Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Scorpion tdi

31 inlägg 29067 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

nomis  
#109842 Visst är många delar av maskinen imponerande. Framför allt komforten med välisolerad hytt, fjädrad stol och minispakar. Men jag tror att man måste ha med i beräkningen att de maskiner som finns ute idag är en förstaserie, som naturligtvis inte är perfekta i alla avseenden.

Vi byggde om vår maskin en del i förra veckan, så nu har vi tippbar hytt. Vi ökade också diametern på bromsskivan och bytte till ett större bromsok (samma som Malwa). Detta har gjort gott för stabiliteten, som annars har varit sådär vid körning med Ketoaggregatet. (OK vid skotning)

Jag tycker att den gör sig bäst som skotare. När man kör gallring är kärran ganska mycket ivägen, det blir lite klumpigt att göra "instick". Sen behöver man också dra träden över kärran vid kvistning, i alla fall större träd, eftersom du behöver komma närmare krancentrum för att orka med.

Det bästa arbetsområdet är bakom kärran, så att plocka träd i stickvägen är inga större problem. Men om man vill gå ut i sidled med kranen tappar man kraft och stabilitet, vilket är ett problem. Detta har dock blivit lite bättre med den nya midjebromsen.

Om man vill uppnå riktigt fina bestånd med stora stickvägsavstånd tror jag mest på att fälla träd i "mittzonen" manuellt, vinscha och upparbeta med scorpionen vid stickväg. Slingerstråk är svårt eftersom kranen är kort och man därför har svårt att få ut virket till stickvägen vid apteringen. Andra förslag eller erfarenheter någon?

Det skall tilläggas att vi har svår terräng. Det är också vår första "skördare", så förhoppningsvis kommer det att gå bättre allt eftersom...

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

niklas.m  
#110154 Hur funkar det med service på denna maskin. Kör själv Vimek och deras kunskap och reservdelshållning funkar vädigt bra även på gamla maskiner. Hur är det med Pergonovas service och reservdelshållning? . Vad är de svaga punkterna på Scorpion. Hur många maskiner finns ute på marknaden?

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

nomis  
#110186 Vi har inte haft behov av några reservdelar från Pergonova ännu, men mycket är ju standardkomponenter. T.ex. har vi köpt drivkedja till boggilådorna hos en lokal leverantör. Men de är trevliga och hjälpsamma på Pergonova, och man kan ju prata direkt med den som konstruerat maskinen.

Svagheten på maskiner ur första serien är väl att det finns en del "barnsjukdomar". "Byström" här på forumet har ju beskrivit en del av dem. Vi försöker att åtgärda lite allt eftersom. Just nu har vi mest problem med Ketoaggregatet, och det är eftermonterat på vår maskin (ej av Pergonova). Har ingen aning om hur mycket det skiljer på de nya maskiner som skall säljas och de som finns ute.

Det finns ca 10 maskiner. Ett par maskiner körs av ägarna till Pergonova.

Driftsäkerheten på Vimek verkar ju ganska bra, men av det jag sett så är jag inte så imponerad av utrustning, komfort och tekniska lösningar. Där har de modernare alternativen som Malwa och Scorpion betydligt mer att erbjuda. (Datorsystem till hydrauliken, variabel pump etc.) Observera att jag bara kört Scorpion av dessa, men tittat en del på de övriga.

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110486
niklas.m skrev:Hur funkar det med service på denna maskin. Kör själv Vimek och deras kunskap och reservdelshållning funkar vädigt bra även på gamla maskiner. Hur är det med Pergonovas service och reservdelshållning? . Vad är de svaga punkterna på Scorpion. Hur många maskiner finns ute på marknaden?

Vad är det för vimek du kör??

   TS
Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

niklas.m  
#110538 Jag kör en äldre Vimek 606 årsmodell 96, därav mitt påstående i tidigare inlägg. Har moderniserat maskinen en del . Där satt Vimeks egna lilla kran med räckvidd 3.6 byttes mot en Mowi 2046. Monterat rutor och dörrar.
Håller helt med angående komfort och tekniska lösningar på Vimek, därav man sneglar lite på andra maskiner typ Scorpion och Malwa. Man önskar bättre komfort och lite mer kapacitet

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Lövis  
#121845 Var in och tittade på deras hemsida just.
Såg att det hade hänt lite med maskinen sen sist jag kollade.
Större hjul tippbarhytt som faktiskt såg rymlig ut förbättrad midja se helt klart intressant ut. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

värmSkog  
#139537 Hej! är ny här på forumet :smile: Finns det nån som sitter inne med lite ny info om denna maskin? förbättringar osv, allt är av intresse :grin:

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Fredrik Reuter  
#326315 Väcker en gammal tråd till liv här (du är inte ny längre väl värmskog? :wink:).
Hittade denna trevliga film på YouTube. Är detta en av de första Scorpion tro?


Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

värmSkog  
#326317 Nej man har ju vart här i snart 4 år, blir nog 4år till skulle jag tro :wink:
Det ser ju att att vara en tidig modell iaf, Men de första var väl utan hytt. Synd att de kursade

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Fredrik Reuter  
#326318 Ja, det får vi hoppas! :-bd
Tycker också det var synd, intressant storlek på den.
Jag meddelade videouppladdaren om denna tråd, vi kan hoppas han ansluter och berättar mer!

Avatar Fallback

Re: Scorpion tdi

Hema  
#326341
värmSkog skrev:Nej man har ju vart här i snart 4 år, blir nog 4år till skulle jag tro :wink:
Det ser ju att att vara en tidig modell iaf, Men de första var väl utan hytt. Synd att de kursade

Japp fanns lite i en tråd: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=1835&start=60

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Fredrik Reuter  
#326511 Hej,
Dom verkar gjort flera modeller, här är ytterligare en vad det verkar.


viewtopic.php?p=20067#p20067

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

stegmaster  
#379326 Inte ofta man ser en sådan maskin til salu, åtminstone inte här i Norge.
2011 modell med 3500timar, gripsåg och hydrauliska staker inngår. kr 510.000-



http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... e=72199334

Bild

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

scorpion 8x8  
#411925 Hej denna scorpion är 8hjulsdriven och från -02. Större motor och pumpar.

Fredrik Reuter skrev:Väcker en gammal tråd till liv här (du är inte ny längre väl värmskog? :wink:).
Hittade denna trevliga film på YouTube. Är detta en av de första Scorpion tro?

Användarvisningsbild

Re: Scorpion tdi

Fredrik Reuter  
#411976 Hej,
Är det din?
Tänkte på ditt alias och så...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).