Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54444 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379125
Huggarn skrev:
röjar kalle skrev:För en amatör som du huggarn men inte för ett proffs :D


jo jag är ju amatör jag! :grin:

Då är vi två \M/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379129 :-BD

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379131 eftersom proffs å andra galningar använder sig av mallar av alla de slag! så kan ju vi amatörer göra som vi alltid gjort! nämligen helt mallfritt! :grin: det har funkat jäkligt bra nu i ca 30 år.....så...........

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#379132
Ekhagas trädfällning skrev:Jag gillar Stilhs sågar men inte alltid deras kedjor. Därför blir det Stihl såg med oregon kedja, men det blir ibland lite problem med special längd på kedjan, vilket gör det krångligt.

Jag undrar om ni väljer bort Stihl såg pga deras kedjor?

Eller är det bara jag som upplever detta problem?


Absolutt ikke, men det finnes ofte andre grunner til å velge bort Stihl :lol:

Stihls kjeder er blant de bedre (sammen med Oregon) dersom du velger riktig kjede, og filer det riktig.

Dersom du allikevel foretrekker Oregon (jeg gjør det med meisel kjeder), så er det vel ikke noe stort problem å bestille et passende lager av de typene (modell, dl) som du bruker?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379133 Tviler Ikkje på at du får det til Huggarn men korleis veit du kor stor understilling du skal ha uten ryttermal

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379142 Vilka kedjor är det du inte hittar hos t.ex. Oregon? Beställde min nya 362 med oregonkedjor just för att jag tycker att det är lättare att få de kedjorna skarpare. Dessutom föredrar jag EIA mallar och de passar inget vidare på Stihlkedjor.
Lyckas man få en Stihlkedja skarp så håller den dock skärpan bättre.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379155 Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379166
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Ja, det är detta jag menar med vissa problem när det är olika längder på Stihls 15" och oregons 15" tex.

Hur man filar kedjan är jag bekant med så det är inte det denna länk handlar om. Utan att jag upplever att jag får till en oregon kedja på ett mycket bättre sätt än Stihls och jag har hört flera andra som har samma erfarenhet. Jag har även hört de som väljer bort Stihls just för att de inte gillar deras kedjor. Och därför undrar jag om det finns fler som tänker så.

SawTroll: Jo, man kan ju beställa... gör man det via sin återförsäljare eller direkt från Oregon?

Ett alternativ är ju att köpa kedja på rulle och nita själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Seb macahan  
#379183 Nu vet jag inte hur mycket du försökt. Men är det inte en vanesak. I början hade jag svårt för pico-kedjan men nu tycker jag att när man väl får till den skär den riktigt brs. Bara glad amatör ska nog tilläggas.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379192 Viss du korta inn sverdet litt 15 toms så trur Eg det går med 62 dl, har gjort det selv ein gong.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379250 Veit Ikkje om du er interessert men her er bestillingsnummer til ryttermal. 325 stihl: 0000 893 4008

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379267
can skrev:Tviler Ikkje på at du får det til Huggarn men korleis veit du kor stor understilling du skal ha uten ryttermal


Man tar ett filtag på varje ryttare.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379308
röjar kalle skrev:Det är därför man filar på fri hand min gode Mange fortsätt och sälj dina teser var och en blir salig på sin tro. :smile:

Klart man ska prova lite vad som och se vad som funkar.
Har man inte det kan man inte säga nåt om hur det går.

Finns ingen gräns på hur bra det kan bli om den inte sätts av den som håller i handtaget.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

anersimyra  
#379316
Ekhagas trädfällning skrev:
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Ja, det är detta jag menar med vissa problem när det är olika längder på Stihls 15" och oregons 15" tex.

Hur man filar kedjan är jag bekant med så det är inte det denna länk handlar om. Utan att jag upplever att jag får till en oregon kedja på ett mycket bättre sätt än Stihls och jag har hört flera andra som har samma erfarenhet. Jag har även hört de som väljer bort Stihls just för att de inte gillar deras kedjor. Och därför undrar jag om det finns fler som tänker så.

SawTroll: Jo, man kan ju beställa... gör man det via sin återförsäljare eller direkt från Oregon?

Ett alternativ är ju att köpa kedja på rulle och nita själv.
Sthilkedjorna är vad jag vet försedda med ett extra tjockt kromlager som innebär att det är svårare att få till riktigt bra skärpa.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379318
anersimyra skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:
Skogsola skrev:Med ,325 och 15 tum så ska Stihlsågarna ha 63 länk. Det är knappt att Stihlhandlarna vet. Har inte sett andra märken än Stihl i den längden.


Ja, det är detta jag menar med vissa problem när det är olika längder på Stihls 15" och oregons 15" tex.

Hur man filar kedjan är jag bekant med så det är inte det denna länk handlar om. Utan att jag upplever att jag får till en oregon kedja på ett mycket bättre sätt än Stihls och jag har hört flera andra som har samma erfarenhet. Jag har även hört de som väljer bort Stihls just för att de inte gillar deras kedjor. Och därför undrar jag om det finns fler som tänker så.

SawTroll: Jo, man kan ju beställa... gör man det via sin återförsäljare eller direkt från Oregon?

Ett alternativ är ju att köpa kedja på rulle och nita själv.
Sthilkedjorna är vad jag vet försedda med ett extra tjockt kromlager som innebär att det är svårare att få till riktigt bra skärpa.. :ugeek:


Ja om det räcker med det, känns som hela tanden är härdad när den ska filas. Filarna tar slut fortare än kvickt allra helst som tanden har en förkärlek att vibrera när den filas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).