i mina sidor.

isteskog  
#379500 Storebror ser dig........ :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).