Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54473 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379074 Jag gillar Stilhs sågar men inte alltid deras kedjor. Därför blir det Stihl såg med oregon kedja, men det blir ibland lite problem med special längd på kedjan, vilket gör det krångligt.

Jag undrar om ni väljer bort Stihl såg pga deras kedjor?

Eller är det bara jag som upplever detta problem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sv: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mowi850  
#379076 Nej jag kör bara med stihls kedjor och är nöjd med det. Men än så länge har jag bara min 201 och 200 men är nöjd med det. Vad upplever du själv är felet med stihls kedjor?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Wester  
#379077 Vilket problem anser du att Stihls kedjor har?

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379080 Stihls små 3/8" kedjor Picco gillar jag och använder.
Men deras 0,325" Rapid Micro samt deras stora 3/8" Rapid Super kommer jag inte överens med.
Min upplevelse är att det är svårt att få till lagom ryttarfilning på dem. Jag tycker "nej nu måste jag trycka på sågen då måste jag fila ryttarna mer". Så gör jag det och vipps så blir kedjan för aggressiv. Jag lyckas inte få till den mjuka fina gången som jag får på 21BPX oregon (Hq H25).

En annan nackdel med Stihls kedjor som jag upplever det är att de inte har så bra filmallar, när man behöver använda dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379087 Stihl har komt med ein ny type ryttermal i år, Eg har berre sett den i katalog men trur det er den typen som justere kvar enkelt tann individuelt

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379090 Filmall? vad är det? :smile:

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379091 Prøvde å finna malen på nettet men muligens den berre fins i katalogen enda. Eg og liker best Oregon kjeder og ein del lengder stemmer Dei to merka overens men Ikkje alltid, har du prøvd 95 vpx på den nye 261 saga di?

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379094
Ekhagas trädfällning skrev:Stihls små 3/8" kedjor Picco gillar jag och använder.
Men deras 0,325" Rapid Micro samt deras stora 3/8" Rapid Super kommer jag inte överens med.
Min upplevelse är att det är svårt att få till lagom ryttarfilning på dem. Jag tycker "nej nu måste jag trycka på sågen då måste jag fila ryttarna mer". Så gör jag det och vipps så blir kedjan för aggressiv. Jag lyckas inte få till den mjuka fina gången som jag får på 21BPX oregon (Hq H25).

Klart du inte ska välja bort ett såg märke för det inte passar just dig med deras kedjor om du för övrigt är nöjd med sågen. Du har utvecklats lite och behöver guidning för att komma till nästa nivå.
Finns massor av alternativ.
För mig låter det mer som du har svårt o få till skärutrustning så det passar dig, vilket för en ÅTF med lite intresse inte borde vara några problem.

Det du beskriver med kedjans ryttarställning har med tandens form och skärpa att göra mer än ryttarställning.
Ryttaren bestämmer tjockleken på spånet, inget annat. En vanlig missuppfattning är att det ska filas ryttare då det inte skär, vilket ofta inte är sant/verkligt och det blir studsigt.

Olika tänder ska filas så de passar dig o din körstil, precis som du beskriver. Dock ska din filning anpassas efter kedjemodell/tandform och kedjans konstruktion oavsett märke och modell.

Jag är rätt säker på att du inte fått till din filning rätt på denna kedjan. Kanske fel stötvinkel, fil läge eller inte filat tillräckligt vasst. Jag skulle gärna tagit mig ann detta och visat dig lite hur du kan få till det, men det är skitsvårt över internet.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379101 Ryttaren eller underställningsklacken bestämmer hur mycket virke tanden averkar Det är därför kejdan hugger när man filat ner den för mycket, ju mer man filar tanden ju lägre blir den i förhållande till ryttaren.Bästa sättet att kolla om underställningen är bra är att göra instick med sågen den skall dras sig i virket själv.Bästa sättet är filnlng på fri hand man får pröva sig fram.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379102
röjar kalle skrev:Ryttaren eller underställningsklacken bestämmer hur mycket virke tanden averkar Det är därför kejdan hugger när man filat ner den för mycket, ju mer man filar tanden ju lägre blir den i förhållande till ryttaren.Bästa sättet att kolla om underställningen är bra är att göra instick med sågen den skall dras sig i virket själv.Bästa sättet är filnlng på fri hand man får pröva sig fram.



Oj vilken Nyhet!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379117
röjar kalle skrev:Ryttaren eller underställningsklacken bestämmer hur mycket virke tanden averkar Det är därför kejdan hugger när man filat ner den för mycket, ju mer man filar tanden ju lägre blir den i förhållande till ryttaren.
Så är det inte. Ryttaren slits den med och har den lämplig form så sköter det sig själv.
röjar kalle skrev:Bästa sättet att kolla om underställningen är bra är att göra instick med sågen den skall dras sig i virket själv.Bästa sättet är filnlng på fri hand man får pröva sig fram.

Finns bara ett lätt sätt att se underställning och det är att mäta ryttarens höjd när en plan fil ligger över tre tänder. Är den mittersta skärtandentanden mot filen så ser du ryttarens underställning.

Mallar och annat lämnar utrymme för skillnader i modeller eftersom det inte finns en mall som passar alla.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379119 För en amatör som du huggarn men inte för ett proffs :D

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

röjar kalle  
#379121
Mange skrev:
röjar kalle skrev:Ryttaren eller underställningsklacken bestämmer hur mycket virke tanden averkar Det är därför kejdan hugger när man filat ner den för mycket, ju mer man filar tanden ju lägre blir den i förhållande till ryttaren.
Så är det inte. Ryttaren slits den med och har den lämplig form så sköter det sig själv.
röjar kalle skrev:Bästa sättet att kolla om underställningen är bra är att göra instick med sågen den skall dras sig i virket själv.Bästa sättet är filnlng på fri hand man får pröva sig fram.

Finns bara ett lätt sätt att se underställning och det är att mäta ryttarens höjd när en plan fil ligger över tre tänder. Är den mittersta skärtandentanden mot filen så ser du ryttarens underställning.

Mallar och annat lämnar utrymme för skillnader i modeller eftersom det inte finns en mall som passar alla.

Det är därför man filar på fri hand min gode Mange fortsätt och sälj dina teser var och en blir salig på sin tro. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379122 Du har då humor röjar kalle! den saken är klar! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379124
röjar kalle skrev:För en amatör som du huggarn men inte för ett proffs :D


jo jag är ju amatör jag! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).