Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68240 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#355899 Nu har jag gnetat igenom alla torkade stjälkar genom kvarnen. Sen har jag blandat ihop hela rasket för att få det jämnt fördelat med tidigare och senare skördat och stjälkmjölet jämnt fördelat i allt. Nu packat i 6 plastpåsar om 4 hg i varje. En påse torrtobak = ca 1 kg snus.

1501964596_151207_2.jpg

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sv: Odla tobak till snus

agrotron  
#355983
JensSkoog skrev:
agrotron skrev: Ska bara hitta hur man gör cigarr bara:?

Efter vad jag hörd, så behöver man ett riktigt tjockt fruntimmer som kan rulla i hop tobaksbladerna på låret :)) :))


Haha. Är det så? ;) får återkomma med den biten sen då. Måste göda upp frugan lite snabbt då:D

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#355986 En Havanna ska rullas av kvinnor på svettiga lår. Ja, så är det. Olika blad inuti och utanpå. Rätt hårdhet. Kallas för hantverk.

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#358121 Sen sist har jag bakat en 400 g sats av den slutliga blandningen. Körde det lite mer finmalet än de föregående.

400 g tobak, 6 dl vatten och 45 g salt. Lite mer salt än tidigare, när jag hade 10 g per hg tobak. Kändes lite torrt efter ett par dagars bakning så jag sprayade på och blandade ner 1,5 dl vatten ytterligare. Bakning den här gången i 45 - 48 grader i 6 dygn. En del vatten har gått bort under bakningen så 1 dl tillsattes efteråt. Det blev närapå 1100 g färdigt snus.

Resultatet blev utmärkt, betydligt smakrikare än de första omgångarna och lite mjukare i konsistensen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Oden  
#375315 Mkt trevlig tråd!!!! Missat den tidigare. Men hoppas på nya inlägg ifrån Totte!

Mvh Oden

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#375367
Oden skrev:Mkt trevlig tråd!!!! Missat den tidigare. Men hoppas på nya inlägg ifrån Totte!

Mvh Oden


Tack Oden! Har väl inte hänt så mycket nu under vintern. Snusar vidare på den senast gjorda satsen. Jo, jag har experimenterat med att tillsätta lite natriumkarbonat, 4 g till 250 g färdigt snus. Natriumkarbonat (soda) finns väl att köpa nånstans, attan vet var, utom per postorder från snusfirmor på nätet, men ett enkelt sätt är att köpa en burk bikarbonat och så värma det i ugnen i 200 grader i en kvart, så blir det soda av det.

Snuset blir lite vassare av sodan, men med den mängden jag har blir det inte så det känns skarpt under läppen. Så jag fortsätter med det tills vidare i alla fall.

Så har jag provsått några frön av det jag tog i höstas bara för att kolla grobarheten, som visade sig vara mycket bra. Nu runt kommande månadsskifte är det dags att så inför säsongens kommande odling.

Återkommer efterhand som det händer något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

agrotron  
#375417 Står också och väntar på att så mina frön. Köpte 4 olika sorter och hoppas jag hinner med allt nu bara haha. Lite snus och nån cigarr

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Oden  
#375420 Har för mig att tobaksodling var ganska utbrett en gång i tiden. T om i i Stockholmstrakten.
Vilka växtzoner krävs för att det skall fungera? I mitt fall så ligger jag någonstans mellan 5-6
dock så har jag ett bra söderläge. :grin:

Verkar ju finnas många positiva bieffekter från tobaksodling bla att skadedjur tycks minska där man odlar tobak.

M vh Oden

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#375566 Det var uppe här i tråden på sidan 1. Här är de som odlar tobak uppe i Västerbotten, det är bara ett par km från där jag bodde tidigare, så Kent som består med marken kände jag då. Bör även där vara i gränslandet zon 5 - 6.

http://www.vk.se/1493376/de-odlar-egen-tobak

Här kan du läsa mer om tobaskodlingens historia i Sverige. http://www.tobaksochtandsticksmuseum.se ... -Historia/

Lycka till med plantorna agrotron!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#379351 Säsongsstart igår. Sått årets förgroddsplantor. Står nu i badrumsfönstret, där det är ganska varmt. Bara att kolla och hålla det lagom fuktigt nu tills det har grott. Fröna ligger på ytan, de är ljusgroende och skall inte täckas över eller myllas ner. Brukar ta en dryg vecka tills de första späda groddarna syns.

Ett sånt här miniväxthus är idealiskt för sådd av sånt här, med locket på så torkar det inte, särskilt viktigt just för ljusgroende frön liggande på ytan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#380703 Det gror.
1501964717_160312_1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

JensSkoog  
#380705
totte skrev:Det gror.

Härligt - redan nu är nästa års "snus-spannmål" på väg. Täck för att du delar
den här ädlasta av all ädel odling med oss :-BD

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

husqvarna_med_sthil  
#380734 Jag håller med Jens ! Har missat tråden men nu har jag läst igenom den från sida ett. Jäkligt intressant, tyvärr är man väl ute väl sent nu men.. nästa år ska jag då, om jag lyckas få tag i frö.

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#380882
husqvarna_med_sthil skrev:Jag håller med Jens ! Har missat tråden men nu har jag läst igenom den från sida ett. Jäkligt intressant, tyvärr är man väl ute väl sent nu men.. nästa år ska jag då, om jag lyckas få tag i frö.


Inte för sent att så nu, hinner utan tvekan bli plantor att sätta ut när frostrisken är över. Vill du har frö så skicka ett PM med adress, jag har sådär tiotusen frön i en burk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#387477 Ikväll skolade jag om 117 tobaksplantor, 70 är till Mange, resten till mig.

1501964829_160415_3.jpg
1501964830_160415_4.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).